تبیان، دستیار زندگی
قرآن در بیان و بنان آیت الله استاد امجد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبادت ما به یک پف شیطان بند است!

استاد امجد

(قرآن در بیان و بنان استاد امجد3)

• قرآن یک کلمه (لن تفعلوا) دارد که همه را به زانو در می آورد یعنی اینکه ابدا نخواهید توانست مثل قرآن را بیاورید و دانشمندان درطول قرن ها نتوانستند که یک آیه مانند آن را بیاورند. اعجاز قرآن دراین یک کلمه است خدا نمی فرماید که ما نمی گذاریم مثل قرآن را بیاورید (صرفه) بلکه می گوید شما نمی توا نید مثل قرآن را بیاورید.

• اینکه می گویند زمین قطعه ای از خورشید بوده و از آن جدا شده و سال ها سرد شده و در آن "دحو الارض" رخ داده و ... ریزه کاری هایی است که قرآن در مورد آن صحبت نکرده و به ما هم ربطی ندارد زیرا قرآن کتاب تربیت است. نگاه کردن به ریزه کاری های طبیعت و ادبیات و علم و ... خیلی خوب است و برای دیدن عظمت الهی است ، ولی باید بدانیم بیان چیزهای غیر ضروری بالاخص از سوی مبلغان دین مایه تاسف است و خدا هم نمی خواهد این ریزه کاری ها را بگوید و اصل مطلب را که در مسیر هدایت است بازگو می کند .

به ضرس قاطع می گویم هزاران سال عبادت و اخلاق و نماز شب و ... به یک پف شیطان بند است . باید همواره به دامان قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) پناه ببریم.

• رحمن: به نام خدا، رحیم: برای خدا، برطرف شدن نیاز مومن در بعد طبیعی با اسم رحمن و در بعد معنوی و فطری با اسم رحیم صورت می گیرد.

• معجزه علت طبیعی می خواهد و علل طبیعی بر اساس امکان است نه امتناع ولی چیزی که ضرورت دارد در معجزه غلبه ای است که به هیچ وجه نمی شود بر آن تسلط یافت .به عبارت دیگر وقتی اراده خدا باشد همه چیز ممکن است، اعجاز خرق عادت است اما هر خرق عادتی معجزه نیست ، معجزه استناد به علت غیر مغلوب دارد ،خرق عادت اعم از معجزه و کرامت است ، خرق عادت را می توان مغلوب کرد ولی اعجاز را نمی توان مغلوب کرد اما معجزه هم علت طبیعی میخواهد و مستند به علت غالب غیر مقهور است.

• حالا برویم فکر کنیم که از خدا بهتر چه کسی است ؟ چرا از خدا فرار می کنیم ؟ مگر می خواهیم کجا برویم ؟ "انی توفکون ، انی تسرفون " قرآن داد می زند که کجا میروید ، سیر بیکران من الله و الی الله و فی الله تمام شدنی نیست . ما مسافریم و مسافر ابدی هستیم باید توشه هایی مطابق سفرمان جمع کنیم ، ما قرآن داریم پس دستمان پر است، القرآن القرآن، علیکم بالقرآن " کتاب انزلنا الیک لتخرج الناس ..."

• عجب نیست که بعضی از علما نمی گویند الله اعلم بلکه میگویند الله یعلم ، برای اینکه الله اعلم یعنی خدا بهتر می داند ولی من هم می دانم! ، اما از کلمه "یعلم"، بوی علم و عجب انسان نمی آید. کتابهای علمی تکرار ندارد ولی قرآن تکرار دارد ، تکرار در کتب علمی سودمند نیست ولی در قرآن تکرار سودمند است. یکی از معجزات قرآن اسلوب خاص آن است و ربطی به کلام بشر ندارد ، هر کس به این اسلوب آشنا باشد می بیند که این کلام بشر نیست .

به ضرس قاطع می گویم هزاران سال عبادت و اخلاق و نماز شب و ... به یک پف شیطان بند است . باید همواره به دامان قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) پناه ببریم.

• ادبیات مقدمه است ، همچون پلکان است از آن که بالا رفتی دیگر نیازی به آن نداری ، اگرچه 14 قرن است که روی ادبیات کار کرده اند، اما ادبیات قرآن غیر از این ادبیات است .

• بچه مسلمان نباید پی الفاظ و قرائت های مختلف و ... برود . چه کنیم که از قرآن لفظی بیش نمانده است.

رحمن: به نام خدا، رحیم: برای خدا، برطرف شدن نیاز مومن در بعد طبیعی با اسم رحمن و در بعد معنوی و فطری با اسم رحیم صورت می گیرد.

استاد امجد

• برهان اثبات مطلوب است و نقض نقیض ، اگر سلب محمول از این موضوع امکان نداشته باشد با این عقل نمی توان تفسیر متن مقدس کرد.

• محبت خدا علم است. هر چه محبت به خدا بیشتر شود، توجه به او نیز بیشتر خواهد شد. توجه بیشتر محبت بیشتری را موجب خواهد گشت. همینطور است که یکدیگر را تشدید می کنند. رابطه علم و عمل نیز همینگونه است.

• رسولان در گرفتن وحی و رساندن و عمل به آن اشتباه نمی کنند .

• وحدت وجود یعنی هر کسی هرچیزی دارد مال خداست .

• داستان های قرآن نمی خواهد خصوصیات تاریخی را بگوید بلکه به ما درس عبرت می دهد .


تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری