تبیان، دستیار زندگی
طبق تحقیقات مفصلی که طی این مدت انجام داده ایم، در ایران باستان، از قدیم الایام، رسم بر این بوده که بچه ها در تابستان که مکتب تعطیل می شد و ملای ده می رفت تعطیلات، دور هم توی میدان ده جمع می شدند و گروه روبوتیک همولایتی ها را تشکیل می داده اند ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روبوتیک در ایران باستان

روبوتیک در ایران باستان

طبق تحقیقات مفصلی که طی این مدت انجام داده ایم، در ایران باستان، از قدیم الایام، رسم بر این بوده که بچه ها در تابستان که مکتب تعطیل می شد و ملای ده می رفت تعطیلات، دور هم توی میدان ده جمع می شدند و "گروه روبوتیک همولایتی ها" را تشکیل می داده اند و بعد هم طی فصل تابستان، ضمن درو محصولات، روبات های خودشان را می ساختند و اوایل پاییز هم می‌رفتند شهر و در مسابقه روبوتیک حاکم شهر (والی کاپ!) شرکت می‌کردند و اگر برنده می‌شدند می آمدند دارالخلافه و در مسابقه ممالک محروصه (ممالک کاپ) که خود شاه آن را حمایت می‌کرده، شرکت می‌کردند. این طوری آنها برای روستای خودشان کلی مقام و اعتبار فراهم می‌نمودند.

روبوتیک در ایران باستان

این علاقه به کارهای فرهنگی و آموزشی البته از همان زمان باستان در ایران رواج چشمگیری داشته است، برای مثال داریوش اول در کتیبه بیستون به زبان فارسی باستان نوشته " ایوم نام هیوم اهورا مزدانام روبوتی مسابقاتیانام وکوم اسپانسردوم زرتی هی" یعنی " من به یاری اهورا مزدا، من مسابقات روبوتیک امپراطوری ایران باستان را اسپانسر(پشتیبان مالی) بودم!" بعد ها در دوره پارت ها فرهاد دوم روی سکه هایش این عبارت را به یونانی می نوشت " فیل روبوت" یعنی دوستار روبات سازان! در دوره ساسانیان هم یک متن به زبان پهلوی پیدا شده که در آن موبد موبدان یک گروه روبوتیک را به بوزرجمهر، وزیر خسرو انوشیروان، معرفی می‌کند و می‌گوید که اینها برای رفتن به مسابقات روبوکاپ بین المللی در کنستانتینپول دچار مشکل شده اند و امپراطوری روم شرقی برایشان ویزا صادر نکرده است!

و خلاصه .... بگیر و بیا همین جوری جلو، ما حالا با مدارکی که از زمان خلفای عباسی، سامانیان، صفاریان، آل زیار، غزنویان، سلجوغیان، خوارزمشاهیان و بقیه کاری نداریم، فقط این وسط یک اشاره ای به قرن هفتم هجری می‌کنیم که سعدی در زمان برگزاری مسابقات "اتابکان اوپن" با پشتیبانی سعد ابن اتابک زنگی، از سلسله اتابکان فارس، در شیراز یک شعری گفته که ما هم دوباره همان را ذکر می کنیم:

سعدیا مرد روبات ساز نمیرد هرگز

مرده آن است که از ساخت روبات بی‌خبر است!!

البته بعد از حمله مغول به ایران کلاً این کارها تعطیل شد و آموزش تکنولوژی در ایران برای مدت ها به فراموشی سپرده شد. تا اینکه سه-چهار سال پیش سایت تبیان دوباره آموزش روبوتیک را در مدرسه اینترنتی به راه انداخت و دوره های آموزشی خیلی خوبی را در اختیار همه قرار داد!

دیگر چه انتظاری دارید ؟ حالا نوبت ما است... بیایید تا دوباره ایرانی ها را به اوج قله تکنولوژی برگردانیم....