تبیان، دستیار زندگی
اگر به مطب متخصصان پوست سری زده باشید، لابد دیده‌اید که خیلی از مراجعه‌کنندگان برای لایه‌برداری از پوست‌شان در اتاق انتظار نشسته‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع پیلینگ یا لایه برداری پوست

بعد از پیلینگ، آفتاب نگیرید

لایه برداری

اگر به مطب متخصصان پوست سری زده باشید، لابد دیده‌اید که خیلی از مراجعه‌کنندگان برای لایه‌برداری از پوست‌شان در اتاق انتظار نشسته‌اند. می‌گویند لایه‌برداری از پوست، به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشید.

با دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همین خصوص به گفتگو نشسته‌ایم.

خانم دکتر! چرا پیلینگ یا همان لایه‌برداری پوست، طرفدار دارد؟

به هر حال، یکی از روش‌هایی که متخصصان پوست و مو از آن برای درمان مشکلات زیبایی پوست بیماران شامل جای جوش‌ها، لک‌ها و همچنین جوان‌سازی پوست و بهبود چین و چروک های سطحی استفاده می‌کنند، لایه‌برداری یا پیلینگ است.

چند نوع لایه‌برداری داریم؟

به طور خلاصه لایه‌برداری پوست را به سه گروه مختلف تقسیم می‌نمایم: 1) لایه‌برداری شیمیایی، 2) لایه‌برداری مکانیکی  3) لایه‌برداری با لیزر.

چه فرقی با هم دارند؟

در لایه‌برداری شیمیایی یا پیلینگ شیمیایی، پزشک متخصص بسته به تشخیص خود و بر اساس مشکل پوستی بیمار از اسیدهای خاصی شامل اسیدهای میوه (آلفاهیدروکسی اسیدها) یا تری‌کلرواستیک اسید برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کند. این لایه‌برداری بر اساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند، می‌تواند عمق سطحی، متوسط و عمیق داشته باشد که هر کدام ویژگی‌ها و مراقبت‌های خاص خود را دارد.

مثلا چه مراقبت‌هایی؟

مثلا در پیلینگ پوست با گلیکولیک اسید 5 درصد، فرد می‌تواند از فردای انجام درمان با مراقبت از نور آفتاب به سر کار برگردد و به فعالیت روزمره خود ادامه دهد، اما در پیلینگ پوست با تری‌کلرواستیک اسید 33 تا 50 درصد، بیمار باید تا زمان افتادن پوسته‌ها، در منزل و دور از نور خورشید بماند و مراقبت کامل از پوست خود به عمل آورد.

لیزر بهتر است یا پیلینگ؟

متاسفانه پیلینگ شیمیایی امروزه با وجود لیزرهای مختلف، کمی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، در صورتی که اگر این روش توسط متخصص پوست و مو و در بیمار مناسب انجام شود، می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. کاربردهای فراوانی نیز برای آنها وجود دارد، مثل بهبود جوش صورت و جای جوش‌های صورت، بهبود لک‌های مختلف صورت از جمله لک بارداری ، بهبود جوشگاه‌های پوست مثل جوشگاه‌های آکنه‌های شدید و بالاخره مقابله با پیری پوست و بهبود چین و چروک سطحی.

کریستال‌ها چگونه از پوست لایه‌برداری می‌کنند؟ همان لایه‌برداری مکانیکی است؟

شایع‌ترین مثال لایه‌‌برداری مکانیکی، روش میکرودرم ابریژن است. در این روش توسط دستگاهی، پودرهای اکسید‌آلومینیوم که از سخت‌ترین کریستال‌ها هستند، با فشار روی پوست پاشیده شده و سپس دوباره تحت یک فشار منفی به داخل مخزن دیگری در دستگاه بازمی‌گردد. این خراشیدن توسط کریستال‌های فوق‌الذکر و آن مکش و ایجاد فشار منفی روی پوست اثرات بسیار خوبی را روی بهبود کیفیت پوست داشته و بیمار احساس رضایتی کامل به دنبال اتمام درمان خواهد داشت.

تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست به دنبال این عمل، چند برابر گشته و لذا کمک مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لک‌های صورت می‌باشد.

ثابت شده است اعمال فشار منفی روی پوست باعث آزادسازی موادی در پوست می‌شود که ساخت کلاژن را تحریک می کند، لذا در طولانی‌مدت موجب افزایش کلاژن‌سازی پوست و کاهش چین و چروک پوست می‌گردد.

و بالاخره، لایه‌برداری با لیزر؟

امروزه لیزردرمانی یکی از درمان‌های رایج در مطب‌های متخصصان پوست و مو است و کاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه‌گرفتگی‌)، بهبود زخم‌های برجسته و کلوئید، بهبود اسکارهای مختلف مثل جوشگاه‌های ناشی از آکنه‌های نئوکولتیک، بهبود برخی لک‌ها مثل کک‌ومک ، لنتیگو(لكه های قهوه ای رنگی كه معمولاً درسنین میانی به بالا در مناطقی مانند صورت و پشت دست ها كه بیشتر در معرض آفتاب هستند، ایجاد می شود) و جوان‌سازی پوست دارد.

لیزرهای لایه‌برداری چند نوع‌اند؟

لیزرهای لایه‌بردار را به دو گروه بزرگ می‌توان تقسیم کرد:

از گروه اول می‌توان به لیزرهای لایه‌برداری مثل لیزر CO2 اشاره کرد که یک ناحیه از پوست را به صورت سرتاسری لایه‌برداری می‌کند.

گروه دوم فراکشنال می باشد. در هر جلسه ی درمان درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند، لذا به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض کمتری از گروه اول دارد. امروزه این گروه لیزرها، طرفداران بسیاری دارد. کاربردهای وسیعی برای آنها تعریف شده است، از درمان برخی لک‌های پوست گرفته تا بهبود چین و چروک صورت.

و سوال آخر این که، آیا می‌شود در آرایشگاه‌ هم لیزردرمانی کرد؟

به هیچ وجه! لیزردرمانی پوست باید توسط متخصص بیماری‌های پوست و مو یا متخصص جراحی پلاستیک انجام شود و انجام این لیزردرمانی توسط افراد غیرمتخصص که در آرایشگاه‌ها بعضا شاهد آن هستیم و حتی توسط پزشکان عمومی که تحت عنوان پزشک بیماری‌های پوست و مو مشغول لیزردرمانی هستند، اشتباه است و می‌تواند خطرناک باشد.

تهیه مصاحبه: عباس منتظری

*مطالب مرتبط:

لایه برداری پوست یا «پیلینگ» چیست ؟

لیزر و كاربرد آن در بیماری های پوستی

عوارض آمپول زیبایی

اطلاعاتی درباره بوتاکس

چه کسانی نباید جراحی‌ زیبایی کنند؟

مرد است و چهره‌اش؟!

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

آشفته بازار جراحی پلاستیك

تحمل این همه درد برای چه؟

بکش و خوشگلم کن!

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.