تبیان، دستیار زندگی
طهارت از ابتدا در شریعت اسلام بوده و از ضروریات دین است. به همین دلیل، نخستین مبحث در کتاب‏های فقهی، کتاب طهارت می‏باشد. البته منظور از پاکیزگی و طهارت، تنها طهارت ظاهری نیست، بلکه شامل طهارت باطنی نیز می‏شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاکیزگی ضرورت دین

آب

طهارت از ابتدا در شریعت اسلام بوده و از ضروریات دین است. به همین دلیل، نخستین مبحث در کتاب‏های فقهی، کتاب طهارت می‏باشد. البته منظور از پاکیزگی و طهارت، تنها طهارت ظاهری نیست، بلکه شامل طهارت باطنی نیز می‏شود. در مقابل، دو نوع آلودگی وجود دارد: آلودگی ظاهری و باطنی.

آلودگی ظاهری، یعنی مواردی که به بدن انسان مربوط می‏شوند و آلودگی باطنی یعنی مواردی که باطن و روح انسان را در برمی‏گیرند که برای انسان نقص به شمار می‏آیند و او را از درجه کمال پایین می‏آورند. گرچه مواردی که به روح انسان مربوط می‏شوند، پلیدی بیشتری به دنبال دارند، ولی کثافت - چه ظاهر انسان را آلوده کند و چه باطن را - کثافت است. تنها تفاوتی که میان این دو نوع آلودگی به چشم می‏خورد، این است که انسان با نخستین برخورد و نگاهی که به آلودگی ظاهری می‏نماید، از آن متنفر می‏شود. به همین دلیل، می‏بینیم مردم آلودگی ظاهری را زودتر از خود دور می‏کنند، ولی آلودگی باطنی به این سرعت کشف نمی‏شود، مگر با تجربه و آزمایش که به وسیله آن، از نهانگاه‏های روح پرده برداشته می‏شود.

آخرین دین آسمانی، موارد پاکیزگی را به پیروان خود یاد داده و بر رعایت آنها تاکید فراوانی نموده است و همیشه در نظافت قلب، اعضا و جوارح انسان می‏کوشد.

اسلام، برای پاکیزه نمودن اجتماع از آلودگی‏های ظاهری و باطنی، تلاش‏های فراوانی انجام داده است.

آخرین دین آسمانی، موارد پاکیزگی را به پیروان خود یاد داده و بر رعایت آنها تاکید فراوانی نموده است و همیشه در نظافت قلب، اعضا و جوارح انسان می‏کوشد، زیرا انسان به طور طبیعی نه به آلودگی و نجاست‏های ظاهری جسم خود اهمیت می‏دهد و نه به آلودگی‏های قلبی؛ از این رو، اسلام در قرآن و روایات معصومان (علیهم‏السلام)، پی در پی، بایستگی نظافت را برای مردم بیان می‏دارد و بر آن تاکید می‏ورزد.

مسلمانان تا زمانی که احکام اسلام را حفظ و از آن پیروی و طبق برنامه و روش اسلام رفتار نمایند، دارای بهترین اخلاق‏ها و عالی‏ترین احساسات انسانی خواهند بود، ولی اگر قرآن روایات اسلامی را کنار بگذارند، در گودال نکبت و مُردار پستی فرو خواهند رفت.

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.