تبیان، دستیار زندگی
در این آیه تصریح شده است که خدا، پیامبر و منومنان یعنی ائمه اطهار اعمال روزانه بندگان را می بینند حال این سوال مطرح است که نحوه مشاهده و نظارت آنها بر گناه بندگان چگونه است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال روزانه ما بر پیامبر وحی می شود

قرآن

ای پیامبر! به مردم بگو: هر چه خواستید انجام دهید ولی بدانید كه خدا و رسول او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند.(1)

در ارتباط با تفسیر کریمه یاد شده در مقاله "آیا پیامبر گناه ما را می بیند؟" گفته شد که خداوند، پیامبر و مومنان راستین یعنی ائمه اطهارعلیهم السلام، هر روز زشت و زیبای اعمال بندگان را مشاهده می کنند، از گناه برخی شاد و از گناه عده محزون و ناراحت می شوند.

اما در اینجا ممکن است سوالی مطرح شود و آن اینکه اعمال ما چگونه بر پیامبر و امامان معصوم عرصه می شود.

پاسخ این سوال را از محضر حضرت آیت الله جوادی آملی پی جستیم:

«آیه‌ی‌ مباركه‌ی‌ سوره‌ی‌ توبه كه نظارت و رؤیت خدا، رسول و ائمه (علیهم‌السلام) را مطرح می‌كند در صدد احیای روحیه‌ی‌ حیاست. انسانی كه حاضر نیست در منظر و مرآی بچه‌ای ممیز گناه كند هرگز نباید حاضر باشد در محضر خدای متعالی و رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه‌ی‌ اطهار (علیهم‌السلام) گناه كند.

امام صادق (علیه‌السلام) با اشاره به همین مسئله‌ی‌ "حیا از رسول خدا" می‌فرماید:

إنّ أعمال العباد تُعْرض علی رسول الله صلّی الله علیه وآله كل صباحٍ أبرارها وفُجارها فاحْذروا فلیستحى أحدكم أن یُعْرض علی نَبیّه العمل القبیح(2)

زشت و زیبای اعمال بندگانْ هر روز بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عرضه می‌شود. پس هر یك از شما باید حیا كند كه مبادا عمل زشتی از او بر پیامبرش عرضه شود.

نتیجه این كه، ناظر بودن ائمه (علیهم‌السلام) بر اعمال عباد كه در آیه‌ی‌ 105 سوره‌ی‌ توبه آمده، نوعی وحی و اخبار غیبی است كه در اختیارشان قرار می‌گیرد، هر چند كه واژه‌ی‌ وحی در آیه نیامده است؛ زیرا اگر چه اِشراف روحی و اِحاطه‌ی‌ حضوری انسان كامل نسبت به حوادث فردی و اجتماعی از صنف وحی نیست، ولی اگر از سنخ عرضه‌ی‌ اعمال بر آنان توسط كاتبان كرام و ملائكه‌ی‌ مأمور ضبط احوال و ثبت اعمال یا ملائكه‌ی‌ دیگر باشد از صنف وحی خواهد بود.»(3)

پی‌نوشت‌ها___________

(1) سوره‌ی‌ توبه، آیه‌ی‌ 105.

(2) بحار، ج23، ص340، ح14.

(3) ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج1


فرآوری: گروه دین و اندیشه_شکوری