تبیان، دستیار زندگی
شریف: سلطان یكی است و آن هـم امـام رضـا(ع) علی كـریمـی قـدر خـود را نمـی‌داند علی دایی، بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان در مراسم تقدیر خود در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه صنعتی شریف بهترین دوران زندگی خود را حضور در این دا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی دایی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف:

سلطان یكی است و آن هـم امـام رضـا(ع)
علی كـریمـی قـدر خـود را نمـی‌داند


علی دایی، بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان در مراسم تقدیر خود در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه صنعتی شریف بهترین دوران زندگی خود را حضور در این دانشگاه عنوان كرد و گفت: از این كه بعد از چند سال به دانشگاه شریف آمد‌ه‌ام خوشحال هستم و مطمئن هستم كه اگر دانشگاه قبول نمی‌شدم هیچ گاه در این سطح از فوتبال قرار نمی‌گرفتم.

دایی كه پس از مراسم تقدیر و دریافت لوح خود از دست جانشین ریاست دانشگاه صنعتی شریف در جلسه‌ی پرسش و پاسخ دانشجویان شركت كرده بود درباره‌ی شروع فوتبال خود گفت: از باشگاه جوانان اردبیل و در سن چهارده سالگی فوتبال خود را شروع كردم. بهترین گلی كه تاكنون به ثمر رسانده‌ام دو گلی بود كه برابر اردن در بازی آخر و در دیدار برابر كره‌ی جنوبی به ثمر رساندم و بهترین موقعیتی كه از دست دادم در دیدار برابر آمریكا بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال سرمربیگری تیم ملی ایران توسط خود اظهار داشت: تا به حال به این موضوع فكر نكرده‌ام چون هم اكنون تمام فكر خود را متمركز به بازی در تیم باشگاهی و تیم ملی كرده‌ام.

یكی از دانشجویان درباره‌ی اصرار دایی بر زدن ضربات ایستگاهی از وی سوال كرد كه كاپیتان تیم ملی كشورمان در این باره گفت: من تنها بیست درصد ضربات ایستگاهی و ضرباتی را كه از سمت راست دروازه‌ی حریف هست را می‌زنم.

دانشجویی دیگر از وی پرسید آیا خود را در حد و اندازه‌های بزرگان فوتبال جهان می‌دانی و نظرت در مورد زین‌الدین زیدان چیست كه دایی پاسخ گفت: زیدان مانند همه‌ی بازیكنان خصوصیات خاص خود را دارد و او نیز تنها یك بازیكن است و من به هیچ عنوان خود را در حد و اندازه‌ی بازیكنان بزرگ دنیا نمی‌دانم.

دایی درباره‌ی دیدار ایران و بحرین گفت: ما مطمئنا برای كسب برد به این دیدار می‌رویم و اگر قرار باشد در این دیدار ببازیم به طور حتم مرده‌مان از زمین بیرون خواهد آمد.

یكی از حاضرین از دایی درباره‌ی ضعیف بودن پای چپش پرسید كه وی گفت: تمام بازیكنان فوتبال جهان یك پایشان ضعیف‌تر از پای دیگری است، من تاكنون دو بار پایم را عمل كرده‌ام و فكر می‌كنم این مساله بر روی پای چپم تاثیرگذار باشد.

دایی در پاسخ به سوال دانشجویی كه پرسیده بود آیا به ثمر رساندن یكصد و دو گل در برابر تیم‌های ضعیف آسیایی افتخار است تصریح كرد: من این را افتخار نمی‌دانم بلكه تنها این لطف خداوند است و مهم این است كه چرا بازیكنانی كه پیش از من بازی می‌كرده‌اند نتوانسته‌اند این تعداد گل به ثمر برسانند.

وی درباره‌ی بازگشت خود به تیم فوتبال پرسپولیس گفت: من با صباباتری قرارداد دارم و در این جا كاملا راحت هستم.

دانشجویی دیگر پرسید نظرت راجع به «سلطان» چیست كه دایی پاسخ گفت: سلطان یكی است و آن هم امام رضا (ع) است.

یكی از حاضرین از او پرسید آیا تا به حال به تیم استقلال گل زده‌ای كه دایی خاطر نشان كرد: بله تا به حال به این تیم گل زده‌ام و زمانی كه در عضویت بانك تجارت بودم دروازه‌ی استقلال را باز كردم.

دایی در پاسخ به سوالی درباره‌ی جریان باندبازی در تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های 2000 لبنان گفت: ‌این‌ها مسایلی است كه برخی از نشریات به وجود آورده‌اند و حقیقتا هیچ مساله‌ای در آن زمان وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا كه پرسیده بود آیا از ورزشكاران و قهرمانان ملی كشورمان پس از پایان عمر ورزشی، تجلیل شایسته‌ای صورت می‌گیرد یا خیر گفت: در تمام كشورها وقتی ورزشكاری از دنیای ورزش خداحافظی می‌كند از او تقدیر می‌شود اما متاسفانه در كشور ما این كار صورت نمی‌گیرد و مطمئنا باید شرایطی فراهم شود كه بتوانیم از ورزشكاران افتخارآفرین خود در شان آنها قدردانی كنیم.

به گزارش ایسنا، دایی درباره‌ی علی كریمی گفت: او جز بهترین‌های آسیاست كه قدر خود را نمی‌داند اگر علی قدر خود را بداند می‌تواند در میان بهترین‌های جهان باشد.

