تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مقتدایی پرورش شخصیت‌های بزرگ را از وظایف مهم حوزه‌های علمیه در عصر کنونی ذکر کرد و گفت: تربیت و پرورش افرادی چون رهبری، فقهای شورای نگهبان، رییس قوه‌قضائیه، ائمه جمعه و جماعات که همگی آنها در صدد ثبات و ترویج معارف دینی هستند، بر عهده حوزه‌های عل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله مقتدایی: 60 هزار طلبه در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کنند
آیت‌الله مقتدایی خواستار شد: تدوین تاریخ فقه از سوی فضلای حوزه

آیت‌الله مقتدایی پرورش شخصیت‌های بزرگ را از وظایف مهم حوزه‌های علمیه در عصر کنونی ذکر کرد و گفت: تربیت و پرورش افرادی چون رهبری، فقهای شورای نگهبان، رییس قوه‌قضائیه، ائمه جمعه و جماعات که همگی آنها در صدد ثبات و ترویج معارف دینی هستند، بر عهده حوزه‌های علمیه است.

به گزارش مرکز خبر حوزه،  مدیر حوزه‌های علمیه در جمع طلاب در شهر گلپایگان با بیان عظمت و برکات موجود در ماه شعبان گفت: در چنین ایامی پروردگار متعال، مولودی به امیرالمومنین(ع) هدیه می‌دهد که سبب روشنی چشم بیش از پیش ایشان می‌گردد.

وی افزود: امام عسکری (ع) در نامه‌ای به نماینده خود فرمود: روز سوم شعبان روز پرخیر و برکتی است، آن روز را روزه بگیر و به پرودگار متعال عرضه بدار: "پرودگارا، ما را ببخش و بهترین هدایا و حاجات خود را بر ما مرحمت دار آن چنانکه در این روز به حبیب و پیامبرت رحمت نمودی".

عضو مجلس خبرگان رهبری، شرافت و فضیلت نیمه شعبان را یادآور شد و افزود: نیمه شعبان در فضیلت همانند شب قدر است که میلاد منجی عالم بشریت را به همراه خود دارد.

وی همچنین، تمامی روزهای ماه مبارک شعبان را عظیم و با فضیلت ذکر کرد و گفت: ماه شعبان، ماه پرخیر و برکت است که روزه گرفتن در آن دارای ثواب بسیاری است که ان‌شاء‌الله همگی ما از آن بهره‌مند باشیم.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه نقش علما و مردم مومن و متعهد شهرستان گلپایگان را در پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه دفاع مقدس موثر ذکر کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی حاج‌علی صافی و آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی همگی از شخصیت‌‌های بزرگ و تاثیرگذار در ترویج معارف دینی و حوزه‌‌های علمیه می‌باشند.

وی از نقش همیشگی حوزه‌های علمیه در تاریخ اسلام و ترویج بینش الهی و اسلامی سخن گفت و خاطرنشان کرد:

حوزه‌های علمیه در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و در دوران ضعف حکومتی بنی‌امیه، مرکز تربیت بسیاری از شاگردان و شخصیت‌های ممتاز اسلامی شد که پس از آگاهی و تسلط آنان بر مبانی دینی، معصومین آنان را امر به رفتن میان مردم و رساندن فتوا و گفتار اسلامی اهل‌بیت(ع) نمودند و فرموده اند: "گفتار ما را نقل کنید چرا که در زمانی مردم به آن محتاج می‌گردند".

آیت‌الله مقتدایی، ادامه سیره علما و فقها در عصرهای پس از ائمه را یادآور شد و افزود: شیخ مفید، سید مرتضی و سید رضی نیز از علمایی بودند که در عصر خود آن روش را ادامه دادند که در این میان شیخ طوسی در سال 460 هجری، حوزه علمیه را تاسیس کرد که هم‌اکنون قریب به هزار سال از آن می‌گذرد.

وی تاسیس حوزه‌های علمیه در کربلا، سامرا و حله، اشاره و تصریح کرد: حوزه علمیه قم نیز با دعوت مردم قم و با حضور آیت‌الله حائری‌ تاسیس شد که در زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و با حدود 8 هزار طلبه به اوج و شکوفایی رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه، کلاس‌های متعدد درس خارج و عالی‌ترین مقطع تحصیلات حوزوی را از ویژگی‌های‌ برجسته حوزه علمیه قم در زمان کنونی توصیف کرد و گفت: حضور نزدیک به 60 هزار طلبه از اطراف مختلف جهان و گردهمایی آنان در حوزه علمیه قم، جایگاه آن را نمایان می‌سازد.

وی ارتقای کیفیت درسی و آموزشی و مطابقت با موازین  اسلامی در عرصه اخلاق و رفتار را در حوزه‌های علمیه لازم توصیف کرد و گفت: امروز نه تنها برای جامعه خود بلکه باید برای جامعه جهانی نیز منشاء اثر بود و این نیازمند آمادگی مطلوب در تمامی زمینه‌ها است.

آیت‌الله مقتدایی از افتتاح دفتر مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات در شهر قم خبر داد و در پایان افزود: باید علاوه بر پاسخ‌گویی به شبهات در صدد شناسایی زمینه‌های آن نیز باشیم که این امر سبب تقویت و آمادگی افزونتری خواهد شد.