تبیان، دستیار زندگی
در نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد كه دیروز، 20 تیرماه، در خبرگزاری ایكنا برگزار شد، عنوان شد: «عبدالباسط» نسخه تكرار‌‌ناپذیری در بین قاریان قرآن كریم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عبدالباسط نسخه‌ای تكرار‌‌ناپذیر

نشست تخصص واکاوی تلاوت قاریان مشهور

در نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد كه دیروز، 20 تیرماه، در خبرگزاری ایكنا برگزار شد، عنوان شد: «عبدالباسط» نسخه تكرار‌‌ناپذیری در بین قاریان قرآن كریم است.

به گزارش تبیان از خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، این نشست تخصصی با حضور استادان «عباس سلیمی»، «سید‌محسن موسوی‌بلده» و «محمد‌رضا پورزرگری» از ساعت 14 الی 16 بعد از ظهر امروز شنبه، 20 تیر ماه، در سالن شورای این خبرگزاری برگزار ‌شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست عباس سلیمی، استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» را اسطوره‌ای در میان قاریان قرآن كریم معرفی و تصریح كرد: این استاد قرائت قرآن كریم، نسخه تكرار‌ ناپذیر در بین تالیان قرآن كریم است و از دلایل اصلی ماندگاری تلاو‌ت‌های عبدالباسط محمد عبدالصمد این بود كه ایشان از جان و دل قرآن را تلاوت می‌كرد.

سلیمی با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشست‌هایی درباره قاریان بنام جهان اسلام، گفت: این نشست‌ها تلاشی است در راه الگوپردازی برای نسل جوان تا با تأسی به این تالیان و سخنگویان كلام الهی در این وانفسای جهان، نقش حقیقی خود را پیدا كنند.

سپس سیدمحسن موسوی‌بلده پیشكسوت قرآنی كشورمان عنوان كرد: عبدالباسط این استاد بی‌بدیل قرائت قرآن بسیاری از ویژگی‌هایی كه خداوند به یك انسان موهبت می‌كند را در خود جمع كرده بود و در میان سایر قراء مصری از نظر شخصیت، وقار و فروتنی زبا‌نزدی داشت، ایشان در زمان خود حتی در زمانی كه بین قراء اختلافی رخ می‌داد به عنوان یك حَكَم در رفع آن اختلاف كوشش می‌كرد. 

گزارش ایكنا حاكی است كه در ادامه نشست واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن عبدالباسط محمد عبدالصمد گفت‌وگوی تلفنی با «كاظم محمدزاده» استاد پیشكسوت قرآنی درباره ویژگی‌های بارز اخلاقی و ابعاد فنی تلاوت‌های عبدالباسط محمد عبدالصمد پخش و طی آن تلاو‌ت‌های این استاد كلاسیك، كامل و جامع بیان شد به نحوی كه فنون قرائت قرآن را در تلاوت‌های عبدالباسط توده مردم نیز به راحتی درك می‌كنند.

در ادامه پورزرگری با اشاره به این‌كه عبدالباسط از شخصیت معنوی و الهی برخوردار بود، گفت: خداوند به او رفعت مقام در بین مردم عطاء كرده بود و او فقط یك خواننده قرآن نبوده است، بلكه قاری‌ای بود عامل و متخلق به اخلاق اسلامی.

وی تصریح كرد: عبدالباسط از نسل دوم قاریان قرآن كشور مصر بود و آن‌چه از حنجره طلایی و استثنایی او به گوش می‌رسد به جزء بخش موسیقی‌یایی آن و بهره‌گیری از نغمات اصیل عرب، بیشتر از وجودش برآمده است.

سپس گوشه‌ای از تلاوت‌های استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ویژه حضار در این نشست پخش شد و پورزرگری بیان كرد: ایشان در طول زندگی‌شان از مسیری كه برای قرائت قرآن خود تعیین كرده بودند به هیچ وجه خارج نشدند و همیشه تلاش او بر این بود تا از نغمات اصیل عرب استفاده كند و حتی از گوشه‌هایی نیز استفاده می‌كرد و تقوای تلاوت را به معنی واقعی كلمه رعایت می‌كرد.

نشست تخصص واکاوی تلاوت قاریان مشهور

یادآوری می‌شود، «عبدالباسط محمد عبدالصمد» از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است كه در سن هشت سالگی قرائت قرآن را آغاز كرد و در سن 10 سالگی حافظ كل قرآن كریم شد و نه‌ تنها در كشور مصر بلكه در سراسر جهان اسلام و حتی كشورهای غیر اسلامی شناخته شده است.

گزارش تصویری این نشست را از اینجا ببینید

به نقل از خبرگزاری ایکنا


تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری