تبیان، دستیار زندگی
صدا و سیما تابستان امسال را به‌گونه‌ای متفاوت شروع كرده و دیده‌ها و شنیده‌ها از عملكرد تلویزیون گویای زحمات بسیار است كه برنامه‌سازان شبكه‌های مختلف و برنامه‌ریزان به‌خود داده‌اند و نتایج این زحمات را مدتی‌است كه شاهدیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون، تابستان را تعطیل اعلام كرد؟

تلویزیون

صدا و سیما تابستان امسال را به‌گونه‌ای متفاوت شروع كرده  و دیده‌ها و شنیده‌ها از عملكرد تلویزیون گویای زحمات بسیار است كه برنامه‌سازان شبكه‌های مختلف و برنامه‌ریزان به‌خود داده‌اند و نتایج این زحمات را مدتی‌است كه شاهدیم.

تلویزیون هر سال با برنامه‌های تابستانی و جشنواره‌های مختلف به استقبال تابستان رفته است اما امسال برای این استقبال، دستش از همیشه پرتر است با این تفاوت كه گویی مدیران و برنامه‌ریزان تلویزیون قدرت مخاطب شناسی خود را از دست داده‌اند و نخستین خشت بنای برنامه‌ریزی را برای تابستان مردم، اندكی كج نهاده‌اند.

به گزارش همشهری ، هر سال تلویزیون با رسیدن فصل تعطیلی مدارس فیلم‌های سینمایی و معمولا یك سریال ویژه را برای تماشاگران تدارك می‌دید  اما امسال یك سریال به 4 سریال تابستانی  افزایش یافته و تعداد فیلم‌های سینمایی نیز به 400 رسیده است كه به این ترتیب روزانه 2فیلم سینمایی را از تلویزیون شاهد خواهیم بود كه شبكه دو و تهران میان شبكه‌ها بیش از سایر شبكه‌ها فیلم سینمایی به نمایش می‌گذارند.

سریال «رستگاران» هر شب ساعت 23 از شبكه سه سیما، سریال «شمس العماره»، یك سریال طنز به كارگردانی رامبد جوان و سریال مدرسه ما، مجموعه این 4سریال هستند كه در برنامه‌های تابستانی تلویزیون جای گرفته‌اند. همچنین سریال «درچشم باد» روزهای جمعه، «بشارت منجی» یكشنبه‌ها و «سایه تنهایی» 3 شب در هفته از شبكه یك سیما پخش می‌شوند.

هر سال تلویزیون با رسیدن فصل تعطیلی مدارس فیلم‌های سینمایی و معمولا یك سریال ویژه را برای تماشاگران تدارك می‌دید  اما امسال یك سریال به 4 سریال تابستانی  افزایش یافته و تعداد فیلم‌های سینمایی نیز به 400 رسیده است كه به این ترتیب روزانه 2فیلم سینمایی را از تلویزیون شاهد خواهیم بود كه شبكه دو و تهران میان شبكه‌ها بیش از سایر شبكه‌ها فیلم سینمایی به نمایش می‌گذارند.

در میان فیلم‌های سینمایی هم نام آثاری به چشم می‌خورد كه به لحاظ فنی و مضمونی و نیز استقبال‌های بین‌المللی، پخش‌شان در تلویزیون كمی حیرت انگیز به‌نظر می‌رسد و از این جمله می‌توان به فیلم‌هایی چون فیلادلفیا و استرالیا اشاره كرد كه به همت تلاش‌های هنرمندانه دوبله و ترجمه در سیما، قابلیت نمایش در تلویزیون كشورمان را پیدا كرده‌اند و علاقه‌مندان به این آثار می‌توانند نسخه فارسی شده آنها را هم ببینند.

همه این زحمات جای تقدیر دارد اما همانطور كه پیشتر نیز ذكر شد این برنامه‌ها چندان مخاطب‌شناسانه تدارك دیده نشده‌اند! تابستان ، فصل تعطیلی و اوقات فراغت است اما نه برای همه افراد جامعه و همه اقشار. تقریبا می‌توان گفت فقط كودكان و نوجوانان هستند كه در این ایام تعطیل هستند و فرصت بیشتری برای دیدن تلویزیون دارند. این عده در مقابل سایر اقشار مخاطبان ازجمله كارمندان، زنان خانه دار، جوانان، دانشجویان و... چندان طیف وسیعی را تشكیل نمی‌دهند.

تلویزیون هر سال با برنامه‌های تابستانی و جشنواره‌های مختلف به استقبال تابستان رفته است اما امسال برای این استقبال، دستش از همیشه پرتر است با این تفاوت كه گویی مدیران و برنامه‌ریزان تلویزیون قدرت مخاطب شناسی خود را از دست داده‌اند و نخستین خشت بنای برنامه‌ریزی را برای تابستان مردم، اندكی كج نهاده‌اند.

همچنین مخاطب فارغ‌البال تلویزیون در تابستان، تماشاگر فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نیست. به‌نظر می‌رسد پخش تعداد قابل توجهی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی آن هم با تداخل، در یك فصل به ركود چنین برنامه‌هایی در سایر فصل‌ها خواهد انجامید و به نوعی گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در یك سبد محسوب می‌شود.

صد البته تلویزیون برای مخاطبان فصل تابستان خود كه همانا كودكان و نوجوانان باشند، برنامه‌های متعدد و متنوعی ترتیب داده كه از این بابت باید خوشحال بود. به‌عنوان نمونه بیشترین سهم پذیرایی از مخاطبان كودك و نوجوان به‌عهده شبكه دو سیما گذاشته شده و از صبح تا ساعت 19 شبكه یك و تهران هم برنامه مكمل كودك و نوجوان خواهند داشت.از جمله این برنامه‌های مكمل، برنامه عمو پورنگ و امیرمحمد است كه به‌صورت ویژه برای تابستان در شبكه یك تهیه شده است.

اما اگر سهم كودكان از تلویزیون در تابستان را بگذاریم كنار سهم بزرگ‌ترها كه هم برایشان فیلم و سریال در نظر گرفته شده و هم برنامه‌های مناظره، گفت‌وگو و ویژه‌برنامه‌هایی چون شوك، مكس، ضربان و... مدیران سیما فراموش كرده‌اند كه فقط كودكان و نوجوان در تابستان تعطیل‌ هستند و بزرگ‌ترها مثل همیشه مشغول و شاید بیش از همیشه چرا كه باید وقت بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی