تبیان، دستیار زندگی
اگر انتهای استخوان‌ها در یك مفصل مستقیما به یكدیگر فشرده شوند، سطح زبر آن‌ها ساییده شده و فرسوده خواهد شد. برای جلوگیری از این عمل در یك مفصل واقعی، انتهای استخوان‌ها با ماده صاف و صیقلی به نام غضروف پوشیده شده‌اند ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مفاصل با حركت روان

*كمك گرفتن از بزرگ‌ترها در انجام این آزمایش توصیه می‌شود

اگر انتهای استخوان‌ها در یك مفصل مستقیما به یكدیگر فشرده شوند، سطح زبر آن‌ها ساییده شده و فرسوده خواهد شد. برای جلوگیری از این عمل در یك مفصل واقعی، انتهای استخوان‌ها با ماده صاف و صیقلی به نام غضروف پوشیده شده‌اند همچنین یك "روغن" لیز به نام مایع سینوویال هم وجود دارد. این اصطكاك (مقاوت یا ساییدگی) در مفاصل را به مقدار بسیار زیادی كاهش می‌دهد. این آزمایش مطلب فوق را ثابت می‌كند.

وسایل لازم

وسایل مورد نیاز

سینی، صفحه چوبی، بلوك چوبی با پوشش خشن طبیعی آن (بدون سمباده یا روغن جلا زدن)، چسب نواری، كیسه پلاستیكی یا ورق پلاستیكی، روغن پخت‌وپز، قیچی.

1- صفحه و بلوك نماینده انتهای دو استخوان در مفصل هستند. آن‌ها را به سختی به هم فشار دهید و یكی را روی دیگری بكشید. اصطكاك را احساس نمایید.

مفاصل با حركت روان

2- صفحه و بلوك را با پلاستیك بپوشانید و با چسب نواری محكم كنید. پلاستیك مانند غضروف صاف است. اكنون احساس می‌كنید كه انتهای استخوان‌ها چقدر راحت‌تر روی هم كشیده می‌شوند.

مفاصل با حركت روان

3- كمی روغن پخت‌وپز روی پلاستیك بمالید. می‌بینید كه كشیدن بلوك روی صفحه آسانتر است. روغن پخت‌وپز مانند مایع سینوویال در مفاصل بدن عمل می‌كند. این مایع سطح غضروف را لیز می‌كند تا به آن كمك نماید كه با صرف انرژی كمتر و استهلاك كمتر روی غضروف دیگر بلغزد.

مفاصل با حركت روان

بازگشت