تبیان، دستیار زندگی
این جشنواره در رشته های بسیار متنوع برگزار می‏شود که می‏توان به طور کلی آنها را به چهار بخش ادبی, هنری, پژوهشی- تحقیقاتی و نیز سایر رشته ها تقسیم نمود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واینك مرگ واژه ای مترادف با زندگیست...

و اینک مرگ واژه ای مترادف با زندگیست

گروه قاصدک دبیرستان فرهنگ با همکاری موسسه تبیان در نظر دارد در راستای ایجاد فضایی پرتحرک برای نوجوانان و جوانان در ایام تابستان و نیز آشنایی بیشتر دانش آموزان با طرح علمی پژوهشی قاصدک, دومین جشنواره پر شکوه تابستانی خود را با موضوع "مرگ" برگزار نماید.

اهداف و پیشینه جشنواره:

نخستین جشنواره تابستانی دبیرستان فرهنگ در تابستان 1386 با موضوع "پشه" به همت گروه قاصدک برگزار شد. این جشنواره با حضور بی سابقه دانش آموزان مواجه شد و با حجم زیاد آثار در زمینه های مختلف بعنوان یکی از موفق ترین تجارب قاصدک و نیز همایشهای دبیرستان فرهنگ در کارنامه قاصدک ثبت شد. در حال حاضر دومین جشنواره تابستانی که در سطح بسیار گسترده تری در حال برگزاری است؛ امیدوار است که بتواند با جلب نظر بیش از پیش شما علاوه بر فراهم آوردن زمینه ای مناسب جهت یادگیری مطالب هرچه بیشتر در رابطه با موضوع مهمی مثل مرگ, لحظاتی شاد و به یاد ماندنی برایتان ایجاد کند.

رشته های جشنواره:

این جشنواره در رشته های بسیار متنوع برگزار می‏شود که می‏توان به طور کلی آنها را به چهار بخش ادبی, هنری, پژوهشی- تحقیقاتی  و نیز سایر رشته ها تقسیم نمود؛

بخش ادبی:

شعر: قالب شعر آزاد است و مضمون آن در رابطه با مرگ بخشی از امتیاز داوری را به خود اختصاص می دهد.

داستان: در دو قالب داستانك (تا 250 كلمه) و داستان كوتاه (حداكثر در 10 صفحه)

متن ادبی و خاطره: می تواند تجارب شخصی واقعی شما را در بر بگیرد. در داوری متون ادبی برخلاف دلنوشته ها به استفاده از صنایع ادبی و ابداعات ادبی امتیاز خاصی تعلق خواهد گرفت.

مصاحبه و تهیه گزارش از افرادی که با مرگ سرو کار داشته اند: این بخش می تواند واقعی یا تخیلی باشد و در آن باید اصول مصاحبه یا گزارش نویسی رعایت شود. به خاطر داشته باشید كه این بخش هم مانند سایر بخش های ادبی می تواند جدی یا طنز آمیز باشد.

نمایشنامه نویسی: برطبق اصول نمایشنامه نویسی باید انجام شود. در صورت وجود هرگونه سؤال در این زمینه گروه قاصدك می تواند شما را به منابع و افراد معتبر جهت آموزش بیشتر در این زمینه معرفی نماید.

وصیتنامه نویسی: شما می توانید با تنظیم وصیتنامه خودتان كه از دیدگاه اسلامی برهر مسلمانی واجب است؛ آنرا به دوستانتان بدهید تا شاید بعدها آنها بتوانند به بخشهایی از آن عمل نمایند. در ضمن امتیازی كه دوستان شما به وصیتنامه شما می دهند در داوری آن مؤثر خواهد بود.

بخش هنری:

کاریکاتور‚ طراحی‚ نقاشی و طراحی اعلامیه: این آثار حتما باید بر روی كاغذ یا مقوا در قطع A4  یا A3 باشند. از پذیرفتن آثار شما در اندازه های دیگر معذوریم.

عکس: از قبور, از اهل قبور, از سایر عناوین مرتبط با مرگ: عكسها باید به دو صورت چاپی و نیز فایل ذخیره شده بر روی CD تحویل داده شوند. آثار شما در این بخش نیز در نمایشگاهی كه از آثار برگزیده جشنواره برگزار خواهد شد نمایش داده می شود و در صورت رضایت شما به فروش خواهد رسید.

فیلم آماتوری: در این زمینه نیز مانند نمایشنامه نویسی گروه قاصدك شما را در بهبود كیفیت آثارتان در حد توان یاری خواهد كرد.

بخش پژوهشی- تحقیقی:

تحقیق و مقاله با موضوعاتی مثل: نگاه به مرگ در جوامع مختلف, مرگ و زندگی پس از مرگ در ادیان مختلف, بررسی ادبیات مربوط به مرگ: در این رشته شما می توانید از مقاله ها و كتب معتبر نیز استفاده نمایید و با خلاصه برداری از آنها همراه با ذكر منبع در مسابقه شركت نمایید. این خلاصه ها میتوانند به صورت پاورپوینت‚ مكتوب و ... ارائه شوند.

برداشت آزاد از ادعیه راجع به مرگ, آیات قرآن در این مضمون و زیارات اهل قبور: این برداشت آن چیزی است كه شما از آن جملات دریافت كرده اید و در صورتی كه اشكالات اساسی بر آن وارد باشد با همكاری گروه قاصدك و از روی منابع معتبر اصلاح خواهد شد.

نقد فیلم: در زمان فراخوان اسامی تعدادی از فیلم های مرتبط با این موضوع اعلام خواهد شد  كه نقد باید بر روی آنها صورت گیرد. شما می توانید با همكاری گروه قاصدك از نظر منتقدین دیگر در مورد اثرتان استفاده كنید و اشكالات آن را برطرف نمایید.

سایر رشته ها نظیر:

پیامک نویسی: پیامك ها می توانند در قالب جدی یا طنز باشند. آنها را به شماره تماس قاصدك: 09355821451 ارسال كنید. پیامك شما باید تنها شامل متن باشد. در صورتی كه شما جزو برندگان باشید با شما تماس گرفته خواهد شد. مضمون مرگ و پدیده های مربوط به آن را در پیامك های خود فراموش نكنید.

وبلاگ نویسی: نوشته های وبلاگی نوشته هایی هستند كه نظیر آنها را در وبلاگ بسیاری از دوستانمان دیده اید. این نوشته ها با متون ادبی معمولی و یا داستان و شعر تفاوت داشته و بیشتر نوعی دلنوشته هستند. در وبلاگی كه در مسابقه شركت داده می شود باید دست كم ده مطلب باشد. ساخت و طراحی وبلاگ شما هم امتیاز دارد. پس از تمام سلیقه تان استفاده كنید.

پاورپوینت: در این زمینه لینکهایی که از طریق آنها می توانید آموزش مختصری در مورد ساخت پاورپوینت ببینید به شما معرفی خواهد شد.

نکات مهم در مورد رشته های جشنواره:

*کلیه آثار مکتوب باید در برگهA4  و به خط خوانا و حتی المقدور تایپ شده باشد.

*وسیله نقاشی و طراحی آزاد است و دانش آموزان می توانند در یک یا چند رشته شرکت نمایند و هیچ محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.

*عکس ها باید هم به صورت چاپ شده و هم فایل ذخیره شده آنها بر روی CD ارائه گردد.

*دانش آموزان می توانند هر رشته یا عنوان جالب دیگری را نیز موضوع کار خود قرار دهند.

* هرچند امکان ارسال آثار در بعضی از رشته ها به صورت آن لاین وجود دارد ولی حتی المقدور سعی کنید آثار خود را به آدرس دبیرخانه در تهران ارسال نمایید.

* دانش آموزان تهرانی می توانند با ما تماس بگیرند تا برای جلسات نمایش فیلم و سایر کارگروههایی که در دبیرستان فرهنگ برگزار می شود بطور ویژه به آنها اطلاع رسانی شود و بتوانند در آنها شرکت نمایند.

زمان فراخوان:

فراخوان دریافت آثار این جشنواره از تاریخ15  تیر ماه آغاز خواهد شد و تا 15 مرداد ماه ادامه خواهد داشت. در طول این مدت اعضای قاصدک در هر زمان آماده پاسخگویی به سوالات شما از طریق شماره پیام کوتاه و نیز سایت تبیان و وبلاگ قاصدک هستند.

وبلاگ قاصدک: www.ghasedakefarhang.blogfa.com

شماره پیامک جشنواره: 09355821451

نشانی دبیرخانه: تهران- خیابان هاشمی – بالاتر از میدان هاشمی – کوچه شهید عز آبادی – دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ – اتاق قاصدک – دبیرخانه جشنواره تابستانی مرگ