تبیان، دستیار زندگی
یك مرشد و یك بچه مرشد، در طول تابستان ما را به دنیای سینما می‌برند. به عبارت دیگر، برنامه «تماشاخانه» امسال 90 فیلم پخش می‌كند و مرشد و بچه مرشد، برایمان از فیلم، كارگردان و بازیگران می‌گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه فیلم‌های دوست‌داشتنی

همه فیلم‌های دوست‌داشتنی

یك مرشد و یك بچه مرشد، در طول تابستان ما را به دنیای سینما می‌برند.

به عبارت دیگر، برنامه «تماشاخانه» امسال 90 فیلم پخش می‌كند و مرشد و بچه مرشد، برایمان از فیلم، كارگردان و بازیگران می‌گویند.

علی زارعان، مدیر گروه كودك و نوجوان درباره فیلم‌هایی كه  هر روز سر‌ساعت 10 صبح از شبكه تهران پخش می‌شود، می‌گوید:«در دنیا،هر سال معمولاً بیش از 50 تا 60 فیلم كودك و نوجوان تولید نمی‌شود. خیلی از فیلم‌هایی كه ساخته می‌شود، یا به بهانه كودك و نوجوان است، یا درباره آنان. حالا شما تصور كنید  پیدا كردن فیلم برای پخش از تلویزیون چه كار دشواری است!»

انیمیشن «عصر یخبندان 3» كه به زودی از برنامه «تماشاخانه» پخش می‌شود .

این فیلم‌ها از بهترین‌های سینمای كودك  ونوجوان است وسعی كرده ایم كه در مرحله آماده سازی و دوبله هم جذاب باشد

در سال گذشته 120 فیلم برای این گروه سنی از شبكه تهران پخش شد. امسال 90 فیلم پخش می شود كه 40 تای آنها جدید است. زارعان می‌گوید:

« این فیلم‌ها از بهترین‌های سینمای كودك  ونوجوان است وسعی كرده ایم كه در مرحله آماده سازی و دوبله هم جذاب باشد.»

اگر نگران این هستید كه فیلم‌ها كودكانه باشد، باید به حرف زارعان توجه كنید: «60درصد فیلم‌ها برای مخاطب نوجوان خواهد بود.»

همه فیلم‌های دوست‌داشتنی

این برنامه هفته‌ای یك‌بار هم به سینمای ایران اختصاص دارد. به گفته او، سینمای كودك و نوجوان ایران قوی نیست و فیلم‌هایی كه برای روزهای دوشنبه در نظر گرفته شده،  به سختی انتخاب شده است.

زارعان درباره انتخاب مرشد و بچه مرشد می‌گوید: « مرشد و بچه مرشد در قدیم  نقالی می كردند، ما هم از این قالب در تماشاخانه استفاده كرده ایم.»

انیمیشن بالا را كه یكی از انیمیشن های جدید سال است، در «تماشاخانه» خواهید دید

داود منفرد و مجید رزاز، این دو نقش را برعهده دارند؛ اما دلیل این كار را از زبان زارعان بشنوید: «می‌خواهیم  بیننده حرفه‌ای تربیت كنیم تا بتواند با دیدن یك فیلم، خوب را از بد تشخیص بدهد. خصوصاً این‌كه شاید بعضی از این نوجوانان در آینده فیلم‌ساز شوند.»

اگر منتظرید كه در تابستان مجموعه فیلم‌های هری پاتر را ببینید، باید بگویم كه  مجموعه فیلم‌های هری پاتر از این شبكه پخش نخواهد شد بد نیست بدانید فیلم‌های «تماشاخانه» تكرار نمی شود، اما بهترین فیلمی كه در طول هفته پخش شده است، به انتخاب تماشاگران و البته مسئولان این برنامه  روز جمعه تكرار خواهد شد.

می‌خواهیم  بیننده حرفه‌ای تربیت كنیم تا بتواند با دیدن یك فیلم، خوب را از بد تشخیص بدهد. خصوصاً این‌كه شاید بعضی از این نوجوانان در آینده فیلم‌ساز شوند

در طول تابستان این شبكه برنامه‌های دیگری را  هم پخش می كند:

همه فیلم‌های دوست‌داشتنی

نردبان: دوره جدید این برنامه مثل مجله خواهد بود كه مسئله‌های ذهنی نوجوانان و مهارت‌های زندگی و یا الگوی زندگی بهتر را آموزش می‌دهد.

بوم رنگ: این برنامه به ساده‌ترین شكل ممكن تكنیك هنرهای تجسمی را آموزش می‌دهد. در حقیقت بوم و رنگ به روش ساده اما خلاقانه آماده می‌شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی