تبیان، دستیار زندگی
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که با خوردن یک بستنی خوشمزه سرتان تیر کشیده و سردرد گرفته‏اید. البته این سردرد پس از چند لحظه برطرف می‏شود. اما باید بدانید که سردرد ناشی از خوردن بستنی در همه کس روی می‏‏دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردرد بستنی خوردن

 بستنی

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که با خوردن یک بستنی خوشمزه سرتان تیر کشیده و سردرد گرفته‏اید. البته این سردرد پس از چند لحظه برطرف می‏شود. اما باید بدانید که سردرد ناشی از خوردن بستنی در همه کس روی می‏‏دهد. اما علت این سردرد را دانشمندان اعصابی می‏دانند که در سقف دهان ما قرار دارند.

این اعصاب کارشان این است که رگ‏های خون‏رسان به جمجمه و مغز را کنترل کنند. هنگامی که یک تکه بزرگ بستنی یا یخ با مرکز کنترل کننده این رگ‏ها در سقف دهان تماس پیدا کند.

این مرکز ناگهان بیش از اندازه فعال می‏شود و سعی می‏کند تا رگ‏های خون‏رسان به مغز را گشادتر کند تا خون بیشتری به مغز برسد و مغز سردش نشود.

 بستنی

این کار به طور ناگهانی روی می‏دهد و بر اثر آن برای حدود 30 تا 60 ثانیه سردرد به وجود می‏آید. برای اینکه این اتفاق روی ندهد باید سعی کنیم  بستنی را با سقف دهان تماس ندهیم. یعنی آن را در دهان بچرخانیم. اما باز هم گاهی اوقات با اینکه این توصیه را انجام می‏دهیم، دوباره دچار سردرد می‏شویم.

بعضی محققان هم نظر دیگری دارند. آنها می‏گویند این درد از سقف دهان منتقل نمی‏شود بلکه از راه عصبی که در  دندان‏ها واقع شده درد منتقل می‏شود. اسم این عصب، عصب «تری‏ژمو» یا عصب سه قلو است.

 بستنی

زیرا حس دندان‏ها، صورت و زبان توسط این عصب سه‏تایی یا سه قلو به مغز منتقل می‏شود.

دانشمندان بهترین راه دچار نشدن به سردردبستنی خوردن را این می‏دانند که مقداربستنی که در دهان می‏گذاریم به اندازه‏ای باشد که در برابر گرمای دهان، زود آب شود و سرمای بستنی فرصت پیدا نکند که اعصاب مخصوص دهان را تحریک کند.

یعنی می‏توانیم بستنی را در قست جلوی دهان کمی گرم کنیم، سپس آن را برای بلعیدن به قسمت عقب دهان هدایت کنیم. در هر حال سردرد بستنی خوردن یک بیماری نیست و احتیاجی هم به درمان شدن ندارد.

تنظیم : بخش کودک ونوجوان

**********************************************

مطالب مرتبط

اسکیموها چطور زندگی می‏کنند؟

شما هم بدانید

سرفه‏هایی که منشأ باکتریایی دارند

ساخت آسمان خراش از چه زمانی آغاز شد؟

بیا با هم بدانیم

معنی پرچم

قاره ناشناخته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.