تبیان، دستیار زندگی
اجرای این روش در زندگی انفرادی آسان است. چنانچه با همسر یا هم اتاقی زندگی می کنید اجرای این روش مشکل تر می شود و داشتن یک خانواده اجرای آن را بیش از پیش مشکل می گرداند. تلاش برای اجرای آن صرفنظر از وضعیت زندگی یا تعداد افراد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالای جدیدی بخرید و به جای آن کالایی قدیمی را ببخشید

اجرای این روش در زندگی انفرادی آسان است. چنانچه با همسر یا هم اتاقی زندگی می کنید اجرای این روش مشکل تر می شود و داشتن یک خانواده اجرای آن را بیش از پیش مشکل می گرداند. تلاش برای اجرای آن صرفنظر از وضعیت زندگی یا تعداد افراد ساکن در خانه ، ارزش زیادی دارد و پیامد آن یک زندگی قابل اداره و سازمان یافته است.

علت منطقی آن، گرایش همگانی به لبریز کردن خانه هاست، که گویا موضوعی صرفنظر از درآمد، اندازه خانه، محیط جغرافیایی، نژاد و مذهب است! مشکل انباشته کردن بیش از حد، احساس استرس و درماندگی در مورد محل قرار دادن وسایل و یافتن آنها را به دنبال دارد. احساس "خفقان" ناشی از این امر تأثیر منفی بر روان دارد و متعاقب آن فرد، مستعد احساس استرس و تحریک پذیری می گردد.

حقیقت آن است که اکثر ما از کل ظرفیت فضای موجود انبار خانه خود استفاده می کنیم. حتی اگر دو یا سه انبار در آپارتمان خود داشته باشیم، بی تردید همه ی آنها پر هستند. به هر حال صرفنظر از گنجایش هر یک از انبارها، به نظر می رسد که همواره راهی برای انباشتن آنها می یابیم. بهتر است هیچگاه دوباره کالای جدیدی نخریم یا هدیه ای نگیریم زیرا بدین ترتیب فضای خانه یا انبار خود را اشغال می کنیم. اما افسوس موضوع فقط همین نیست. اکثر ما، دائماً کالاهای نو و استفاده شده را وارد انبار می کنیم.

سؤالی که مطرح می شود این است که همه آنها را چگونه و در کجا جای دهیم؟ اکثر ما "خرده ریز" های موجود را مجدداً مرتب کنیم ، تا فضا را برای خرده ریزهای جدید آماده نماییم. به جای رها شدن از آنها، سعی می کنیم که وسایل را مرتب ساخته به زور روی هم قرار دهیم و پشته پشته کنیم. اتاق ها ی زیر شیروانی، پارکینگ منازل، تاقچه ها، کلیه فضاهای قابل انبار نمودن را لبریز می کنیم. حتی بعضی از مردم در بیرون از منازل خود جهت فراهم نمودن فضای مورد نیاز خود، انبارهایی اجازه می کنند. دلایل جمع آوری اشیاء و وسایل متفاوت است. از جمله نگرانی از این که روزی به آنها نیاز پیدا کنیم یا شاید بر طبق عادت یا احساس دلتنگی از دور ماندن از شخص یا محلی خاص.

راه حل مسئله در صورت حفظ قدری نظم و ترتیب، آسان و مؤثر است. یک دفعه که تصدیق کنید از کل فضاهای موجود استفاده کرده اید، باید عهد کنید که وقتی کالایی وارد خانه می شود، کالایی دیگر خارج شود. مثلاً فرض کنید که دختر پنج ساله شما دو عدد خرس کوچک هدیه گرفته است. در صورت به کار گرفتن این سیاست، شما و دخترتان باید تصمیم بگیرید یکی از عروسک هایی که به نحوی با آن دو خرس کوچک قابل مقایسه هستند را از خانه خارج کنید تا فضای لازم برای قرار دادن خرس های جدید فراهم شود. انجام این اصل پیامدهای مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

اول مقدار خرده ریزهای منزل شما کاملاً تحت کنترل قرار می گیرد. شما به طور عادی دائماً برای اجناس و وسایل جدید فضا سازی می کنید ولی حال این عمل را توسط برداشتن وسایلی که دیگر مورد نیاز و یا استفاده شما نیستند، انجام می دهید. نتایج مثبت این کار کاهش شدید هزینه های زندگی است . این سیاست شما را وادار می کند که درباره خرید وسایل جدید دو دفعه فکر کنید، زیرا می دانید در قبال آن باید از وسیله دیگری دست بکشید.

 دوم با اینکار برای فرزند خود الگویی می شوید، تا فرزندان شما به شریک شدن ( در وسایل و کالاهای خود) با افراد محتاج اهمیت دهند.ما می توانیم به آنها توضیح دهیم که کودکان بسیاری اسباب بازی ندارند و با خارج کردن تعدادی از وسایل خود از منزل و بخشیدن آنها به این کودکان، زندگی آنان را روشن تر و شادتر می کنیم. این اصل در مورد اسباب بازی  ها، اثاثیه، و لباس ها قابل اجراست.

مسلماً این اصل استثنائاتی دارد. مثلاً اگر اثاث کافی در منزل ندارید ( به صرف تسلیم شدن بی قید و شرط به این تصمیم) خلاص شدن از وسایلی که واقعاً مورد نیاز هستند، احمقانه به نظر می رسد. یا اگر واقعاً به شلواری نیاز دارید یا کودک شما فقط تعداد معدودی اسباب بازی دارد ، بی تعارف احتیاجی به اعمال این سیاست نیست. حتماً موافق هستید در بسیاری موارد، وسایلی که واقعاً نیاز داریم را حفظ کنیم . به هر حال تصور می کنم این اصل را در همه این موارد، دوست داشتنی بدانید و از نداشتن منزلی شلوغ، ( صرفنظر از مقدار خرده ریزی که مجدداً به دستتان می رسد) و اطلاع از این مطلب که سایر مردم محتاج از وسایل دست و پا گیر شما استفاده می کنند، لذت خواهید برد. این راه حلی بسیار مؤثر و ساده برای یک مشکل عمومی است.
منبع: از کاه کوه نسازید

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان - زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.