وی همچنین درباره‌ی احمدرضا عابدزاده گفت: او جز نوابغ فوتبال ایران بوده و در زمان حضورش در تیم ملی كمك بزرگی به فوتبال كشورمان كرد، شكی ندارم كه او جزو دو دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال ایران بوده است.

دانشجویی از دایی درباره‌ی دعوت از فریدون زندی به تیم ملی و احتمال پذیرش وی برای بازگشت به تیم ملی پرسید كه دایی جواب داد خود زندی برای آمدن به تیم ملی ابراز تمایل كرده و فكر می‌كنم برای بازی با بوسنی به تیم ملی بیاید و حضور او می‌تواند كمك بسیار خوبی برای صعود به جام جهانی باشد.

وی درباره‌ی مراسم انتخاب بهترین بازیكن جهان و تقدیر از وی در زوریخ گفت: در آن مراسم هیچ جایزه‌ای به من اهدا نشد و بنده در كنار بكن بائر، بابی چارلتون، ماتئوس و بوریس بكر حضور داشتم.

یكی از حاضرین از دایی در مورد شایعه‌ی اختلاف وی با كریمی پرسید كه كاپیتان تیم ملی كشورمان در این باره گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد اما متاسفانه برخی از روزنامه‌ها برای فروش بیشتر به این مسایل دامن می‌زنند.

وی همچنین در ادامه در مورد شایعه‌ی دیگری درباره‌ی اختلاف وی با مایلی كهن تصریح كرد: آقای مایلی كهن پیشكسوت من بوده و من در تیم ملی شاگرد ایشان بوده‌ام. شاید در برخی از جاها با وی اختلاف نظر داشته‌ام اما به عنوان مربی احترام وی برای من واجب است.

براساس گزارش خبرنگار ایسنا، دانشجویی از دایی پرسید آیا درست است كه بازیكنی آنقدر در تیم ملی بازی كند كه دیگر استعدادها پشت او بمانند كه دایی پاسخ داد: آمدن به تیم ملی دست من نیست مطمئن باشید اگر كسی بهتر از من باشد مربیان تیم ملی او را دعوت می‌كنند و اگر روزی من در حد تیم ملی نباشم كادر فنی به طور قطع من را خط خواهند زد.

وی درباره‌ی خداداد عزیزی گفت: خداداد از نظر شخصیتی آدم بزرگی است، اما اخلاقش كمی تند است ولی در عین حال دل پاكی دارد و از نظر فنی جز بهترین‌هاست.

دانشجویی از دایی پرسید تا كی باید خود را با گرمای برد برابر استرالیا گرم كنیم كه بهترین گلزن سال 2004 جهان در این باره گفت: ما هیچ موقع بازی با استرالیا را ملاك قرار نمی‌دهیم و تنها به آینده فكر می‌كنیم همانطور كه شما دانشجویان به آینده فكر می‌كنید. ما خود را با گرمای بردهای آینده گرم خواهیم كرد.

در حاشیه‌

** من در رشته‌ی مهندسی فقط به خاطر پدرم ادامه تحصیل دادم و دوازده سال شاگرد اول بودم و زمانی كه نوزده می‌گرفتم تنبیه می‌شدم. انسان برای نیاز مالی درس نمی‌خواند و كسی كه برای مدرك درس می‌خواند موفق نمی‌شود.

** دانشجویی از دایی پرسید چه زمانی تیم ملی قهرمان جام جهانی می‌شود كه دایی به مزاح گفت: هر زمان از صنعتی شریف، سفینه به فضا رفت ایران هم قهرمان جام جهانی می‌شود.

** من نماینده‌ی یونیسف نیستم بلكه تنها سفیر حسن نیت یونیسف هستم.

** دریافت نشان شجاعت ملی جز بزرگ‌ترین افتخارات من بوده و خدا را شاكرم كه چنین افتخاری به دست آوردم و تمام افتخارات من در سایه‌ی لطف و همراهی شما هموطنانم به دست آمده است.

** جشن بعد از به ثمر رساندن گلم تكراری شده است اما سن و سالم اجازه‌ی حركات بیشتر را به من نمی‌دهند.

** تا به حال عاشق نشده‌ام چون اگر عاشق شده بودم مطمئن هستم به این سطح نمی‌رسیدم.

** دریافت حقوق جز مسایل شخصی است كه من علاقه‌ای در مورد صحبت در مورد آن را ندارم.

** یكی از دانشجویان از دایی پرسید پشت پرده‌ی تیم ملی با روی پرده‌ی آن چه تفاوتی دارد و وی با لحنی شوخی جواب داد: فرقش زمین تا آسمان است.

** دانشجویی دیگر از وی پرسید چند تا روپایی می‌زنی كه دایی گفت: فكر می‌كنم چهار تا نزنم. اما كسی كه تربیت بدنی بیست می‌شود بتواند بیست تا روپایی بزند.

** یكی از حاضرین از دایی پرسید آیا شكست در دیدار برابر بحرین به خاطر مصلحت اندیشی بوده است كه دایی گفت: تیم ملی اگر بتواند در جام جهانی حضور پیدا كند درآمدی برابر میلیون‌ها دلار نصیب جامعه می‌شود و این چنین صحبت‌هایی صحت ندارد.

** در حدود 800 نفر از دانشجویان در سالن جابرن حیان حضور داشتند و نزدیك به 150 نفر خارج از سالن و از طریق تلویزیون این مراسم را تماشا می‌كردند.