تبیان، دستیار زندگی
شیخ محمدتقی بن شیخ محمدتهرانی رازی، معروف به آقا نجفی در حدود سال 1225 ش (1262 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش شیخ محمد باقر، از علمای بزرگ و از شاگردان صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله شیخ محمد تقی نجفی اصفهانی

آیت الله شیخ محمد تقی نجفی اصفهانی

ولادت

تحصیلات

فعالیت اجتماعی

آثار و نگاشته ها

ولادت

شيخ محمدتقي بن شيخ محمدتهراني رازي، معروف به آقا نجفي در حدود سال 1225 ش  (1262 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش شیخ محمد باقر، از علمای بزرگ و از شاگردان صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری است و جدش شیخ محمد تقی صاحب " هدایة المسترشدین"، از علمای بزرگ شیعه دراواسط قرن سیزدهم است.

تحصیلات

وي در زادگاه خود به تحصيل علوم ديني روي آوردپس از فرا گرفتن مقدمات علم حوزوی، به نجف اشرف رفت و از محضر اساتید بزرگ چون شیخ مهدی نجفی، میرزای شیرازی، سیدعلی شوشتری، کسب علم کرد ، پس از حضور در درس بزرگان آن سامان به مقام عالي اجتهاد دست يافت و با اجازه متعددی که از این بزرگان و دیگران داشت دوباره به اصفهان برگشت. شيخ محمد تقي رازي، از بزرگان علماي اماميه اوايل سده چهاردهم هجري قمري بود كه او را به عنوان جامع علوم معقول و منقول و حاوي فروع و اصول و قوت حافظه شناخته‏اند.

فعالیت اجتماعی

آقا نجفی اصفهانی، در کنار فعالیت های علمی اش، به فعالیت های اجتماعی پرداخت و در مقابل استبداد (ظل السلطان) حاکم مقتدر آن روز اصفهان، ایستاد و متهمین به خروج از دین را تعقیب کرد. از این رو، به دستور ناصرالدین شاه، او را در سال 1307 قمری به تهران آوردند و بار دیگر به دستور مظفرالدین شاه در سال 1321 قمری به تهران تبعید کردند که مدتی در تهران بود و بعد به اصفهان برگشت.

آقا نجفي در جنبش تنباكو از آغازگران مبارزه و داراي نفوذ معنوي فراواني در منطقه بود.

وي در دوران مرجعيت خود، در كمك به مردم و رفع ستم از ايشان اهتمام مي‏ورزيد و در جهت تامين وسايل آسايش آنان كوشش مي‏كرد.

آيت الله حاج شيخ محمدتقي نجفي اصفهاني كه رونق بخش و عهده دار حوزه علميه اصفهان (بزرگ ترين حوزه علميه و قوي ترين مركز تحصيل معارف اسلامي آن روز ايران) بود. روحانيت نيز عمدتاً ازطريق اين دو مظهر «قدرت ديني»، در زمان ميرزاي شيرازي و نهضت تحريم تنباكو به صورت بدنه اي فعّال، زنده و همبسته درآمده است؛ و دريغ و افسوس كه اگر شيخ شهيد را چندي بعد در مشروطه بخاطر پافشاري «محق ّ و مظلومانه»اش بر شرع و احكام شريعت به دار كشيدند.

براي مبارزه با «آقا نجفي اصفهاني» بازوي دوم ميرزاي شيرازي راه ديگري انتخاب كردند: «ترور شخصيت» و «نفي اعتبار».

به تلگراف زير كه گزارشي است كه از تلگرافخانه اصفهان به مركز «تهران» رسيده است، توجه كنيد: ديروز شنبه را آقانجفي و شيخ محمدعلي (برادر آقانجفي) اعلانات چندي درب مساجد و معابر چسبانيده، استعمال تنباكو را حرام و حمايت كنندگان فرنگي مرتد و عمله جات دخانيات را نجس خوانده و نوشته اند كسي از اين جماعت را كه دخالت در كار فرنگي دارند، به حمام و مسجد و سقاخانه راه ندهند. در حمام ها و قهوه خانه ها و مجالس علما و تجار و غيره، قليان موقوف است.

آثار و نگاشته ها

از اين عالم بزرگوار بيش از صد اثر باقي مانده است كه بعضی از آثار عبارتند از:

-1 اسرارالایات

-2 اسرار الزیاره (ترجمه زیارت جامعه)

-3 الاجتهاد و التقلید

-4 ترجمه بحارالانوار (مجلدات 1، 2، 5، 7، 9، 11، 14، 15، 17)

-5 ترجمه عقاب الاعمال شیخ صدوق

-6 ترجمه ثواب الاعمال شیخ صدوق

-7 عنایة الرضویه

-8 شرح الاسماء الحسنی

-9 جامع الانوار و دهها اثر دیگر.

10- آداب الصلاة، آداب العارفين،

11-  اسرارُ آلايات،

12-  اسرار الشريعه،

13-  اصول الدين و الافاضات المَكْنوُنَه

14-  انوار العارفين از آن جمله است.

اين فقيه وارسته سرانجام در چهاردهم تيرماه 1293 ش برابر با 11 شعبان 1331 يا 1332 ق در اصفهان وفات يافت و نزديك امامزاده احمد بن علي بن امام محمدباقر(ع) مدفون گرديد.


منیع: روز شمار تاریخ مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

تهیه و تنظیم : فریادرس گروه حوزه علمیه