تبیان، دستیار زندگی
سلام، امروز می خوام براتون یک کتاب معرفی کنم. این کتاب در مورد منتظران حضرت و تکلیف آنان گفته. کلیک کنید چون اگه نخونید از دستش میدید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب «وظایف منتظران»

امام زمان

نام كتاب: وظایف منتظران

مؤلف: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمكران

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمكران

تاریخ و نوبت چاپ: پائیز 78، چاپ اول

آثار زیادى با هدف آشنا ساختن مردم با وظایف خطیرشان در دوره غیبت كبرى تالیف و منتشر شده است‏به عنوان مثال در كتاب ارزشمند «مكیال‏المكارم‏» به حدود هشتاد تكلیف از تكالیفى كه یك فرد شیعه باید در دوره غیبت آنها را رعایت كند اشاره شده است. در اثر حاضر كه با استفاده از احادیث اهل‏بیت، علیهم‏السلام، تدوین شده است‏به نحو اختصار حدود بیست تكلیف از تكالیف زمان غیبت‏با زبانى روان و ساده (به گونه‏اى كه همه اقشار مخصوصا قشر جوان بتوانند از آن استفاده نمایند) مورد بررسى قرار مى‏گیرد. عناوین برخى از این تكالیف عبارتند از: شناخت امام، علیه‏السلام، انتظار فرج، خودسازى، پیروى از فقهاى جامع‏الشرایط، همیارى اجتماعى، دعا براى فرج امام زمان، علیه‏السلام، اداى حقوق و اطاعت از دستورات امام، علیه‏السلام، و...

مجموعه احادیث در ضمن هشتاد صفحه و در قطع جیبى چاپ و منتشر شده است‏یكى از وظایفى كه در كتاب از آن یاد شده مى‏شود اصل انتظار است كه عین عبارت این بخش به جهت آشنایى با نوع نگارش اثر حاضر ذكر مى‏شود:

بیست تكلیف از تكالیف زمان غیبت باید به آن توجه داشت: شناخت امام علیه‏السلام، انتظار فرج، خودسازى، پیروى از فقهاى جامع‏الشرایط، همیارى اجتماعى، دعا براى فرج امام زمان علیه‏السلام، اداى حقوق و اطاعت از دستورات امام علیه‏السلام.

انتظار:

همانند كسى كه در پى شب یلدایى، خسته از ظلمت تیرگى چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو مى‏كند. همانند كسى كه در بیابانى بى‏انتها سرگردان‏مانده و تنها و وحشت‏زده رهنمایى مى‏طلبد. همانند كسى كه پس از تشنگى‏هاى بسیار با پنجه‏هایى دردمند زمین را كنده و در آرزوى جوشش آبى گوارا «له له‏» مى‏زند.

همانند كسى كه در قحط سال بى‏باران، در كنار مزرعه عطش‏زده‏اش به امید پدیدار گشتن ابر رحمت دیده به كرانه‏هاى آسمان دوخته است. همانند كسى كه در حین بالا رفتن از كوهى پایش لغزیده و دست‏به سنگى گرفته و كمك‏كننده‏اى را فریاد مى‏كند. همانند كسى كه در كنار بستر بیمار عزیز ترسان از جان دادن او، ورود طبیبى درد آشنا را لحظه‏شمارى مى‏كند; باید انتظار كشید، باید دیده به راه امام زمان، علیه‏السلام، بود باید هر صبح و شام چشم انتظار فرج ماند. (1) منتظر ظهور امام زمان، علیه‏السلام، بودن، حركت‏به سوى ظهور و عمل به آرمانهاى موعود است و چنین انتظارى خود فرج و گشایش به حساب مى‏آید. (2) جامعه منتظر جامعه‏اى پویا است. جامعه‏اى متحرك و فعال است كه حاكمیت طاغوت را نفى مى‏كند و بى‏عدالتى را برنمى‏تابد.

انسان منتظر انسانى كوشاست، انسانى جهادگر و مبارز است كه در مسیر اقامه توحید و استقرار ولایت از نثار هر چه دارد دریغ نمى‏ورزد. «المُنتَظِرُ لِاَمرِنا كَالمُتشحّطِ بدَمِهِ فِى سَبیلِ‏اللهِ‏» (3) ; كسى كه چشم انتظار حاكمیت ما باشد مانند مجاهدى است كه در راه خدا به خون خویش غلتیده باشد.

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری


1. بحارالانوار، ج‏52، ص‏145: «عن‏الصادق، علیه‏السلام، فتوقعوا الفرج كل صباح و مساء».

2. بحارالانوار، ج‏52، ص‏128: «عن‏الرضا، علیه‏السلام، الیس انتظار الفرج من الفرج؟»

3. كمال‏الدین، ص‏645.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.