تبیان، دستیار زندگی
«براى بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اینكه كتاب ایشان را من پیدا كردم. نگاه كردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است كه من دنبالش می‌گردم.» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل رهبر انقلاب از آثار زنده یاد آذریزدی

متن كامل بیانات رهبر انقلاب درباره مرحوم آذر یزدی

19تیر 1388

 زنده یاد آذر یزدی

رهبر معظم انقلاببا تجلیل از آثار مهدی آذر یزدی فرمودند كه در زمان طاغوت «براى بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اینكه كتاب ایشان را من پیدا كردم. نگاه كردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است كه من دنبالش می‌گردم.»

پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، متن كامل بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم مهدی آذر یزدی را كه در دیدار با نخبگان استان یزد ایراد فرمودند به این شرح منتشر كرده است:

«نكته‏ دوم در مورد آقاى آذر یزدى است كه الان اطلاع دادند ایشان در این جلسه نشسته‏اند و ظاهراً بیمار هم بودند و با حال بیمارى زحمت كشیده‏اند و آمده‏اند.

من چندى پیش در یك برنامه‏ تلویزیونى دیدم كه از ایشان تجلیل كرده بودند. من با اینكه وقتم هم كم است، از وقتى تلویزیون را روشن كردم و دیدم كه از ایشان دارد تجلیل می‌شود، پاى آن برنامه نشستم، صحبت‌هاى خود ایشان را هم گوش كردم.

وقتى تلویزیون را روشن كردم و دیدم كه از ایشان دارد تجلیل می‌شود، پاى آن برنامه نشستم، صحبت‌هاى خود ایشان را هم گوش كردم.
 رهبر انقلاب

ایشان در آنجا می‌گفتند كه در طول آن سال‌هاى پیش از انقلاب هیچ‌كس كمترین تشكرى، تقدیرى از این مرد زحمتكش و خدوم نكرده. آن برنامه را كه من دیدم، نكته‏اى در ذهنم بود و دلم خواست كه آن را یك وقتى به ایشان بگویم، فكر می‌كردم دیگر امكان ندارد و عملى نیست؛ كجا حالا ما آقاى آذر یزدى را زیارت كنیم! حالا تصادفاً امشب ایشان اینجا هستند.

آن نكته این است كه من خودم را از جهت رسیدگى به فرزندانم، بخشى مدیون این مرد و كتاب این مرد می‌دانم. آن وقتى كه كتاب ایشان درآمد - اول هم به نظرم دو جلد، سه جلد، تا آنوقتى كه من اطلاع پیدا كردم، از این كتاب درآمده بود؛ «قصه‏هاى خوب براى بچه‏هاى خوب» - من رفتم تورق كردم.

بچه‏هاى ما داشتند به دوران مُراهقى - یعنى نزدیكى به بلوغ - می‌رسیدند، دوره هم دوره‏ طاغوت بود و همه‏ عوامل در جهت گمره‏سازى ذهن و دل جوان حركت می‌كرد. من دلم می‌خواست چیزى باشد كه جوان‌هاى ما با او هدایت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، كتاب خوب كه خیلى بود. بنده فهرست پیشنهادى كتاب می‌نوشتم و بین جوان‌هاى دانشجو و دانش‏آموزهاى سطوح بالاى دبیرستان‌ها پخش می‌شد، اما براى بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اینكه كتاب ایشان را من پیدا كردم. نگاه كردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است كه من دنبالش می‌گردم.

بچه‏هاى كوچك، دستمان خالى بود، تا اینكه كتاب ایشان را من پیدا كردم. نگاه كردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است كه من دنبالش می‌گردم.
زنده یاد آذر یزدی

به نظرم دو جلد یا سه جلد آنوقت چاپ شده بود، خریدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اینكه جلد پنجم به نظرم یا ششم - حالا درست نمی‌دانم، یادم نیست - درآمد؛ به تدریج چاپ شد و من رفتم تهیه كردم و براى فرزندانم خریدم.

نه فقط فرزندان، بلكه در سطح شعاع ارتباطات فامیلى و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندى داشتند كه مناسب بود با این قضیه، این كتاب ایشان را معرفى كردم.

خواستم این حق‏شناسى را من به نوبه‏ خود كرده باشم. ایشان یك خلأیى را در یك برهه‏ از زمان براى زنجیره‏ طولانى فرهنگى این كشور پر كردند. این كار، باارزش است. خداوند از شما - آقاى مهدى آذر یزدى! - این خدمت را قبول كند و مأجور باشید. این ستایش‌هاى زبانى و اینها، اجر كارهائى كه با اخلاص انجام گرفته باشد، نمی‌شود؛ اجر كار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.»

تنظیم : بخش ادبیات تبیان