تبیان، دستیار زندگی
خواجه ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی، نویسنده تاریخ مسعودی است؛ کتابی که به تاریخ‏ بیهقی معروف شده است. این مرد بزرگ در سال 385 هجری در روستای حادث‏آباد، از ولایت بیهق، به دنیا آمد و در شهر نیشابور به تحصیل علم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ نویسی که جزء تاریخ شد
بیهقی

خواجه ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی، نویسنده تاریخ مسعودی است؛ کتابی که به تاریخ‏ بیهقی معروف شده است. این مرد بزرگ در سال 385 هجری در روستای حادث‏آباد، از ولایت بیهق، به دنیا آمد و در شهر نیشابور به تحصیل علم پرداخت.

در جوانی با عنوان نویسنده وارد دیوان رسالت سلطان محمود غزنوی شد و به عنوان شاگرد خواجه بونصر مشکان که رییس دیوان رسالت بود، کار کرد. وقتی بونصر مشکان در سال 431 هجری درگذشت، سلطان مسعود بوسهل زوزنی را به ریاست دیوان رسالت خود انتخاب کرد.

به نظر سلطان مسعود،بیهقی برای این‏کار بسیار جوان بود. بیهقی که از قبل در آن دیوان کار می‏کرد، به خاطر سابقه نویسندگی و هنر و تدبیری که داشت، عملاً دیوان رسالت را اداره می‏کرد.

بعدها، در زمان سلطنت عبدالرشید، بیهقی رییس دیوان رسالت شد؛ ولی پس ازمدتی ، قاضی شهر غزنین این مرد بزرگ را به زندان انداخت. بعد از آنکه بیهقی از زندان آزاد شد، دیگر در دیوان رسالت خدمت نکرد و به نوشتن تاریخ پرداخت. بیهقی در سال 470 درگذشت.

اگر چه تاریخ بیهقی را به عنوان کتابی تاریخی می‏شناسند؛ اما در حقیقت این کتاب، مجموعه‏ای بسیار سودمند از اطلاعات تاریخی، مسایل جغرافیایی و آداب اجتماعی است.

تاریخ بیهقی از نظر شیوه تاریخ‏نویسی‏ هم با اصول علمی و هنری منطبق است.

تاریخ بیهقی از نظر نثر و زبان، استفاده از تعبیرات و هنر نویسندگی، یکی از شاهکارهای ادب فارسی است. توصیف‏ها و نکته سنجی‏های بسیاری در آن دیده می‏شود و در میان ادبیات درباری و دیوانی، اثری ماندگار است.

تاریخ بیهقی از نظر شیوه تاریخ‏نویسی‏ هم با اصول علمی و هنری منطبق است. این کتاب نه تنها مهم‏ترین سند تاریخ زمان سلطنت مسعود غزنوی است؛ بلکه دقیق‏ترین نوشته در نقل جزییات، وقایع و حوادث آن دوره هم به حساب می‏آید.

بیهقی به هنگام نگارش کتاب عظیم خود سعی کرده است در کنار مسائل مهم تاریخی، از آداب و رسوم دربار، زندگی مردم عادی، آیین‏ها، دو دستگی‏ها، کارشکنی‏ها و دشمنی‏ها که باعث بسیاری از مشکلات می‏شود، حرف‏ بزند و مردم را آگاه کند.

هنر دیگر بیهقی در نوشتن این کتاب، استفاده از شیوه داستان‏نویسی است. قطعاً هدف او از به کارگیری این شیوه آن بوده است که به این وسیله، نوشته‏اش شیرین‏تر و جذاب‏تر شود.

حسین فتاحی

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

******************************************

مطالب مرتبط

شرح حال دهخدا

لقمان حکیم

فیلسوف نقاش!

برادر دریا

رودکی

مارک تواین، استاد روایت داستان

امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین توسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.