تبیان، دستیار زندگی
همه ما می‌خواهیم به شادابی و تناسب اندام و زیبایی برسیم. همه از اضافه وزن و افتادگی ماهیچه‌های خود ناراحت می‌شویم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر تغذیه بر زیبایی

صبحانه

همه ما می‌خواهیم به شادابی و تناسب اندام و زیبایی برسیم. همه از اضافه وزن و افتادگی ماهیچه‌های خود ناراحت می‌شویم. گذشته از این، همه می‌دانیم غذا در بدن ما نقش مهمی دارد و می‌توانیم از تاثیر مثبت یا منفی غذاها به نفع خود بهره بگیریم.

حال پرسش بسیاری از شما این است كه علم تغذیه و معجزه‌های آن چه كمكی به زیبایی می‌كند؟

حقیقتا تغذیه سالم و صحیح نقش بسیار قابل توجهی خواهد داشت.

در قرن نوزدهم یک فیلسوف آلمانی به نام لوودویک فیرباخ نقاشی از چهره یک انسان کشید که تمام اجزای آن را مواد غذایی تشکیل می‌دادند و در زیر آن نوشت: «انسان آن چیزی است که می‌خورد.»

با توجه به شیوع گسترده بیماری‌های غیر واگیر از نیمه دوم قرن گذشته و مشخص شدن نقش 65 درصدی تغذیه در بروز همه این بیماری‌ها، از سال 1980 میلادی نیز در دانشگاه‌های معتبر دنیا، الگوی غذایی سالم را به منظور پیشگیری از بروز و شیوع گسترده این بیماری‌ها ارایه کردند.

در جوامع امروزی، معضل چاقی و اضافه وزن داریم که با رعایت الگوی صحیح کاملا قابل پیشگیری است و از آنجا که چاقی خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن است، با جلوگیری از آن، به شدت از بروز بیماری‌های دیگر (قلبی ‌عروقی، سرطان و دیابت) پیشگیری می‌شود.

بنابراین با تغذیه سالم و برنامه فعالیت بدنی روزانه یا ورزش (به توصیه سازمان جهانی بهداشت حداقل یک ساعت در روز ورزش لازم است) به خوبی می‌توان وزن را کنترل کرد و از افتادگی ماهیچه ها یا پوست پیشگیری نمود که خود به شادابی، تناسب اندام و زیبایی منجر خواهد شد.

مصرف نامتعادل، زیاد و غیرطبیعی هر کدام از گروه‌های غذایی، می‌تواند حكم دارو و یا حتی سم برای بدن داشته باشد.

به طور مثال حتما می‌دانید شكل‌گیری رادیكال‌های آزاد موجب پیری دستگاه‌های بدن می‌شود، ولی چگونه باید از تولید رادیكال آزاد در میتوكندری سلول ها (غذا در میتوكندری‌ به انرژی تبدیل می‌شود) جلوگیری كرد؟

در شرایط طبیعی، به دلیل مصرف غذا، مقدار معینی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که به عنوان سم بیولوژیک در بدن شناخته می‌شود، اما سیستم دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن یک فرد سالم، توانایی این را دارد که این رادیکال‌های آزاد را خنثی نماید.

مشکل، زمانی بروز می‌کند که مصرف غذاهای خاصی، زیاد و مصرف گروهی دیگر کم می‌شود. برای مثال افرادی که در یک وعده غذایی مقدار زیادی غذاهای گوشتی و چرب میل می‌کنند (به خصوص در صورت تهیه نامناسب، فرآورده‌های سرخ شده) و یا مقدار مصرف میوه و سبزی را کاهش می‌دهند، تولید رادیکال‌های آزاد در بدنشان، بسیار فراتر از پتانسیل طبیعی بدن برای خنثی کردن آنها می شود و نهایتا بدن آسیب می‌بیند.

بنابراین توصیه کلی پیروی از الگوی غذایی سالم در تمام وعده‌های غذایی روزانه و به صورت همیشگی است.

دکتر محمدرضا وفا - متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

رابطه دو طرفه تغذیه و زیبایی

نقش تغذیه در زیبایی انسان (1) 

نقش تغذیه در زیبایی انسان (2)  

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.