تبیان، دستیار زندگی
آیات قرآن و كلام وحى همواره از زیباترین و شیواترین كلمات برخوردار بوده‏اند، به گونه‏اى كه نه در كلام عرب و نه در هیچ كلام دیگرى همانند نداشته و نخواهند داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروس وحى

وحی

آیات قرآن و كلام وحى همواره از زیباترین و شیواترین كلمات برخوردار بوده‏اند، به گونه‏اى كه نه در كلام عرب و نه در هیچ كلام دیگرى همانند نداشته و نخواهند داشت.

الفاظ كلام الهى از لحاظ كیفیت چنین كلمات و نظم زیباتر از هر نظم و نثر و از نظر مفاهیم و معانى دقیق و عمیق آن، شیواتر از هر سخن و كلام دیگرى است.

اما در میان آیات و سوره‏هاى قرآن، بعضى از درخشندگى و برجستگى خاصى برخوردارند كه ائمه‏علیهم السلام به آنها اشاره كرده‏اند. از آن جمله سوره «الرحمن‏» است كه «عروس قرآن‏» لقب گرفته است. (1)

اما چرا «عروس‏» و نه چیز دیگر؟ معلوم است كه به خاطر زیبایى این سوره است، آن هم زیبایى مفاهیم این سوره، نه زیبایى ظاهر آیات و الفاظ آن; چه اینكه ظاهر آیات این سوره چندان تفاوتى با دیگر سوره‏ها ندارد و شاید بتوان سوره‏هاى زیباترى هم از نظر نظم و نثر در قرآن پیدا كرد كه به آنها لقب «عروس‏» داده نشده است.

اما باز این سؤال مطرح است كه چه مفاهیم و معانیى در این سوره وجود دارد كه موجب شده این سوره لقب «عروس‏» به خود بگیرد، در حالى كه مى‏بینیم همین مطالب یعنى تذكر به نعمت‏هاى خدا و توبیخ مكذبین در جاهاى دیگر قرآن هم آمده است; با این حال چرا فقط این سوره را عروس قرآن نامیده‏اند؟!

شاید بتوان به این سؤال با دو احتمال پاسخ داد. اول اینكه بگوئیم گرچه این مفاهیم در جاهاى دیگر قرآن هم آمده‏است; اما تذكر به همه آنها در یك جا، به این صورت كه در این سوره تكرار شده است، در جاى دیگرى از قرآن به چشم نمى‏خورد. اما احتمال دوم كه به نظر مى‏رسد به واقعیت نزدیكتر باشد، آن است كه این سوره همانند عروس زیبایى در دیبا فرو رفته و در پس پرده حجله پنهان شده است. یعنى در پس پرده مفاهیم و معانى ظاهر آیات با چهره‏اى زیبا و در نهایت‏حسن پنهان شده كه با سرانگشت اشاره محرمان وحى خودنمائى مى‏كند.

در میان آیات و سوره‏هاى قرآن، بعضى از درخشندگى و برجستگى خاصى برخوردارند كه ائمه‏علیهم السلام به آنها اشاره كرده‏اند. از آن جمله سوره «الرحمن‏» است كه «عروس قرآن‏» لقب گرفته است.

و این گونه آیات گرچه در سوره‏هاى دیگر قرآن هم هست، اما در این سوره همچنان كه اشاره خواهد شد، با كنایه و استعاره و ایهام بیشترى نازل شده است و همین باعث مى‏شود كه این سوره زیباتر از سوره‏هاى دیگر باشد و شباهتش به عروس بیشتر شود; زیرا كه حسن و زیبایى عروس (همچنان كه در آیه 72 همین سوره به آن اشاره شده است) در این است كه در زیر تور و پشت پرده باشد: «حور مقصورات فى الخیام‏»

بعضى از مفسرین نمونه هایى از این پرده بردارى از الفاظ و معانى ظاهرى و كشف جمال این حقیقت پنهان شده را بیان كرده‏اند كه در این مقال، به طور اجمال به آنها مى‏پردازیم:

علامه مجلسى در «بحار» از على بن ابراهیم قمى چنین نقل كرده است (2) : «الرحمن علم القرآن‏»; یعنى «علم محمدا القرآن‏» و درباره آیه «خلق الانسان‏» مى‏فرمایند: ذلك امیرالمومنین علیه السلام «علمه البیان‏»; یعنى «علمه بیان كل شی‏ء یحتاج الناس الیه‏» و درباره «الشمس و القمر بحسبان‏» مى‏فرمایند كه مراد آن دو نفر هستند ، كه در قیامت‏به عذاب خدا گرفتار مى‏شوند; به این صورت كه نور ظاهرى آنها به عرش برمى گردد و حرارت آنها هم كه از جهنم بوده است، به جهنم برمى گردد و تعبیر «شمس‏» و «قمر» براى آن دو نفر به این جهت است كه پیروان آنها آنان را خورشید این امت و نور آن مى‏دانند. و به خدا سوگند كه غیر از آن دو نفر كسى مراد خداوند نیست و نیز درباره این آیه «و النجم و الشجر یسجدان‏» فرموده‏اند كه «نجم‏» رسول خداصلى الله علیه وآله است كه خداوند در جاى دیگر قرآن هم به ایشان لقب نجم داده است. (در سوره نحل آیه 16: «و علامات و بالنجم هم یهتدون‏» كه علامات اوصیاءهستند و نجم

قرآن

رسول خداصلى الله علیه وآله.) و آیه «و السماء رفعها و وضع المیزان‏» را نیز چنین معنا مى‏فرمایند كه «سماء» رسول خداصلى الله علیه وآله است كه خداوند او را بسوى خودش بالا برده‏است و «میزان‏» امیرالمؤمنین‏علیه السلام است كه او را براى خلقش نصب كرده است و درباره آیه‏ «الا تطغوا فى المیزان‏» مى‏فرمایند كه بر امام با عصیان از دستوراتش طغیان نكنید «و اقیموا الوزن بالقسط‏» یعنى: براى خود امام عدل اقامه كنید.«و لاتخسروا المیزان‏»; به امام ظلم نكنید و حقش را كم نگذارید.

و اما درباره «فباى آلاء ربكما تكذبان‏» چنین مى‏فرمایند كه این آیه در ظاهر خطاب به جن و انس است ولى در باطن مراد، آن دو نفر (غاصبان خلافت) هستند.

این سؤال مطرح است كه چه مفاهیم و معانیى در این سوره وجود دارد كه موجب شده این سوره لقب «عروس‏» به خود بگیرد.

و این مطالب از امام صادق علیه السلام در كتاب «كنز الفوائد و تاویل الآیات الظاهرة‏» هم روایت‏شده است كه علامه مجلسى در «بحار» از آن نقل كرده است. (3)

این در حالى است كه درباره آیات دیگر این سوره هم به همین منوال پرده از چهره زیباى حقیقت كنار زده شده و مقدارى از وجاهت و زیبایى آن را آشكار كرده‏اند.

علامه مجلسى در «بحار» (4) از كتاب «كنز الفوائد» از ابوذررضى الله عنه از پیامبر گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله درباره آیه «مرج البحرین یلتقیان‏» روایت كرده است كه آن دو بحر على و فاطمه‏علیهما السلام هستند كه هر یك دریایى از علم هستند و یكى بر دیگرى خروج نمى‏كند و «یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان‏» حسن و حسین‏علیهما السلام هستند.

شیخ صدوق در «خصال‏» و ابن شهر آشوب در «مناقب‏» و دیگران نیز این روایت را نقل كرده‏اند. حال با این نمونه‏ها، ما مى‏توانیم به جمع بندى زیبایى دست پیدا كنیم و آن اینكه سوره الرحمن در توصیف زیباترین مخلوقات خداوند و تذكر به قدردانى از این نعمت‏هاى حقیقى و توبیخ تكذیب آنها نازل شده است و لقب «عروس‏» سزاوارترین لقب براى این سوره است و نباید از این نكته غافل بود كه تعبیر آیات این سوره همه، به حكم وحدت سیاق، باید بر همین منوال براهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله تطبیق شود تا وحدت سیاق این سوره خدشه دار نشود.

گر چه درباره آیات دیگر این سوره چنین تفاسیرى از اهل بیت‏علیهم السلام به ما نرسیده است ولى مشابه آنها در احادیث دیگرى وارد شده است كه منطبق بر مفاهیم این آیات است و شاید بتوان با كمك آنها مراد و مقصود واقعى بقیه آیات این سوره زیبا را پیدا كرد و اشاره مفسران كلام الهى و امانتداران وحى به بعضى از آنها و فروگذارى از بیان بعضى دیگر، از باب این است كه «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»

سید هادى عظیمى

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری


1) مستدرك الوسائل، ج 4، ص 351: روى عن موسى بن جعفر، عن آبائه عنه قال: «ولكل شی‏ء عروس و عروس القرآن سورة الرحمن - جل‏ذكره - ».

2) بحار الانوار، ج 24، ص 67، 36،171.

3) بحار الانوار، ج 24، ص 309 و ج 30، ص 256.

4) بحار، ج 24، ص 97، 98 و 99.