تبیان، دستیار زندگی
تجربه‌های تازه سینماگران نسل جدید در سینمای هنری می‌تواند خونی تازه در رگ‌های سینمای ایران جاری کند و فضایی ویژه در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر به وجود بیاورد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینماگران نسل جدید در جشنواره فیلم فجر

تجربه‌های تازه سینماگران نسل جدید به جشنواره فیلم فجر رونق می‌دهد

جشنواره فیلم فجر

تجربه‌های تازه سینماگران نسل جدید در سینمای هنری می‌تواند خونی تازه در رگ‌های سینمای ایران جاری کند و فضایی ویژه در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر به وجود بیاورد.

به گزارش خبرنگار مهر، در کنار فیلمسازان نسل انقلاب نسل تازه فیلمسازان هم این روزها مشغول ساخت فیلم هستند. از میان کارگردان‌هایی که پشت دوربین هستند تا فیلم‌هایشان را برای اکران آماده کنند، گروهی برای نخستین بار کارگردانی سینما را تجربه می‌کنند. از این گروه، عده‌ای از فیلمسازان جوان سینما را با کارگردانی شروع کرده‌اند و عده‌ای پیشتر فعالیت‌هایی پشت دوربین داشته‌اند که مسیر فیلمسازی‌شان را هموار کرده است.

حسن آقاکریمی که پیش از این به عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح فعال بود فیلم سینمایی "سفر مرگ" را کارگردانی کرده که هنوز زمان نمایش آن مشخص نیست. این فیلم اگر پیش از جشنواره شرایط اکران مناسب نداشته باشد، برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

امیر سمواتی تهیه‌کننده و پخش‌کننده باسابقه سینمای کودک هم امسال با فیلم سینمایی "باغ قرمز" برای نخستین بار پشت دوربین رفت تا کارگردانی را تجربه کند، این فیلم که مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد احتمالا برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

اما بخشی از فیلم‌هایی که کارگردان‌های جوان کارگردانی می‌کنند متعلق به سینمای تجاری است، "وقتی من دزد بودم" به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی که پیش از این دو فیلم پرفروش ساخته یکی از این فیلم‌ها است که حتما در جشنواره فجر اکران نمی‌شود.

فیلم سینمایی "لج و لجبازی" به کارگردانی سیدمهدی برقعی دیگر فیلمی است که توسط یک کارگردان جوان تولید می‌شود. به نظر نمی‌رسد این فیلم کمدی است هم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده شود و تهیه‌کننده ترجیح می‌دهد آن را زودتر از شروع جشنواره بیست و هشتم روی پرده بفرستد.

"گل بارون" به کارگردانی شاهین‌ باباپور هم مانند "لج و لجبازی" یک فیلم کمدی متعلق به سینمای بدنه است که پیش از جشنواره اکران عمومی می‌شود. مجید صالحی، بهنوش طباطبائی و رضا شفیعی‌جم بازیگران این کمدی هستند و از ترکیب بازیگران می‌‌توان حدس زد که فیلم به سبک بیشتر کمدی‌های این روزها برای فروش و ارتباط با مخاطب انبوه ساخته شده است.

در کنار فیلمسازان نسل انقلاب نسل تازه فیلمسازان هم این روزها مشغول ساخت فیلم هستند. از میان کارگردان‌هایی که پشت دوربین هستند تا فیلم‌هایشان را برای اکران آماده کنند، گروهی برای نخستین بار کارگردانی سینما را تجربه می‌کنند. از این گروه، عده‌ای از فیلمسازان جوان سینما را با کارگردانی شروع کرده‌اند و عده‌ای پیشتر فعالیت‌هایی پشت دوربین داشته‌اند که مسیر فیلمسازی‌شان را هموار کرده است.

فیلم سینمایی "حوالی اتوبان" به کارگردانی سیاوش اسعدی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که توسط چهره‌ای تازه وارد به سینمای حرفه‌ای ساخته شده است، این درام اجتماعی را غلامرضا موسوی تهیه کرده و مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد، احتمال حضور این فیلم در جشنواره بیست و هشتم زیاد است.

"پسر آدم، دختر حوا" به کارگردانی رامبد جوان دومین تجربه فیلمسازی این کمدین محبوب هم مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. فیلم که ترکیبی از عوامل حرفه‌ای و بازیگران محبوب است و تهیه‌کننده نام‌آشنا دارد قابلیت جذب مخاطب بالا را دارد و احتمالا امسال و پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر روی پرده سینماها می‌رود.

"نخودی" به کارگردانی جلال فاطمی برای نمایش در جشنواره فیلم کودک همدان آماده می‌شود. این فیلم سینمایی که به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور تهیه‌کننده با سابقه سینمای کودک ونوجوان ساخته می‌شود، فضایی فانتزی دارد و احتمالا پس از نمایش در جشنواره فیلم همدان در جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود.

"زخم شانه حوا" به کارگردانی حسین قناعت از معدود فیلم‌های دفاع مقدس است که در جشنواره امسال اکران می‌شود. قناعت که با دو فیلم قبلی‌اش علاقه خود را به سینمای کودک و نوجوان نشان داده بود در سومین فیلمش فضایی تازه را تجربه می‌کند. "زخم شانه حوا" با توجه به مضمون و فضایی که دارد حتما در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

"آل" به کارگردانی بهرام بهرامیان کارگردان مجموعه‌های پربیننده "مشق عشق" و "ساعت شنی" و تهیه‌کنندگی علی معلم هم مرحله فنی را پشت سر می‌گذارد، فیلم تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است و فضایی ماورایی دارد. معلم پیش از این فیلم‌های "گاوخونی" و "ازدواج به سبک ایرانی" را تهیه کرده که اولی در جشنواره فجر اکران شد و دومی به نمایش عمومی درآمد.

"پرسه در مه" به کارگردانی بهرام توکلی و بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی یکی از امیدهای سینمای ایران درسال 88 است. توکلی که با اولین فیلمش توانایی‌ها و قابلیت‌های سینمایی‌ خود را نشان داده در دومین تجربه فیلمسازی فضایی تازه را تجربه می‌کند. فیلمبرداری "پرسه در مه" هنوز تمام نشده اما می‌توان انتظار داشت فیلم به جشنواره بیست و هشتم برسد.

"جایی نزدیک زمین" به کارگردانی مهدی رحمانی با بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی دیگر فیلمی است که مرحله فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد. فیلم فضایی متفاوت دارد و اولین تجربه کارگردانی رحمانی محسوب می‌شود که پیشتر فیلم کوتاه و مستند ساخته است.

بخش مهمی از سینماگران جوان در این روزها مشغول کار هستند، نگاهی کلی به فهرست فیلم‌ها نشان می‌دهد که سینمای غیرتجاری و هنری برای فیلمسازان بستر پررنگ‌تری برای تجربه کردن به وجود آورده است، اما سینمای بدنه همچنان به فرمول‌های تکراری و امتحان پس داده دلخوش کرده است.

حیات سینمای ایران را تجربه‌های متفاوت در سینمای هنری تضمین می‌کنند و سینمای بدنه با وجود استقبال مخاطب عام که البته با فراز و نشیب بسیار همراه است، نمی‌تواند به تنهایی ضامن بقای این صنعت هنر باشد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی