تبیان، دستیار زندگی
كه راه اینكه خدا ولی انسان باشد، آن است كه انسان، صالح بشود و تا صالح نگردیم تحت ولایت خدا نخواهیم بود و خدا هم تولّی ما را نخواهد پذیرفت و بهترین راه صلاح هم اُنس با قرآن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه درست و درمون آدم شدن

خدای سبحان، رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ را مستقیماً تحت ولایت خود معرّفی كرده، می‌فرماید «إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ»[1] این آیه‌ی كریمه دارای چند مطلب است: اوّل آن‌كه می‌فرماید خدا ولی رسول

انس با قرآن

الله است «انّ ولیَّی الله»، دوّم آنكه همان خدایی ولیّ رسول الله است كه قرآن را نازل فرموده: «الذی نزّل الكتاب»و سوّم آنكه خداوند متولّی صالحین است «و هو یتولی الصالحین». اکنون با توجّه به این سه نكته می‌فهمیم كه راه اینكه خدا ولی انسان باشد، آن است كه انسان، صالح بشود و تا صالح نگردیم تحت ولایت خدا نخواهیم بود و خدا هم تولّی ما را نخواهد پذیرفت و بهترین راه صلاح هم اُنس با قرآن است.

این جمله كه می‌فرماید ولیّ رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، خدایی است كه قرآن را نازل كرده، از باب ارتباط دادن حكم بر وصف می‌باشد كه اشاره به علیّت دارد؛ یعنی اگر كسی به قرآن عمل كند صالح می‌شود و اگر خداوند بخواهد ولیّ كسی بشود، از راه قرآن ولایت و تدبیر او را اعمال می‌كند.

به همین دلیل می‌فرماید: «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن»[2] آن مقدار كه برای شما میسّر است قرآن تلاوت كنید و با این كتاب الهی مأنوس باشید. حتی اگر معنای بعضی از آیات و سوره‌ها برای شما روشن نشد، نگویید خواندن بدون ادراك چه اثری دارد. چون قرآن، كلام آدمی نیست كه اگر كسی معنایش را نداند خواندنش بی‌ثمر باشد؛ بلكه نوری الهی است كه خواندن آن به تنهایی عبادت است گرچه به معنایش آگاهی نداشته باشیم.

قرآن ریسمان الهی است كه اُنس با آن و تدبّر در آن و ایمان و عمل به آن، انسان را بالا می‌برد و به مقام صالحین، ملحق می‌سازد تا مستقیماً تحت ولایت خدا قرار گیرد. اگر انسان مشمول ولایت الله بود تمام امورش را خدا اداره می‌كند و در آن مقام، دیگر هیچ راهی برای وسوسه و رخنه‌ی اهریمن نیست. خدا او را از تمام تیرگیها و تاریكیها نجات می‌دهد و او را نورانی می‌سازد «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»[3] چنین شخصی در بین امّت با نور حركت می‌كند یعنی در حالی كه حركت و بصیرت و سیره‌اش روشن و روشنگر است «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ».[4]

________________________________________

[1] ـ سوره‌ی اعراف، آیه‌ی 196.

[2] ـ سوره‌ی مزمّل، آیه‌ی 20.

[3] ـ سوره‌ی بقره، آیه‌ی 257؛ خداوند، ولی و سرپرست كسانی است كه ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد.

[4] ـ سوره‌ی انعام، آیه‌ی 122؛ برای او نوری قرار دادیم تا به وسیله‌ی آن نور بین مردم حركت كند.

منبع: قرآن در قرآن، آیت الله جوادی آملی


تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری