تبیان، دستیار زندگی
رییس انجمن ادیان و مذاهب، دستاوردهای علمی و پژوهشی و فرهنگی انجمن تحت مدیریت خود را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از روند فعالیت‌های انجمن ادیان و مذاهب اسلامی
گزارشی از روند فعالیت‌های انجمن ادیان و مذاهب اسلامی

رییس انجمن ادیان و مذاهب، دستاوردهای علمی و پژوهشی و فرهنگی انجمن تحت مدیریت خود را تشریح کرد.

محمد جواد صاحبی رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با بیان اینکه محتوای علمی و پژوهشی عصر کنونی نیازمند تخصص کاربردی است، گفت: امروزه اظهار نظر در رشته‌های گوناگون، امری دشوار است و تبیین و نظرخواهی در هر گرایش  و رشته‌ای نیازمند تخصص و تسلط کامل در آن است.

وی با بیان اینکه طبقه‌بندی و تقسیم مذاهب به صورت حرفه‌ای در انجمن مورد توجه و ملاحظه می‌باشد گفت: بررسی دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف و تحلیل و قضاوت در مورد آن رسالت انجمن را بیش از سایر نهادها یادآور می‌گردد.

رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، فرایند بومی‌سازی علوم، نشست‌های مختلف علمی و پژوهشی و ارتباط با نهادهای علمی، فرهنگی چون آموزش و پرورش، جامعه‌المصطفی‌ و انجمن‌های علمی را از فعالیت‌های انجمن ادیان و مذاهب دانست و گفت: اخبار و فعالیت‌های انجمن از طریق سایت و چاپ نشریه، اطلاع‌رسانی می‌گردد.

وی با بیان اینکه بررسی ادیان مختلف و گرایشات مذهبی باید در فضایی علمی و به دور از تعصب، تنش و تهمت و افترا مورد بحث و تفحص قرار بگیرد گفت: بسیاری از اختلافات به سبب بدبینی، اطلاعات اندک و قضاوت‌های غیرمنصفانه حاصل می‌گردد.

آقای محمد جواد صاحبی با اشاره به اینکه انجمن ادیان و مذاهب حوزه، در زمره اولین انجمن‌ها در زمینه بررسی ادیان است گفت:  البته وظیفه انجمن، ستادی است و اگر ملاک تولیدی در آن ملاحظه شود از وظیفه اصلی خود باز خواهد ماند.

وی فعالیت‌های‌ انجام شده در زمینه بررسی ادیان را ناکافی دانست و توجه بیش از پیش به آن را ضروری ذکر کرد و افزود: البته بی‌احتیاطی و بکارگیری نیروی غیر‌متخصص، تاثیر نامطلوبی را در بر خواهد داشت.

رییس انجمن ادیان و مذاهب، همایش رویکرد مسیحیت تبشیری، احیای نشست مناظره و گفت‌وگو با پیروان ادیان و مذاهب  و جمع‌آوری آن در قالب کتاب، نشست امام علی (ع) از نگاه مذاهب اسلامی؛ با حضور شخصیت‌های اسلامی، دوره تابستانه آموزشی تحت عنوان «آشنایی با ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی» و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی را از دیگر فعالیت‌های این انجمن برشمرد.

وی انتشار ششمین نشریه تخصصی ادیان و مذاهب و نشریه علمی درون سازمانی، بازدید از اماکن اسماعیلیه الموت و ابنیه‌های آن و گردآوری آن تحت عنوان سفرنامه و نیز بازدید از مراسم زرتشتیان یزد و ارامنه اصفهان و صابئین مناطق جنوبی را از دیگر فعالیت‌های انجمن توصیف کرد و گفت: در عرصه بین‌الملل نیز سفرهای علمی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی و ایجاد تبادل و تصاحب افکار از برنامه‌های انجمن می‌باشد.

وی یادآور شد: تبادل آرا در حوزه‌های دینی، همواره در طول تاریخ اسلام چه در زمان حیات نبی مکرم (ص) و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السلام و چه پس از آن به گونه پرسش و پاسخ و با ایجاد فضای مناظره، جریان داشته است.

رییس انجمن ادیان و مذاهب گفت: بعد از ائمه (ع) شخصیت‌های بزرگی چون شهیدین، شیخ طوسی و مرحوم کاشف‌الغطاء و آیت‌الله بروجردی نمونه‌هایی از این قبیل هستند.

محمدجواد صاحبی افزود: بکارگیری روش‌های معقول جهت شناخت و احاطه در منابع و بررسی صحیح آن همواره تاثیرگذار بوده‌اند و از این رو بررسی و تبادل نظر جامع و تاثیرگذار در عصر کنونی نیز مورد نیاز و ضرورت می‌باشد.