تبیان، دستیار زندگی
بی‌عملی خود یك استراتژی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاس از مقابله با ایران هسته‌ای

هیلاری کلینتون

موضع‌گیری‌های وزیر امورخارجه آمریكا هر چند هماهنگ با تلاش‌های لابی صهیونیست‌ها در آمریكا (ایپك) مطرح می‌شود و اگر چه در راستای راهبرد جدید آمریكایی‌ها "راهبرد بی‌عملی "، درباره مسئله هسته‌ای ایران برای خروج از بن‌بست است، اما تعابیر دیگری نیز دارد كه نشان از ناگزیر شدن آنها برای قبول برخی واقعیات است.

به گزارش فارس، "هیلاری كلینتون " در روزهای اخیر بارها با پیش كشیدن موضوع ایران در نشست‌های خبری و گفت‌وگوهای رسانه‌ای و نشست‌های خبری و یا در حاشیه گفت‌وگوهای سیاسی تنور بحث ایران را در سیاست خارج آمریكا گرم نگه داشته‌است.

اگر چه با اوج گرفتن بحران هسته‌ای كره شمالی صدر اظهار نظرهای كلینتون و همكارانش به این كشور اختصاص داده‌شده اما همه مردان اوباما در وزارت خارجه می‌كوشند تا ایران را فراموش نكنند.

"تیك تیك " ساعت اتمی كلینتون

كلینتون در گفت‌وگوی اخیرش با شبكه بی‌بی‌سی انگلیس كه خبرگزاری فرانسه بخشی از آن را در قالب گزارشی منتشر كرد، گفته است كه درباره اینكه ایران پس از آشوب‌های اخیر به پیشنهاد آمریكا برای گفت‌وگو پاسخ دهد تردید دارد و بعد بلافاصه تاكید كرده است كه این كشور فرصت محدودی برای پاسخ گفتن به این پیشنهاد دارد. كلینتون در بخشی از همین گفت‌و‌گو گفته است كه "ساعت اتمی در حال سپری شدن است ".

اعلام زمان محدود برای مذاكره با ایران مسئله‌ای است كه اولین بار از سوی مقامات رژیم صهیونیستی طرح شد. با روی كار آمدن دولت اوباما و جدی شدن درخواست مقامات كاخ سفید برای حضور در پشت میز مذاكره با ایران بر سر مسئله هسته‌ای، بلافاصله مقامات رژیم صهیونیستی واكنش نشان دادند و درخواست كردند تا برای چنین مذاكراتی محدوده تعیین شود و ایران با ضرب الاجل تحت فشار قرار گیرد.

ساعت اتمی در حال سپری شدن است

پس از برگزاری نشست لابی اسرائیل در آمریكا "ایپك "، در ماه می سال جاری ، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای به اقدامات پشت‌پرده این لابی برای تحت فشار قرار دادن مقامات آمریكایی جهت موضع گیری تند در برابر ایران پرداخت.

گاردین در بخشی از این مقاله با اشاره به پروژه‌ای كه در سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با عنوان "مدیریت ادراك یا احساسات " طراحی شده بود و هدف‌اش تاثیر بر روی افكار عمومی و سیاست‌سازان كشورها بخصوص آمریكا در جهت منافع این رژیم است؛ به تلاش‌های مرتبط با این پروژه در زمینه سیاست خارجی پرداخت.

بر اساس این مقاله گاردین، لابی طرفدار اسرائیل در آمریكا باید تمام توانش را در محدود كردن زمان برای گفت‌و‌گو با ایران معطوف كند و در نهایت باید همه چیز به سمت طرح مباحثی بی‌نتیجه با ایران بیانجامد.

كمی بعد در مذاكرات "نتانیاهو " نخست وزیر رژیم صهیونیستی و "اوباما " رئیس جمهور آمریكا در واشنگتن، اوباما اولین موضع‌گیری‌ كرد، اگر چه اوباما تاكید كرد كه ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی برای پاسخ به درخواست آمریكا جهت مذاكره فرصت دارد، اما این آن چیزی نبود كه نتانیاهو از رئیس جمهور تازه‌كار اما محتاط آمریكا توقع داشت.اوباما درباره اینكه پس از این زمان چه تصمیمی خواهد گرفت چیزی نگفت.

