تبیان، دستیار زندگی
یكی دیگر از اثرات مثبت این رنگ برای افراد پرخور و چاق است. این رنگ اشتهای شما را مهار می کند و باعث كاهش وزن شما می شود؛ بنابراین اگر قصد دارید رژیم غذایی بگیرید، برای آشپزخانه، اتاق ناهار خوری یا حتی انتخاب ظروف و مبلمان این فضاها این رنگ نیز مناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریایی باشید

آبی و آرامش

بسیاری از ما انسانها مدت زمان زیادی را صرف فكر كردن در مورد رنگ ها نمی كنیم، در حالی كه رنگ ها در زندگی ما نقش مهمی دارند. رنگ ها در حالات و افكار ما اثر می گذارند و در بسیاری از زمینه ها، بر افراد با توجه به سن و جنسیت یا شرایط آب و هوائی تاثیرگذار هستند. رنگ ها به طور ناخواسته ما را احاطه كرده اند و فرار از آنها غیر ممكن است بنابراین باید با آنها كنار آمده و راه نزدیكی به آنها را انتخاب کنیم. نزدیكی به رنگها از طریق انتخاب صحیح آنها به دست می آید. افراد خانه از طریق رنگ ها محیط سكونت خود را زیبا می سازند و علائق شخصی خود را بروز می دهند. رنگ ها توانائی دارند كه شكل و سایز مبلمان و فضاها را تغییر دهند. بنابراین اگر اطلاعات اولیه در مورد اثرات آنها را داشته باشیم انتخاب آنها در دكوراسیون منزل كار ساده و شیرینی خواهد بود.

آبی و آرامش

رنگ آبی

رنگ آسمان و اقیانوس آبی است و اگر امتحان كرده باشید، نگاه به اقیانوس، دریا و آسمان، حس آرامش و توازن در افكار انسان ایجاد می كند. رنگ آبی یكی از بارزترین رنگهای آرام است كه نقطه مقابل رنگ قرمز از نظر تندی و ایجاد حساسیت و برانگیزاننده احساسات قرار دارد.

رنگ آبی در فعل و انفعالات شیمیائی بدن حس آرامش ایجاد می كند و اعتماد به نفس را در افراد بالا می برد. این رنگ محیط را سرد کرده، فشار خون و ضربان قلب را پائین می آورد و می‎تواند اثر گرمابخشی و پراضطراب محیط های گرم را خنثی كند.  شما می توانید از این رنگ برای کاهش گرما و دمای محیط استفاده كنید.

با توجه به ایجاد حس آرامش، این رنگ مناسب ترین رنگ برای اتاق خوابها است و در طراحی داخلی فضای منزل، به منظور توسعه و گشودگی فضاها استفاده می شود. به عبارت دیگر، استفاده از این رنگ در دیوارها، كف و مبلمان باعث می شود فضا بزرگتر به نظر آید.

در دكوراسیون اتاقهایی كه نور شمالی دارند، استفاده از این رنگ توصیه نمی شود، ولی در اتاقهائی كه كاملا" نورگیر هستند و در تابستان بسیار گرم می‎شوند، این رنگ می تواند گرما و دمای اتاق را تا حدی پائین بیاورد.

افرادی كه سرمائی هستند اگر از این رنگ استفاده می كنند باید در زمستان با استفاده از تعدادی پتو سرمای آن را در خانه تعدیل کنند.

در اتاقهائی كه كاملا" نورگیر هستند و در تابستان بسیار گرم می‎شوند، این رنگ می تواند گرما و دمای اتاق را تا حدی پائین بیاورد.

یكی دیگر از اثرات مثبت این رنگ برای افراد پرخور و چاق است. این رنگ اشتهای شما را مهار می کند و باعث كاهش وزن شما می شود؛ بنابراین اگر قصد دارید رژیم غذایی بگیرید، برای آشپزخانه، اتاق ناهار خوری یا حتی انتخاب ظروف و مبلمان این فضاها این رنگ نیز مناسب است. آبی، رنگی است كه به طور محسوسی می تواند عمق و فرم زیركانه ای را تولید كند و یك محیط معنوی و آرام به ارمغان آورد. وقتی شما در یك جعبه مدادرنگی، انواع تنالیته های آبی را ببینید، به نظرتان زیبا می رسد، ولی وقتی كه همان رنگ ها را در روی دیوار و مبلمان و كف مشاهده می کنید، خصوصا" در اتاقهائی كه دارای نور كم هستند ،شاید به همان اندازه جذاب به نظر نیایند.

اگر از تنالیته آبی روشن به عنوان رنگ اصلی و زمینه در اتاق استفاده می كنید، می توانید با به كارگیری تنالیته های گرم در مبلمان یا پارچه های مبل ها، این رنگ را متعادل كنید.
آبی و آرامش

برای ایجاد آرامش در اتاقهای خانوادگی، پذیرائی، آشپزخانه های بزرگ و فضاهائی كه محل تجمع افراد خانواده است، پیشنهاد می شود از آبی گرمتر (آبی نیلی – فیروزه ای) استفاده كنید.

آبی تیره، اثری متضاد دارد و حس دلتنگی و تاریكی را در افراد به وجود می آورد، بنابراین استفاده از این تنالیته به هیچ وجه توصیه نمی شود، ولی اگر این رنگ از رنگ های مورد علاقه شما است، می توان اثر تاریكی آن را با رنگهای گرم تا حدی تعادل بخشید.

تنالیته دریائی (اقیانوسی) این رنگ، وقتی كه با سفید تركیب می شود، حس نظافت فكری و روحی را در هر اتاقی ایجاد می‎كند. در نظر بگیرید اتاقی را كه سقفهای آن با رنگ آبی اقیانوسی نقاشی شده باشد، دیوارها هم با این رنگ و رنگ سفید، رنگ آمیزی شده اند و كاشی های كف نیز به رنگ آبی–سفید در آمده اند، خلق این فضا حس تاكید پاكی و نظافت را در ذهن شما تداعی می كند. شما همچنین می توانید با به كارگیری این رنگ در حمام، حس آب و نظافت را در افراد ایجاد کنید.

آبی و آرامش

یك اتاق خواب را در نظر بگیرید كه كف آن با موكتی به رنگ آبی اقیانوسی فرش شده است. پنجره های اتاق دارای پرده هائی از این رنگ ولی با درجه سیرتر آبی اقیانوسی مزین شده (به این دلیل كه تا حدودی اتاق را گرم كنند)، تختخواب این اتاق دارای بالش هائی از همین رنگ و روتختی آن با تركیبی از این رنگ و رنگ سفید است. در این اتاق حس آرامش و سكوت موج می زند، ولی اگر تا حدودی سرد است، خنكی آن را با رنگهای گرم متعادل كنید.

در ضمن، اگر می خواهید در دكوراسیون منزل خود از آبی اقیانوسی استفاده کنید ولی دوست دارید درجه رنگی آن را خنك تر کنید، اضافه كردن مقداری رنگ زرد كم رنگ این آرزوی شما را برآورده می‎سازد.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

راه راه و شطرنجی ، اما زیبا

محلی برای روزهای بلوغ

دکوراسیون با صرفه

آرامش را تجربه کنید

اتاق خوابی پر از آرامش

رنگ‌های شفا دهنده

مهیج ، فانتزی ، خوش رنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.