تبیان، دستیار زندگی
چنان‏که بتوان برای کودک وسایل کمک آموزشی و اسباب‏بازی‏هایی تهیه کرد که قدرت خلاقه او و شناختش از محیط اطراف را افزون سازد بسیار برتر از این است که وسایل گران‏قیمت و گاه مضر برای او خریداری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدم نورسیده مبارک

اتاق نوزاد

خواسته هر پدر و مادری این است که زیباترین هدایا و لوازم را برای نوزاد خود تهیه کند. در فرهنگ ما ایرانیان، برپایی جشن و سرور به مناسبت تولد نوزاد و عقایدی مبنی بر اینکه ورود یک طفل تازه به جمع خانواده، همراه است با فزونی گرفتن روزی، برکت و خیر در همان خانواده، نشانه‏ای از نگرش مثبت نسبت به داشتن فرزند است. از سوی اولیای دین و پیامبران نیز داشتن اولاد توصیه شده است، همین‏طور تربیت نیکو و فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد و پرورش صحیح فرزندان. در جامعه ما، از گذشته‏های دور نسبت به موضوع تامین معیشت و فراهم کردن نیازهای مادی و معنوی کودک توجه ویژه ابراز شده است. بزرگان هر خانواده با تهیه سیسمونی برای نوزاد، خوشحالی و نشاط خود را به دنیا آمدن او نشان می‏دهند و در ضمن به زوج جوان نیز از جنبه اقتصادی کمک می‏کنند.

اتاق نوزاد

توجه داشته باشید که در مورد دکوراسیون اتاق کودک، اصلا نباید به فکر خرید لوازم گرانبها باشید. نوزاد شما زودتر از آنچه تصور کنید بزرگ می‏شود و نیازهای گوناگونی پیدا خواهد کرد. به ویژه اگر بخواهید برای فرزند یا نوه اول سیسمونی تهیه کنید، بایستی در فکر تهیه لوازم راحتی و آسایش هم مادر و هم نوزاد باشید. در مواردی که مادر کم‏تجربه باشد، بایستی به گونه‏ای کمکش کرد که بتواند به‏خوبی از عهده مسئولیت‏های تازه و مراقبت از نوزاد برآید. از این رو، در ابتدای کار بیشتر لازم است در جهت آسایش مادر گام برداریم.

مسلماً خریدن اسباب‏بازی‏های گران قیمت برای همگان میسر نیست و البته تهیه چنین لوازمی نه لازم است و نه ذوق و ابتکار خانواده را بازتاب می‏دهد. چنان‏که بتوان برای کودک وسایل کمک آموزشی و اسباب‏بازی‏هایی تهیه کرد که قدرت خلاقه او و شناختش از محیط اطراف را افزون سازد بسیار برتر از این است که وسایل گران‏قیمت و گاه مضر برای او خریداری کرد.

اتاق نوزاد

به خصوص برای نوزادان، به نوع اسباب‏بازی و سن مناسب برای استفاده که بر روی جعبه و بسته‏بندی وسیله مورد نظر درج شده است، توجه فرمایید. در اغلب نقاط دنیا و اکنون، بیشتر در جوامع روستایی، مرسوم است که سیسمونی نوزاد را با هنرهای دستی والدین و پدربزرگ‏ و مادربزرگ بیارایند، برای نمونه ساخت ننو و کمد توسط آقایان و دوخت رختخواب و لباس نوزاد و گلدوزی بر روی آنها به وسیله خانم‏های خانه که همه این کارها نشانی از توانایی، هنرمندی و علاقه بزرگ‏تر‏ها به اضافه شدن یک فرد جدید در خانواده است. هر چند در زندگی شهرنشینی کمتر با این گونه هنرنمایی پدر و مادران رو به روییم. اما امیدواریم هنوز هم کسانی باشند که ذوق و سلیقه خود را در این وادی بیازمایند.

در بین لوازم سیسمونی یكی از مهم‌ترین آنها مبلمان اتاق كودك است كه تشكیل شده از تخت و كمد وسایل كه توضیحاتی در خصوص این مبلمان و ویژگی‌هایی كه باید این نوع مبلمان داشته باشد را به اختصار خواهیم داد.

فضای اتاق كودك باید به شكلی باشد كه كودك جای مناسب برای تحرك و بازی كردن داشته باشد.

در صحبت با اكثر فروشندگان این نوع مبلمان معتقدند كه مردم بیشتر امروزه بر اساس مارك كمپانی سازنده و شكل ظاهری آن خرید می‌كنند. در صورتی كه شاید یك تولیدی در حد متوسط و با اسم و رسم نه‌چندان معروف نیز همان كالا را با همان طرح و رنگ و همان كیفیت تولید كند، ولی مردم حاضرند با پرداخت هزینه بیشتر تخت و كمد خود را مثلا از فلان تولیدی یا فروشگاه كه تبلیغات بیشتری دارد و شناخته‌شده‌تر نسبت به بقیه است، بخرند. هرچند كه مبلغ آن شركت معروف بیشتر از شركت‌های تولیدی دیگر باشد. بنابراین لازم است به جای توجه به مارک و یا نام کارخانه خاصی، برای کالا، کیفیت آن را مد نظر داشته باشید.

اتاق نوزاد

توصیه می‌شود قبل از خرید مبلمان برای اتاق كودك خود حتما اتاق را مورد بررسی قرار داده و به طور فرضی یك طراحی ساده در ذهن خود برای آن داشته باشید و با توجه به فضای موجود در اتاق، مبلمان را خریداری كنید. چون فضای اتاق كودك باید به شكلی باشد كه كودك جای مناسب برای تحرك و بازی كردن داشته باشد. مبلمان اتاق كودك نباید به گونه‌ای باشد كه جلوی تحرك كودك را بگیرد و باعث ایجاد آسیب برای كودك شود.

حتما مبلمان مورد نظر را از نظر رنگ با رنگ اتاق و پرده آن متناسب تهیه كنید.

سعی كنید از رنگ‌هایی كه باعث هیجان زیاد كودك می‌شود استفاده نكنید و سعی كنید از رنگ‌های ملایم مثل آبی، نخودی، سبز ملایم برای پسران و صورتی، بنفش یا بژ برای دختران استفاده كنید.

سعی كنید حتی‌المقدور كمدی برای كودك خود تهیه كنید كه فضای كمتری را در اتاق اشغال كند، ولی در عین حال دارای جای زیاد برای قرار دادن لباس و وسایل مورد نیاز كودك باشد. سعی كنید تا كمد و ویترین آن یكسره باشد تا فضای كمتری را اشغال كند. یكی از مهم‌ترین مسائل در هنگام خرید این است كه از كیفیت مبلمان خریداری شده اطمینان حاصل كنید. دقت كنید تا از لولا و یراق‌آلات مناسب استفاده شده باشد و محل اتصالات دقیق و محكم باشد.

ایران آذین - دنیای اقتصاد

گرداوری و تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

مهیج ، فانتزی ، خوش رنگ

رنگی بزن به دیوار کودکی

نقشی بزن به روح خلاقیت

کوچولوها ی باسلیقه

اتاق تخیلی کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.