تبیان، دستیار زندگی
نورولوژیست‌های ایتالیایی و پرتغالی با استفاده از روزنانس مغناطیسی فضاهایی را در مغز شناسایی کردند که در تشخیص یک جمله راست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مغز، راست و دروغ را چگونه تشخیص می‌دهد؟

مغز انسان

نورولوژیست‌های ایتالیایی و پرتغالی با استفاده از روزنانس مغناطیسی فضاهایی را در مغز شناسایی کردند که در تشخیص یک جمله راست از دروغ فعال می‌شوند.

در حالی که یک فرد جمله معروف "یک کیلو سرب سنگین تر از یک کیلو پر است" را می‌خواند، در مغز وی فضاهایی برای تشخیص واقعیت یا جعلی بودن آن فعال می‌شود.

بر خلاف آنچه که تا کنون تصور می‌شد این دو فضا متفاوت از فضای پردازش زبان هستند.

محققان دانشگاه "زندگی- سلامت" سن رافائله میلان و دانشگاه لیسبون که نتایج یافته‌های خود را در مجله علمی "کورتکس" منتشر کرده‌اند دریافتند که برای تائید یک واقعیت، فرایند ترمیم حافظه فعال می‌شود، در حالی که برای کشف یک دروغ مکانیزم‌های استدلال و حل مسائل فعال می‌شوند.

به گزارش مهر، این دانشمندان از گروهی از داوطلبان خواستند که جملات ساده‌ای را بخوانند که در آنها راستگویی به راحتی قابل تشخیص بود و داوطلب می‌توانست جعلی بودن و یا واقعی بودن جملات را درک کند.

برای تائید یک واقعیت، فرایند ترمیم حافظه فعال می‌شود، در حالی که برای کشف یک دروغ مکانیزم‌های استدلال و حل مسائل فعال می‌شوند.

در مدت آزمایش با کمک رزونانس مغناطیسی از مغز داوطلبان تصویربرداری شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که جملات راست در کورتکس آهیانه چپ و در هسته دَمی پردازش می‌شوند. هسته دَمی، ساختاری در پایه مغز است که در پردازش تحریکات خشنود کننده نیز فعال می‌شود. این در حالی بود که جملات جعلی در بخش پیشین کورتکس جلوپیشانی راست تحلیل می‌شدند.

تحقیقات پیشین نشان می‌داد تمام جملات مستقل از بررسی راستی و جعلی بودن آنها در کورتکس پیشانی زیرین پردازش می‌شوند.

*مطالب مرتبط:

باورهای غلط درباره مغز(1)

باورهای غلط درباره مغز(2)

10 عامل مهم تخریب مغز

تولید سلول‌های جدید در مغز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.