استراتژی "بی‌عملی " و انتظار

هیلاری کلینتون

كمتر از یك ماه پیش در زمانی‌كه آشوب‌های خیابانی تهران دیگر وجود خارجی نداشت شبكه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریكا مصاحبه‌ كوتاهی با "فرید زكریا " مشاور باراك اوباما و سردبیر هفته‌نامه نیوزویك آمریكا انجام داد، در حالی‌كه تعداد سوالات مطرح شده به تعداد انگشتان یك دست هم نمی‌رسید. محور اصلی این گفت‌وگو بر اساس توضیحی كه این شبكه در ابتدا بحث آورده‌بود بررسی چشم‌انداز آینده وضعیت ایران پس از آشوب‌های اخیر بود. گفت‌و‌گو كننده پس از چند سوال مقدماتی از زكریا درباره فعالیت هسته‌ای ایران پرسیده و می‌گوید "با این همه برنامه‌ی هسته‌ای ایران همچنان در حال رشد است " و پس از توضیحاتی كه زكریا درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران می‌دهد و تاكید می‌كند كه باید برای تقابل با ایران باید استراتژی داشت، دوباره می‌پرسد: "حال چه باید كرد " زكریا پاسخ می‌دهد: "هیچ " و ادامه می‌دهد: "بی‌عملی خود یك استراتژی است. "

مشاور اوباما معتقد است شاید بهترین راهبرد تقابل با ایران در شرایط حاضر این است كه بدون انجام هیچ واكنشی تنها منتظر حركت طرف مقابل بود چرا كه در وضعیت فعلی هیچ‌گونه توجیه بین‌المللی برای مقابله با ایران وجود ندارد.

بی‌عملی خود یك استراتژی است

شاخه‌ زیتون كلینتون یا دوراهی رایس

خبرگزاری فرانسه در گزارشی كه از نظرات كلینتون وزیر امورخارجه آمریكا درباره ایران مخابره كرده بود از عنوان "كلینتون تردید دارد كه ایران به شاخه زیتون آمریكا پاسخ دهد " استفاده كرد. گذشته از اینكه این "تردید "‌ها همان فضای غبار آلودی است كه "ایپك " در پروژه "مدیریت احساسات " به دنبال آن است، معلوم نیست كه معنای مستتر در شاخه زیتون هیلاری كلینتون با معنای سمبلیك آن انطباق داشته باشد.

كمتر از یك ماه پیش "سوزان رایس " سفیر آمریكا در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با شبكه "سی‌بی‌اس " گفته بود كه منظور آمریكا از انجام گفت‌وگو با ایران، مذاكره نیست بلكه قصد دارد تا تنها دو راه را پیش روی مقامات ایران قرار دهد؛ یا ایران دست از تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای بردارد و به جامعه بین المللی باز گردد و یا به تلاش خود برای دستیابی به انرژی هسته‌ای ادامه داده و منتظر عواقب آن باشد. شاید با این گفته‌های رایس بهتر بتوان معنای شاخه زیتون كلینتون را درك كرد.

گاردین در بخشی دیگر از مقاله‌ای كه در آن به اجلاس ایپك پرداخته بود، نقشه‌ای را منتشر كرد كه در آن ایران و كشورهای اطراف آن در مركز نقشه قرار داشته و حتی بخشهایی از اروپا و شبه قاره به چشم می‌خوردند. این نقشه همان نقشه‌ای بود كه در اجلاس لابی صهیونیستی در آمریكا منتشر شد، ایران در مركز آن قرار داشت و حلقه‌ای تیره اطراف ایران داخل نقشه را فراگرفته بود. در توضیح زیر این تصویر آمده است كه حلقه تیره، در حقیقت مناطقی را نشان می‌دهد كه مورد تهدید موشك‌های بالستیك ایرانی هستند.

اگر چه اظهارات اخیر هیلاری كلینتون وزیر امور خارجه آمریكا درباره ایجاد "چتر دفاعی " در منطقه خلیج‌فارس برای همسایگان ایران بسیار مرتبط با طرح تهدیدسازی صهیونیست‌ها در قبال ایران به نظر می‌رسد ولی از سوی دیگر می‌تواند به ناامیدی آمریكا از جلوگیری تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای نیز تعبیر شود.

به هر روی به نظر می‌رسد آمریكایی‌ها با توجه به مشكلات داخلی و پروژه‌های شكست خورده و ناتمام منطقه‌ای، مایل است همچنان از سیاست "بی‌عملی " و انتظار پیروی كند.

تهیه و تنظیم برای تبیان:سعید آقازاده