تبیان، دستیار زندگی
بیش از 800 عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و لاتین در حوزه‌های باستان‌شناسی، تاریخ و تاریخ هنر، در نمایشگاه تازه‌های کتاب و نشریات تخصصی موزه ملی ایران، به نمایش درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمايشگاه تازه‌هاي کتاب باستان‌شناسي در موزه ملي ايران
 نمایشگاه تازه‌های کتاب باستان‌شناسی در موزه ملی ایران

بيش از 800 عنوان کتاب به زبان‌هاي فارسي و لاتين در حوزه‌هاي باستان‌شناسي، تاريخ و تاريخ هنر، در نمايشگاه تازه‌هاي کتاب و نشريات تخصصي موزه ملي ايران، به نمايش درآمده است.

مسوول کتابخانه موزه ملي ايران، با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در ميان آثار اين نمايشگاه بيش از 100 جلد کتاب لاتين و 700 جلد کتاب فارسي در زمينه باستان‌شناسي، تاريخ و تاريخ هنر، ارايه شده است که اين تعداد در کنار آثار قابل توجهي از نشريات تخصصي و کتاب‌هاي اهدايي قرار گرفته‌اند.

فريده شيرخدايي به اهداف برگزاري اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه معرفي و اطلاع‌رساني در زمينه تازه‌هاي کتاب و نشريات تخصصي به شمار مي‌آيد که پس ازگذشت دو سال محقق شده است.

وي افزود: در انتخاب کتاب‌هاي اين نمايشگاه که از بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي کتاب خريداري شده است؛ نياز محققان، دانشجويان و نيز کمبودهاي موجود، لحاظ شده تا با غني شدن هر چه بيشتر کتابخانه، گامي در راستاي همکاري علمي موزه ملي ايران با مراکز مختلف و نيز گسترش پژوهش محوري برداشته شود.

شير خدايي ادامه داد: نشريات اين نمايشگاه از معتبرترين و جديدترين نسخه‌هاي انتخاب شده است که به عنوان نمونه مي‌توان به memories of cartier creations، Iran، Iraq، akkadica، metropolitanاشاره کرد.

وي به شاخص‌ترين كتاب‌هاي نمايش داده شده اشاره كرد و گفت: «سيري در هنر ايران»، «اطلس باستان‌شناسي»، «اصول موزه‌داري باستان‌شناسي»، «دايره‌المعارف باستان‌شناسي»، «كتاب تاريخي ساسانيان»، «حفاري‌هاي باستان‌شناسي» شامل «تل مليان»، «حسن‌لو» و «شوش» از جمله شاخص‌ترين كتاب‌هاي نمايش داده شده‌اند.

شيرخدايي در ادامه سخنانش افزود: در اين نمايشگاه جديدترين كتاب‌هاي هنر باستان‌شناسي، تاريخ هنر، اسطوره‌‌هاي ايراني و... نمايش داده مي‌شود زيرا انتخاب جديدترين كتاب‌ها نياز استقبال‌كنندگان كتابخانه تخصصي موزه ملي ايران و همكاران در بخش‌هاي مختلف به‌شمار مي‌رفت.

وي افزود: اين نمايشگاه مورد استقبال دانشجويان رشته‌هاي باستان‌شناسي، تاريخ هنر ايران، علاقه‌مندان و... قرار گرفته و بيشتر كتاب‌ها بر اساس كتابخانه تخصصي موزه ملي ايران انتخاب شده است.

موزه ملي ايران با قدمتي بيش از 70 سال، با دارا بودن 300000 هزار شيء و زيربنايي بيش از 20 هزار مترمربع نه تنها بزرگترين موزه باستان‌شناسي و تاريخ ايران است بلكه از نظر حجم، تنوع و كيفيت آثار نيز جزو يكي از چند موزه معتبر جهان محسوب مي‌شود. اين موزه در فرهنگ موزه‌داري ايران به عنوان موزه مادر به شمار مي‌رود كه هدف از برپايي آن، نگاهداري و پژوهش در آثار گذشتگان و انتقال آنها به آيندگان، ايجاد و تقويت تفاهم ميان اقوام و ملل، شناخت و نمايش سهم ايرانيان در بالندگي فرهنگ و تمدني جهاني و تلاش در بهبود و افزايش ميزان دانش عمومي مردم است.

نمايشگاه تازه‌هاي کتاب و نشريات تخصصي تا 7 مردادماه در کتابخانه موزه ملي ايران واقع در خيابان امام‌ خميني(ره)، نبش سي تير داير خواهد بود.