تبیان، دستیار زندگی
گزارش نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی و موسیقیایی تلاوتهای بزرگترین قاری جهان اسلام، استاد مصطفی اسماعیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نابغه فن تلاوت قرآن

نشست تخصصی واکاوی تلاوت استاد مصطفی اسماعیل

خوشبختانه چند صباحی است که در کشور عزیزمان، فعالیتهای قرآنی بیش از پیش رونق یافته است.

اما هنوز هزار راه نرفته فراروی متولیان فرهنگی، سازمانها، نهادهای مسئول و جامعه قرآنی وجو دارد که با برنامه ریزیهای درست و بهینه می توان این راه نورانی را همچنان پیمود.

در همین راستا یکی از سازمانهای فعال در عرصه های فراگیر قرآنی، تنها خبرگزاری سی و یک زبانه قرآنی ایران(ایکنا) است که از سال 1382تا کنون خدمات شایسته و ارزنده ای را به علاقمندان و دوستداران این کتاب آسمانی تقدیم داشته است..

از جمله فعالیتهای قابل تحسین این خبرگزاری، برگزاری سلسله نشستهای تخصصی "واکاوی ابعاد فنی و موسیقیایی تلاوتهای مشاهیر قاریان جهان" است.

در این سلسله نشستها که عموما با حضور تنی چند از کارشناسان و پیش کسوتان کشور برگزار می شود، افزون بر تحلیل و کارشناسی فنی تلاوتهای قاریان، ویژگیهای رفتاری، خلقی، خانوادگی و اجتماعی ایشان نیز تبیین و شناسانده می شود.

یکی از ستارگان تابناک عصر طلایی تلاوت در کشور قاری خیز مصر، استاد مصطفی اسماعیل است که به عناوینی چون "اکبر القرآء، افصح القراء، ملک القراء، قارء اول مصر، صاحب الصوت الذهبیه، و قارء الموسیقار(قاری موسیقی دان) شهرت یافته است.

این نابغه بی بدیل تلاوت، بدون اغراق، در بلندای قله تعالی است به گونه ای که اگر دهها نشست تخصصی پیرامون تلاوتهای او برگزار گردد همچنان ابعاد ناشناخته ای از هنرمندیهای شگفت او  ناگفته می ماند.

نظربه چنین انگیزه و چنان ضرورتی موجب گردید که کارشناسان و خبرگان قرآنی کشور را از نقاط دور و نزدیک، در سالن شورای خبرگزاری قرآنی ایکنا گرد هم آیند تا بلکه اندکی از هنرمندیهای اعجازگونه این قاری برجسته را باز گو کنند.

این نشست با حضور استاد «عباس سلیمی»، قاری، معذن، و مجری نام آشنای مسابقات بین المللی اوقاف، «محمدحسین سبزعلی»، و «هاشم روغنی» از قاریان بین المللی کشور، و به همت خبرگزاری قرآنی ایران، شبكه قرآن و معارف سیما، مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور و رادیو قرآن درخبرگزاری ایكنا برگزار ‌شد.

نخست عباس سلیمی، استاد مصطفی اسماعیل را به عنوان نابغه فن قرائت قرآن خوانده و تصریح کرد: این استاد مسلم قرائت قرآن كریم، كلام خداوند را با لحنی بسیار لطیف، دلنشین و منطبق با مفاهیم آیات الهی تلاوت می‌كرد و این مهم موجب ماندگاری آثار فاخر وی شده است.

سپس کارشناس حاضر، استاد سبزعلی، گفت: حدود 40 سال است كه من با استاد مصطفی اسماعیل آشنا هستم و از سنین نوجوانی به دنبال شنیدن آثار و تلاوت‌های متنوع این استاد بزرگ قرآنی بودم به طوری كه سال‌ها قبل برای خرید نواری از تلاوت‌های استاد اسماعیل به مشهد مقدس سفر كردم و در همه حال جویای آموزش و بهره هر چه بیشتر از تلاوت‌های این قاری مشهور مصری بودم.

یکی از ستارگان تابناک عصر طلایی تلاوت در کشور قاری خیز مصر، استاد مصطفی اسماعیل است که به عناوینی چون "اکبر القرآء، افصح القراء، ملک القراء، قارء اول مصر، صاحب الصوت الذهبیه، و قارء الموسیقار(قاری موسیقی دان) شهرت یافته است.

نشست تخصصی واکاوی تلاوت استاد مصطفی اسماعیل

همچنین در اثنای این نشست، گفت‌وگوی تلفنی با استاد «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» استاد پیشكسوت قرآنی درباره ویژگی‌های بارز اخلاقی و ابعاد فنی تلاوت مصطفی اسماعیل صورت گرفت که موجب هم افزایی بیشتر گردید.

استاد روغنی، کارشناس دیگر این نشست با تاکید بر مجلس شناسی و مستمع شناسی استاد مصطفی اسماعیل گفت:

این قاری بزرگ مصری با بهره‌مندی از شیوه‌های خاص خود معنای آیات را بر مخاطبان القاء می‌كرد و قاریان قرآن به منظور دستیابی به موفقیت‌های جاودانه در امر تلاوت قرآن باید این اصل را در اولویت امور خود قرار دهند.

وی همچنین بهره‌مندی از صدای خوب، برخورداری از علم شناخت نغمات، تسلط بر تجوید، وقف و ابتداء و مفاهیم قرآن كریم را از ابزارهای لازم در تلاوت قرآن برشمرد و تأكید كرد: صدای مصطفی اسماعیل صدای تمام عیاری نیست اما هنر ایشان منحصر به فرد است به صورتی كه هنگام تلاوت مستمعان را به خود جذب می‌كند.

استاد سبزعلی نیز تصریح کرد: در ماندگاری تلاوت‌های قاریان مصری عوامل متعددی دخالت دارد از جمله:اهمیت قاریان به مقوله حفظ آیات، شمرده بیان كردن كلمات قرآنی، بهرمندی از صدایی صاف و شفاف، استفاده و مدیریت صحیح از الحان، تنوع و زیبایی نغمات و توجه بر معنای آیات و تطابق با نغمه‌هاو...

همزمان قطعه ای از تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل، پخش گردید که فضای محفل را روحانی و معطر گرداند.

سلیمی تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل را گنجینه الحان قرآنی دانست و اذعان كرد: استاد اسماعیل با استخدام هنرمندانه صوت و لحن و توجه بر معانی آیات قرآن، موفق به ایجاد سبكی در تلاوت قرآن كریم شده است كه وجه تمایز وی با دیگر قراء مصری را به نمایش می‌گذارد.

در ادامه نشست واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد «مصطفی اسماعیل» از قاریان ممتاز مصری، مصاحبه‌ ایكنا با «محمد تقی مروت» استاد و پیشكسوت قرآنی پخش و طی آن ضمن بیان خاطرات استاد مروت از اكبرالقراء مصر بر خلوص و حسن خلق مصطفی اسماعیل به عنوان نقطه عطفی در شخصیت وی اشاره شد.

(برای دسیابی به چند نمونه از تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل اینجا کلیک کنید)


فرآوری و تنظیم خبر: گروه دین و اندیشه تبیان_شکوری