تبیان، دستیار زندگی
فرودگاه بین المللی شارل دو گل ، پاریس بزرگ ترین فرودگاه بین المللی فرانسه و یکی از مهم ترین مراکز هوانوردی جهان ، در 25 کیلو متری شمال شرق پاریس ، در منطقه رسی واقع شده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرودگاه بین المللی پاریس

فرودگاه بین المللی شارل دو گل ، پاریس بزرگ ترین فرودگاه بین المللی فرانسه و یکی از مهم ترین مراکز هوانوردی جهان ، در 25 کیلو متری شمال شرق پاریس ، در منطقه رسی واقع شده است .

این فرودگاه به پاس خدمات ژنرال شارل آندره ژوزف ماری دو گل ، رهبر نیروهای جبهه فرانسه آزاد ، به نام وی نام گذاری شده ودر سطح بین المللی با کدهای شناسایی CDG (یاتا) ، LFPG (ایکائو) شناخته می شود .

فرودگاه بین المللی پاریس

فرودگاه شارل دوگل در سال 2007 میلادی ، از لحا ظ تعداد نشست و برخاست هواپیما با 522 هزار و 7 مورد بالاتر از فرودگاه های فرانکفورت و مادرید ایستاد و فرودگاه برتر اروپا لقب گرفت. این فرودگاه همچنین در بخش کارگو با جابجایی دو میلیون و 297هزار و896 تن کالا و با عملکردی بهتر نسبت به فرودگاه های فرانکفورت وآمستردام که به ترتیب دو میلیون و 169 هزار و 25تن و یک میلیون و 651 هزار و 385تن جابه جا کرده بودند فرودگاه نخست فاره سبز شناخته شد. فرودگاه بین المللی پاریس در بخش مسافری نیز در میان سه فرودگاه برتر اروپا قرار گرفت. در سال گذشته 59 میلیون و 919 هزار و383 مسافر از فرودگاه شارل دو گل جابجا شدند که این موفقیت فرودگاه معروف پاریس را از لحاظ ترافیک مسافریس از فرودگاه هیتروی لندن در جایگاه دوم قرار داد.

فرودگاه بین المللی پاریس در فضایی به وسعت 32.38 کیلو متر مربع ساخته شده است که این وسعت زیاد شارل دو گل را از شش طرف به مناطق معروف حومه پاریس متصل می سازد. این فرودگاه زیر نظر گروه موسوم به فرودگاه پاریس اداره می شود. این گروه علاوه بر اداره فرودگاه شارل دو گل مدیریت فرودگاهی اورلی لو بور گه و چند فرودگاه کوچک دیگر در حومه پاریس را نیز بر عهده دارد.عملیات ساخت این فرودگاه در سال 1966 با عنوان پروژه ساخت فرودگاه شمال پاریس آغاز شد و در سال 1974 به پایان رسید. این فرودگاه در هشتم مارس همان سال با تغییر نام به فرودگاه شارل دو گل فعالیت خود را آغاز کرد.

فرودگاه بین المللی پاریس

فرودگاه بین المللی پاریس دارای سه ترمینال اصلی است که ترمینال یک قدیمی ترین آنهاست. این ترمینال به شکل مدور در ده طبقه طراحی شده است و هفت بخش اقماری در آن وجود دارد که هر یک دارای چهار گیت ورودی و خروجی است.بخش های اقماری از طریق کریدورهای زیر زمینی و سامانه انتقال خودکار به یکدیگر متصل می باشند که این امر موجب تسهیل تردد مسافران می شود. مهم ترین ترمینال این فرودگاه ترمینال دو است که ابتدا برای پروازهای ایر فرانس در نظر گرفته شده بود اما به تدریج گسترش یافت و شرکتهای دیگر نیز در آن مستقر شدند. این ترمینال متشکل از شش ترمینال فرعی است که به ترتیب با نامهای A2 وB2 و C2 و D2 وE2 وF2 از یکدیگر متمایز می شوند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ترمینال C2 این فرودگاه مستقر است .

در 27 ژوین سال گذشته ترمینال ویژه ایر باس 380 واقع در شرق ترمینال های E2 وF2 به بهره برداری رسید و عملیات ساخت ترمینال اقماری دیگر نیز با هدف افزایش ظرفیت فرودگاه با حمایت مالی Air France و KLM در دست انجام است که عملیات ساخت آن تا سال 2012 به پایان خواهد رسید. این ترمینال از لحاظ وسعت دومین ترمینال مسافری فرودگاهی اروپا پس از ترمینال چهار فرودگاه مادرید خواهد بودکه در ساخت و تجهیز آن از بهترین مواد و تجهیزات استفاده می شود.ترمینال دو فرودگاه شارل دوگل در چند سال اخیر برای دولت فرانسه چندان خوش یمن نبوده است .

فرودگاه بین المللی پاریس

در 23 مه 2004 سقف بخشهایی از این ترمینال فرو ریخت که در این حادثه چهار نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شدند.در 28 سپتا مبر همان سال ترمینال سه فرودگاه دوبی نیز که ساخت آن در مراحل نهایی بود دچار حادثه مشابهی شد و بخشی از سقف آن فرو ریخت .نکته قابل تامل در این دو سانحه آن است که طراح هر دو ترمینال پل آندروی فرا نسوی بود که این امر موجب جریحه دار شدن غرور فرانسوی ها شد. دولت فرانسه برای ایجاد ذهنیت مثبت از فرودگاه های این کشور د رسال 2006 اعلام کرد برخی از ترمینال های مسافری فرودگاههای فرانسه را به پروازهای حساس اختصاص خواهد یافت و در این راستا ضریب امنیتی این ترمینالها افزایش می یابد. دو لت این کشور در سال گذشته تجهیزات ویژه ای برای ترمینال های ویژه خریداری کرد و کنترل های امنیتی را در این ترمینال ها افزایش داد.البته در حال حاضر فقط پروازهای به ایالات متحده و سرزمین های اشغالی جزو پروازهای حساس محسوب شده و در خصوص سایر کشورها سخت گیری خاصی اعمال نمی شود. ترمینال سه فرود گاه شارل دو گل نیز مخصوص پروازهای چارتر و ارزان قیمت است و امکانات خاصی ندارد. فرودگاه شارل دو گل از طریق شبکه قطار درون شهری به شهر پاریس و از طریق شبکه ریلی پیشرفته فرانسه به اکثر شهرهای مهم کشور از جمله لیون مارسی مون پلیه تولوز لیل و نانت متصل است.

این فرودگاه سوژه و محل ساخت فیلم ها و آثار هنری متعددی بوده و جالب اینکه داستان معروف ترین فیلم بر گرفته شده از رخدادهای این فرودگاه را یک ایرانی رقم زده است. این فرد مهران کریمی ناصری نام دارد که در 26 اوت سال 1988 وارد این فرودگاه شد و به دلیل فقدان مدارک شناسایی به مدت هجده سال نتوانست از ترمینال فرودگاه خارج شود. وی در سال 2006 از فرودگاه شارل دو گل خارج شد و به مقصد نامعلومی رفت . استیون اسپیلبرگ در سال 2004 داستان زندگی آقای کریمی ناصری را در فیلمی با عنوان ترمینال به تصویر کشید.گفتنی است طبق مصوبه دولت فرانسه که در سال 2005 به مدیران فرودگاه شارل دو گل ابلاغ شد تصویر برداری از اماکن و حتی هواپیماهای در حال نشست و بر خاست این فرودگاه برای استفاده شخصی ممنوع است.

منبع:سایت مراقبت پرواز

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی