تبیان، دستیار زندگی
مقالات(11) اینجا دهكده كوچك «سالت لیك سیتی» واقع در ایالت «یوتا»ی آمریكا است. هشت سال پیش «لوآن كینگستون» دختر ?? ساله یوتایی به اجبار و اصرار والدین متعصب خود به عقد یكی از اقوام دور مادرش در آمد، پسر ?? ساله ای كه برای با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مورمونیسم و سنت چند همسری

مقالات(11)

اینجا دهكده كوچك «سالت لیك سیتی» واقع در ایالت «یوتا»ی آمریكا است. هشت سال پیش «لوآن كینگستون» دختر ?? ساله یوتایی به اجبار و اصرار والدین متعصب خود به عقد یكی از اقوام دور مادرش در آمد، پسر ?? ساله ای كه برای بار چهارم ازدواج را تجربه می كرد و لوآن بیچاره می بایست از آن پس لقب ننگین همسر چهارم مردی بودن را در سرنوشت خود ثبت می كرد. سه سال بعد او یك پسر و یك دختر به دنیا آورد و بدین ترتیب مسیر زندگی خود را با وضع اسفباری كه داشت به كلی تغییر داد. پنج سال گذشت و لوآن به سفارش یكی از خواهرزاده هایش كه از زیر بار ازدواج تحمیلی شانه خالی كرده و تسلیم عقاید خانواده اش نشده بود، بچه ها را برداشت و با مطلع ساختن پلیس ، به زندگی هشت ساله خود با مردی كه از ابتدا كمترین احساس عاطفی نسبت به او نداشت خاتمه داد.

لوآن هم اكنون ?? سال دارد اما با همین سن كم ، تلخی هشت سال زندگی مشترك نافرجام را چشیده است، آن هم با مردی كه بدون شك پس از گذشت مدت كوتاهی از زندگی با لوآن ، دیگر همه چیز برایش رنگ عادی به خود گرفته بود و زن چهارمش هم چندان تفاوتی با غریبه ای در راه نداشت. او می گوید در مذهب «مورمونیسم»( ? ) این یك قانون است كه دختران باید در سنین پایین ازدواج كنند و سرپیچی از این امر به منزله نادیده گرفتن دستور پدر روحانی به شمار می رود و گناه كبیره محسوب می شود. لوآن معتقد است دختران 15- 14 ساله یوتایی نه آن قدر از زندگی مشترك چیزی می فهمند كه خوب و بدش را تشخیص دهند و نه توان مقابله با حكمی را دارند كه والدینشان بدون اعمال نظر آنها برایشان صادر می كنند و آنها چاره ای جز سر تسلیم فرو آوردن ندارند.

برخلاف آنچه تصور می شود، تعدد زوجات تنها مختص شرقی ها نیست. در قلب آمریكا، جایی كه ادعای تمدن و فرهنگ بالای زندگی سر به فلك كشیده و یك اصل لاینفك محسوب می شود ، تعدد زوجات  واقعیتی است كه از مدت ها قبل در فرهنگ و سنت یوتا رخنه کرده است. از صد سال پیش تاكنون تعدد زوجات در یوتا جرم محسوب می شده و قانون برای مردان خاطی در حدود پنج سال حبس در نظر می گیرد. هم اكنون قانون اساسی یوتا لایحه ای را تحت بررسی دارد كه طبق آن مردان چندزنه در صورت ازدواج مجدد با دختران زیر ?? سال جریمه خواهند شد و هیچ كشیشی حق ندارد بساط ازدواج هایی از این دست را حتی در خفا فراهم آورد. در صورت تصویب لایحه فوق ، سرپیچی از این قانون تخلف محسوب می گردد و پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت و بدین ترتیب مردان و كشیشان خاطی به ?? سال حبس و پرداخت جریمه سنگین تری محكوم خواهند شد.

اگر چه سنت چندهمسری  در یوتای كنونی غیرقانونی به حساب می آید اما همچنان قریب به ?? هزار خانواده سنت گرای مورمون با عقاید تعصب آمیز بر جای مانده از اجدادشان كه به سال ???? میلادی باز می گردد ساكن یوتا هستند. این خانواده های سنت گرا به دلیل عدم هماهنگی اعتقادات و باورهای خود ، با دیگر اقوام ارتباط چندانی ندارند و خود را میان پیله ای تنیده از اعتقادات كهن و سنت های تعصب آمیز خویش ، محبوس ساخته اند. در مذهب مورمونیسم از زن به عنوان اسطوره ایمان و تقوا یاد می شود، گویی خداوند زن را آفریده است تا از طریق وی رسالت بزرگ خود را به مردان منتقل سازد. دیدگاه مردان مورمون نسبت به زنان ، دیدگاهی كاملاً یك بعدی است. در قانون مردان ، «زن» موجودی است كه اسباب آسایش و آرامش زندگی را در منزل برایشان مهیا می سازد، پس از ازدواج با سرعت هر چه تمام تر آنها را به آرزویشان می رساند و فرزندانی به دنیا می آورد كه از آن پس بار مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت آنها همه بر دوش زنان خواهد بود. خانواده های سنت گرای مورمون گمان می كنند هنگامی كه دخترانشان به سن بلوغ رسیدند دیگر زمان ازدواج فرا رسیده و نباید در این امر تأخیری حاصل شود. حتی دیده شده كه دختران مورمون در حالی كه ?? سال بیشتر ندارند به عقد مردان چندزنه ای در می آیند كه به اندازه پدرانشان سن دارند و بالاجبار همسر سوم یا چهارم آنها محسوب می شوند.

به گفته «شرتلف»، یك جمهوریخواه یوتایی كه در زمینه سنت چندهمسری  در این منطقه تحقیق می نماید ، ازدواج تحمیلی دختران كم سن و سال یوتایی مقوله بسیار مهمی است كه باید بیش از این به آن اهمیت داده شود. به گفته (انجمن حمایت از كودكان) سازمان یونسكو چنین امری تجاوز به حقوق كودكان و البته دختران یوتایی به حساب می آید و در صورت به تثبیت رسیدن پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.

در قوانین یوتا، سن قانونی نوجوانان «??» سال تعیین شده كه بر طبق آن دخترانی كه به سن قانونی می رسند توانایی و اختیار تام دارند تا با مشورت والدین خود برای ازدواجشان تصمیم بگیرند. در چارچوب قوانین یوتایی هیچ مردی حق ندارد با دختری زیر ?? سال ازدواج نماید كه ?? سال و یا بیشتر با او تفاوت سن داشته باشند. «شرتلف» معتقد است رسانه های گروهی وظیفه دارند با برنامه های آموزنده ، مردان چند همسره را نسبت به این مقوله آگاه سازند كه روشی كه آنها در پیش گرفته اند به زندگی شخصی خود و همسرانشان و از همه مهم تر جامعه ای كه در آن زندگی می كنند لطمات جبران ناپذیری وارد می سازد و شاید اگر این نقیصه حل نشده باقی بماند و به همین منوال ادامه یابد ، در آینده ای نه چندان دور زندگی بسیاری از دختران جوان و فرزندانی را كه ناخواسته و از روی اجبار به دنیا آورده اند به سیاهی و تباهی بكشاند.

لوآن كینگستون كه یكی از قربانیان این سنت به شمار می رود در این باره می گوید: «هشت سال پیش وكیلی از اقوام دور جد پدری ام ، مرا به عقد همسر سابقم در آورد، كسی كه خود در زمینه چندهمسری  تبحر و سابقه فراوانی داشت، وی با داشتن ?? زن و ??? نوه و نتیجه ، درصدد بود شناسنامه خود را به نام بیست و ششمین همسرش مزین سازد! بسیاری از دختران مورمون در حالی كه هنوز به سن قانونی ازدواج نرسیده اند علاقه زیادی به این مسئله از خود نشان می دهند. گروهی از این دختران دوست دارند ازدواج كنند اما برخی دیگر مجبور به این کار هستند. نوع تربیت این نوجوانان باعث شده آنها تنها به این نكته بیندیشند كه چگونه از پس آنچه به آنها گفته شده بر بیایند، و به خوب و بد آن نمی اندیشند. »

پی نوشت:

?ـ شاخه ای از مسیحیت كه در سال ???? توسط ژوزف اسمیت در آمریكا پایه گذاری شد.