تبیان، دستیار زندگی
تبیین ضعیف سیره اهل بیت (ع) در باب تشكیل خانواده عامل بسیاری از مشكلات و ناهنجاری‌ها در بنیان‌های خانوادهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره اهل بیت (ع) در باب تشكیل خانواده

خانواده

«محمد جعفرلو»، مدرس دانشكده علوم قرآنی خوی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) شعبه آذربایجان‌غربی، با اشاره به مهجوریت مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر گفت: در باب شناخت الگوی حقیقی انسان كامل و زندگی اهل بیت (ع) حتی در سطوح دانشگاهی ضعیف عمل شده و بسیاری از مشكلات و سستی بنیان خانواده ناشی از نبود شناخت صحیح از معیارهای قرآنی است.

وی با اشاره به جایگاه زن در خانواده اظهار كرد: در دین اسلام نقش زن در ایجاد خانواده‌ای متعالی محور قرار گرفته، نقش مهم همسرداری حضرت فاطمه (س) نیز این موضوع را بیشتر آشكار می‌كند.

جعفرلو با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه ادامه داد: امام حسن عسگری (ع) در این باره می‌فرماید: ما (ائمه) حجت‌های خداوند بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه (س) حجت خداوند بر ماست.

مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر بر پایه معرفت الهی است و برخورداری از ایمان فرد باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر ادامه داد: مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر بر پایه معرفت الهی است و برخورداری از ایمان فرد باید مورد توجه قرار گیرد

مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر بر پایه معرفت الهی است و برخورداری از ایمان فرد باید مورد توجه قرار گیرد.

جعفرلو با اشاره به آیه 26 سوره مباركه «اعراف» «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْكُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِكُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَیْرٌ ذَلِكَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّكَّرُونَ» تصریح كرد: آنچه كه با تعبیر لباس تقوا در این آیه اشاره شده و در تفاسیر نیز بیان شده، ایمان، عمل صالح و حیاست كه نشانه فطرت الهی و پاك انسان است.

نتیجه ارادت به اهل‌بیت علیهم السلام

وی با اشاره به لباس ظاهری و باطنی اظهار كرد: لباس باطنی همان لباس تقواست كه رذایل نفسانی را از بین می‌برد، نتیجه توجه جوانان در انتخاب همسر به لباس ظاهری و برخورداری‌های مادی، ناهنجاری‌های خانوادگی و طلاق را باعث می‌شود.

جعفرلو درباره مؤلفه‌های انتخاب همسر در جامعه كنونی اذعان كرد: آنچه كه جوانان و خانواده‌ها در انتخاب همسر و تشكیل خانواده آن را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند امور ظاهری و مادی است كه با معیارهای قرآنی مطابقت ندارد.

مدرس دانشكده علوم قرآنی خوی با اشاره به نقش مراكز آموزشی در تبیین مؤلفه‌های قرآنی انتخاب همسر خاطرنشان كرد: باید معیارهای قرآنی و نیز هدف از تشكیل خانواده در قالب منابع درسی و پژوهش ارائه شود تا جوانان با آگاهی دقیق و با آشنایی با سیره اهل بیت (ع) در این خصوص انتخاب درستی انجام دهند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)

تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری