تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شركت‌كنندگان در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم، عمل به قرآن را موجب عزت، پیشرفت، عظمت و اتحاد امت اسلامی دانستند و با اشاره به ضرورت حفظ وحدت در داخل كشور خاطرنشان كردند: قضایای چند روز اخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان رهبری در جمع قاریان قرآن

مقام معظم رهبری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شركت‌كنندگان در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم، عمل به قرآن را موجب عزت، پیشرفت، عظمت و اتحاد امت اسلامی دانستند و با اشاره به ضرورت حفظ وحدت در داخل كشور خاطرنشان كردند: قضایای چند روز اخیر نباید وسیله‌ای برای ایجاد اختلاف و شكاف شود و همه باید برادرانه با هم همكاری و برای پیشرفت كشور تلاش كنند.

ایشان هدف از برگزاری اینگونه نشست‌ها و مسابقات قرآنی را نزدیك شدن به قرآن بیان كردند و با اشاره به اینكه بهره ما از تلاوت قرآن نباید فقط بهره در مجلس و گوش و چشم باشد بلكه دل ما نیز باید از تلاوت قرآن بهره ببرد، تصریح كردند: قرآن برای عمل كردن، فهمیدن و اندیشیدن است و هر مقداری كه به قرآن عمل كنیم همان قدر اثر آن را خواهیم دید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی وعده نصرت خدای متعال را به مؤمنین حتمی برشمردند و با اشاره به اینكه اگر به شرایط تحقق وعده الهی و دستورات قرآن عمل كنیم، در عرصه زندگی، وعده الهی را خواهیم دید خاطر نشان كردند: امروز دنیای اسلامی تشنه عمل به قرآن است و قرآن باید معیار و محور معرفت و عمل ما باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای به تلاش دشمنان اسلام و قرآن برای ضربه زدن به اتحاد اسلامی و بدبین كردن دلهای امت اسلامی نسبت به یكدیگر اشاره كردند و افزودند: دشمنان اسلام با خدعه و نیرنگ می‌گویند كه با قرآن مخالفتی ندارند اما با آنچه كه محور تربیت و تعلیم قرآنی است مخالف هستند.

رهبر انقلاب در جمع شرکت کنندگان در بیست و ششمین مسابقات بین المللی قرآن فرمودند: قرآن برای عمل كردن، فهمیدن و اندیشیدن است و هر مقداری كه به قرآن عمل كنیم همان قدر اثر آن را خواهیم دید.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وحدت و یكپارچگی ملت ایران خاطرنشان كردند: معنای اتحاد و اعتصام به حبل الله این است كه در اصول همدل باشیم هرچند ممكن است در برخی از فروع با هم اختلاف داشته باشیم و این مطلقاً مانع وحدت و اتحاد نیست.

مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه‌ای با توصیه به مراقبت در گفتار و پرهیز از ایجاد اختلاف افزودند: رد و طرد دیگران بطور مطلق بر سر مسائل درجه دوم مصلحت نیست و همه باید برای ساختن كشور برادرانه كمك و همكاری كنند.

ایشان با اشاره به قضایای 2 الی 3 روز اخیر خاطرنشان كردند: این موضوع نباید موجب دامن زدن به اختلاف شود ضمن آنكه نباید به كسی بیهوده تهمت زد و او را به خاطر یك امر از همه آن چیزهایی كه صلاحیت محسوب می‌شود نفی كرد.

رهبر انقلاب اسلامی همگان را به رعایت انصاف در عمل و گفتار دعوت كردند و با اشاره به سفارش خداوند متعال در قرآن به رعایت انصاف و عدالت حتی در برخورد با دشمنان خاطرنشان كردند: در نظام جمهوری اسلامی همه ضمن اعلام پایبندی خود به اصول، و با سلایق مختلف در كنار هم باشند.

ایشان اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانستند و با اشاره به اینكه اختلاف سلیقه در همه دورانهای مختلف وجود داشته است افزودند: اگر این اختلاف سلیقه‌ها و برداشتها با هوای نفس مخلوط شد كار خراب می‌شود، بنابراین باید ملاحظه كرد كجا اختلاف سلیقه براساس هوای نفس و كجا براساس احساس تكلیف است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای دقت در عمل به تكلیف و رعایت تقوا یعنی تلاش و مراقبت برای انجام وظیفه را موجب لطف و فضل الهی دانستند و خاطرنشان كردند: در احساس تكلیف هم، دقت لازم است تا قدم از دایره تكلیف آن طرف تر نگذاشت و زیاده روی نكرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به ضرورت تلاش برای عمل به وظایف و رعایت تقوا افزودند: بحمدالله تا امروز لطف و مدد الهی شامل حال ملت ایران بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی همگان را به رعایت انصاف در عمل و گفتار دعوت كردند و با اشاره به سفارش خداوند متعال در قرآن به رعایت انصاف و عدالت حتی در برخورد با دشمنان خاطرنشان كردند: در نظام جمهوری اسلامی همه ضمن اعلام پایبندی خود به اصول، و با سلایق مختلف در كنار هم باشند.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مصلحی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گزارش كوتاهی از فعالیتهای قرآنی گفت: سازمان اوقاف در بخش آموزش دانشكده های علوم قرآنی را به دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم تبدیل كرد.

وی با اشاره به برگزاری 850 كلاس تفسیر با محوریت بقاع متبركه و مساجد و توسعه این كلاسها در ماه مبارك رمضان افزود: مركز ترجمه زبانهای خارجی نیز قرآن را به 7 زبان ترجمه كرده كه بارها در كشورهای مختلف به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی از دریافت 820 مقاله پژوهشی درباره موضوعات قرآنی در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم خبر داد و افزود: در این دوره از مسابقات 98 شركت كننده از 55 كشور حضور داشتند و نسل جدید قاریان ممتاز داخلی در جمع داوران بین المللی حضور داشتند ضمن آنكه برای نخستین بار در جهان اسلام از قرائت تحقیق مجلسی رونمایی شد.

در ابتدای این دیدار آقایان ابوالقاسمی استاد و داور بین المللی، حسینی نفر اول بخش قرائت، زویدات نفر اول حفظ كل قرآن و استاد عبدالفتاح طاروتی داور بین المللی بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قران كریم به قرائت آیاتی از كلام الله مجید پرداختند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری