تبیان، دستیار زندگی
سازمان سنجش زمان توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1388 را اعلام کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری 1388آرشیو شد

اعلام زمان دقیق نتیجه آزمون فراگیر کارشناسی ارشد پیام نور

ضمن آرزوی موفقیت برای خواهران و برادران داوطلب شركت كننده در آزمون سراسری سال 1388 هر یك از گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان آزمون مذكور می‌رساند كه نتیجه اولیه آزمون به صورت كارنامه تنظیم و كارنامه مذكور در روز 10/5/88 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش كشور قرار داده می‌شود. هریك از داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسری سال 1388 می‌توانند از روز شنبه 10/5/1388 به منظور اطلاع از نتیجه آزمون خود و مشاهده كارنامه نتایج اولیه و پرینت از آن به سایت سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه و با وارد نمودن شماره پرونده، شماره داوطلبی و شماره شناسنامه یا كدرهگیری و شماره پرونده و یا مشخصات كارت اعتباری ثبت‌نام و شماره شناسنامه اقدام نمایند.

ضمناً آن دسته از داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته‌‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند‌، لازم است برای دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی (شماره 2) آزمون سراسری سال 1388 (این دفترچه راهنما همزمان نیز بر روی سایت سازمان قرار داده می‌شود) به شرح ذیل اقدام نمایند.

1ـ دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره 2) این آزمون از روز ‌شنبه 10/5/88 لغایت روز ‌شنبه 17/5/88 در باجه مركزی پست شهرستانها و در شهرستانهای بزرگ در مناطق پستی شهرستانهای ذیربط توزیع می‌گردد. آن دسته از داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی گردیده‌اند در صورت تمایل به دریافت دفترچه شماره 2، می‌توانند با مراجعه به مراكز پستی شهرستان محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ 5000 (پنج‌هزار)  ریال در مهلت مذكور به عنوان كارمزد توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته به شركت پست جمهوری اسلامی ایران، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

2- دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سال 1388 ( دفترچه راهنمای شماره2 شامل دفترچه شماره 2 گروه آزمایشی علوم ریاضی وفنی و گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی به رنگ مشكی، دفترچه شماره 2 گروه آزمایشی علوم تجربی و گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی به رنگ سبز و دفترچه شماره 2 گروه آزمایشی علوم انسانی و گروههای آزمایشی هنر وزبانهای خارجی به رنگ آبی) آزمون سراسری حاوی كلیه شرایط و ضوابط اختصاصی رشته های مختلف تحصیلی دوره های روزانه ، شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، رشته‌های تحصیلی موسساتی كه به روش نیمه‌متمركز دانشجو می پذیرند، دانشگاه پیام نور (آموزش از راه دور)‌، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر‌دولتی و مراكز تربیت معلم وابسته وزارت آموزش و پرورش و همچنین توضیحاتی در باره نحوه تكمیل فرم انتخاب رشته توسط داوطلبانی كه براساس مندرجات كارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر یك از دوره های فوق الذكر می باشند هم‌چنین نحوه مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش كشور و نحوة تكمیل نمودن فرم انتخاب رشته می‌باشد.

1-2-به هر یك از داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی، دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذیربط تحویل می‌شود.

2– 2– به هر یك از داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی كه بر حسب مورد در گروه آزمایشی هنر و یا زبانهای خارجی و یا هم گروه هنر و هم زبانهای خارجی شركت نموده  باشند، همانند داوطلبان بند 1 – 2 فوق منحصراً دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی اصلی یعنی علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی و یا علوم انسانی داده خواهد شد.

3-2- به داوطلبانی كه منحصراً در گروه آزمایشی هنر و یا منحصراً در گروه آزمایشی زبانهای خارجی و یا در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی متقاضی شده اند،  یكی از دفترچه های راهنمای انتخاب رشته یعنی دفترچه راهنمای انتخاب رشته علوم ریاضی و فنی و گروههای هنر و زبانهای خارجی یا علوم تجربی و گروههای هنر و زبانهای خارجی و یا علوم انسانی و گروههای هنر و زبانهای خارجی داده خواهد شد.

3- به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1388 از تاریخ انتشار نتیجه اولیه آزمون (10/5/88) 5 روز فرصت داده می‌شود كه ابتدا نسبت به تهیه و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره 2) گروه آزمایشی مربوط و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی (این دستورالعمل از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش قابل دریافت می باشد) اقدام نموده و كد رشته محل های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی كه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج گردیده) استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب نمایند. پس از آن، كد رشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت كد رشته محل‌های انتخابی بمدت 3 روز براساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی با وارد كردن كد رهگیری و شماره پرونده یا مشخصات كارت اعتباری ثبت‌نام و شماره شناسنامه نسبت به ثبت كد رشته محلهای تحصیلی مورد علاقه از رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی مجاز یا گروههای آزمایشی مجاز در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی وغیردولتی، دانشگاه پیام نور و مراكز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش اقدام و نسبت به تكمیل فرم مذكور در مدت زمانی كه در نظر گرفته شده است (سه روز) اقدام نمایند. بدیهی است پس از تأئید نهایی كد رشته‌های انتخابی توسط داوطلب، شماره رمز 15 كاراكتری توسط سیستم به عنوان رسید در اختیار داوطلب قرار داده خواهد شد این رسید پس از انجام كامل مراحل و ارسال اطلاعات در یك صفحه مجزا ارائه می شود و داوطلبان بایستی توجه داشته باشند كه فقط یك بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می‌شود و درصورت انتخاب رشته و دریافت رسید 15 كاراكتری به هیچ عنوان اجازه تصحیح و یا انتخاب رشته مجدد را ندارند. لذا داوطلبان بایستی در انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشند. ضمناً به داوطلبان توصیه می‌گردد پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست كد رشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی كه بالای آن رسید 15 كاراكتری و شماره پرینت درج گردیده است یك نسخه پرینت تهیه و آن را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری نمایند.

4- تذكرات مهم:

(1) داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته ‌می‌باشند برای اینكه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشكلی برای آنان بوجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط مؤسساتی كه به صورت شرایط خاص پذیرش می‌نمایند و هم چنین دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه نمایند.

(2) كلیه دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی به شرط قبولی و اخذ گواهینامه دوره پیش دانشگاهی حداكثر تا شهریورماه 1388حق انتخاب رشته خواهندداشت.

(3) داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسری سال 1387 مشمول بند ذیل، حق انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1388 را ندارند. بدیهی است در غیر اینصورت به عنوان متخلف تلقی و برابر مقررات مربوط با آنان رفتار خواهدشد.

- پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه (‌اعم از متمركز یا نیمه متمركز) آزمون سراسری سال 1387 كه بدون اخذ مجوز شركت كرده‌اند.

(4) از آنجاكه بر اساس ضوابط آزمون سراسری سال 1388 منحصراً آن دسته از داوطلبانی كه دارای مدرك پیش دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی بوده‌اند، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون بوده، بنابراین آن دسته از داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه  كه به دوره پیش دانشگاهی راه نیافته اند، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون سراسری سال 1388 نبوده اند . بدیهی است چنانچه در آزمون شركت نموده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند ، مجاز به تكمیل فرم انتخاب رشته نمی باشند و درصورت تكمیل فرم انتخاب رشته از گزینش نهایی حذف و برابر مقررات با آنان رفتار خواهدشد.

تبصره: داوطلبان شركت‌كننده در آزمون سراسری سال 1388 كه دیپلم آنان كار دانش و یا فنی و حرفه‌ای نظام جدید می‌باشد، طبق ضوابط مجاز به شركت در آزمون نبوده‌اند، مگر اینكه دارای مدرك فوق دیپلم باشند و یا دورة پیش‌دانشگاهی را گذرانده باشند.

ضمناً به اطلاع می‌رساند نظر به اینكه فهرست اسامی داوطلبان واجد شرایط انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1388 (داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ) به صورت مكتوب و ازطریق روزنامه ها و نشریه پیك سنجش اعلام نخواهدشدو هر داوطلب باید به سایت سازمان مراجعه و پس از وارد كردن شماره پرونده، شماره داوطلبی و شماره شناسنامه و یا كد رهگیری، شماره پرونده و یا مشخصات كارت اعتباری ثبت‌نام و شماره شناسنامه از وضعیت خود در آزمون سراسری سال 1388 مبنی بر اینكه مجاز به انتخاب رشته می باشد و یا نمی باشد مطلع گردد، لذا به كلیه داوطلبان شركت‌كننده حاضر در جلسه آزمون سراسری سال 1388 اكیداً توصیه می شود كه برای ورود به سایت سازمان و اطلاع از نتیجه آزمون خود به شرح فوق عمل كنند.

ضمناً داوطلبان گرامی سوالات خود را از شماره تلفن‌های 99-88923595 یا با بخش پاسخگویی اینترنتی سایت سازمان سنجش آموزش كشور  در میان بگذارند.

ضمناً اصلاحات مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و همچنین ظرفیت­های جدید برخی از رشته­های تحصیلی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در آزمون سراسری سال 1388 از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش و همچنین نشریه پیك­سنجش مورخ 12/5/88 منتشر خواهد شد.

منبع

سایت سازمان سنجش

معرفی رشته های دانشگاهی را از اینجا ببینید.