تبیان، دستیار زندگی
بد نیست اگر کمی از کارهای خانه را به عهده آنها بگذارید تا با کمک کردن به شما احساس توانمندی و ارزشمندی در فرزندتان تقویت شود. با اینکار نه تنها آنها یاد می‌گیرند که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای آنانکه دوستشان دارید

کودک

تربیت کودک در نظر همه والدین پروسه ای است نه چندان راحت و نیاز به آگاهی و کسب اطلاعات کافی و مرتبط احساس می شود. قدرت حل مسئله، جهت گیری علائق، اندوختن تجربه، و پرورش قدرت تخیل و آشنایی با نقش های مختلف اجتماعی ، مسائلی است که باید در نحوه تربیت همه کودکان بگنجد. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات نو و کاربردی را به شما ارائه دهیم.

علایق او را در مسیر درست هدایت کنید

تلاش کنید تا فرزند شما فعالیت‌های مختلفی را تجربه کند و از میان آنها علایق خود را کشف نماید. وقتی بچه‌ها به کاری علاقه داشته باشند از توانایی‌های خود لذت می‌برند و همین امر باعث می‌شود تا در دیگر جنبه‌های زندگی نیز موفق شوند.

بهتر است از او بخواهید تا کمی درباره بهترین راه‌حل برای مقابله با  مشکل فکر کند و پس از رسیدن به نتیجه درباره علت انتخابش با او صحبت کنید.

قدرت حل مسئله

بچه‌ها وقتی نسبت به خود مطمئن می‌شوند که بتوانند بر سر خواسته‌هایشان مذاکره کنند. تحقیقات نشان می‌دهد حتی بچه‌های کوچک نیز می‌دانند چگونه مشکلات خود را شخصاً حل کنند. وقتی فرزند شما از مسائلی که برایش پیش آمده شکایت می‌کند به‌جای اینکه تنها به همدردی و احیانا دفاع از وی بپردازید، بهتر است از او بخواهید تا کمی درباره بهترین راه‌حل برای مقابله با این مشکل فکر کند و پس از رسیدن به نتیجه درباره علت انتخابش با او صحبت کنید. سپس از کودکتان سئوال کنید آیا راه‌حل پیشنهادی او تنها راه ممکن است یا اینکه ممکن است گزینه‌های بهتری نیز وجود داشته باشد.

کمک به دیگران راهکاری مناسب

بچه‌ها هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید که مستلزم پذیرفتن نقش‌های جدیدی باشد، احساس اطمینان و دلگرمی بیشتری خواهند داشت. بد نیست اگر کمی از کارهای خانه را به عهده آنها بگذارید تا با کمک کردن به شما احساس توانمندی و ارزشمندی در فرزندتان تقویت شود. با اینکار نه تنها آنها یاد می‌گیرند که برای به‌دست آوردن هر چیز تلاش و کوشش لازم است بلکه با اینکار آمادگی لازم برای پذیرفتن مسئولیتهای آتی در آنها ایجاد می‌شود.

کودک

موقعیت‌هایی برای بودن در کنار بزرگترها

اگرچه بچه‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در گروه هم سالان صرف کنند، اما حضور آنها در کنار بزرگترها و در جمع آنها واقعا مهم است. اگر موقعیتی را فراهم کنید تا فرزندانتان مقداری از وقت خود را با بزرگترها بگذرانند، دنیای آنها بزرگ و بزرگ‌تر شده و دید بازتر و عاقلانه‌تری نسبت به مسائل زندگی خواهند داشت. تحقیقات نشان داده کودکانی که وقت بیشتری را به همراه معلم، عمو یا دایی، خاله یا عمه و یا دوستان والدین خود می‌گذرانند، نسبت به دیگر بچه‌ها از انعطاف بیشتر و دید بازتری برخوردار هستند.

اگر موقعیتی را فراهم کنید تا فرزندانتان مقداری از وقت خود را با بزرگترها بگذرانند، دنیای آنها بزرگ و بزرگ‌تر شده و دید بازتر و عاقلانه‌تری نسبت به مسائل زندگی خواهند داشت.

درباره آینده خیال‌بافی کنید

اگر بچه‌ها می‌توانند در رویا‌ها و خیال‌پردازی‌هایشان، خود را در نقش‌ها و مسئولیت‌های آینده تصور کنند، مطمئناً از اعتماد به نفس و اطمینان خوبی برخوردار هستند. برای کودکتان توضیح دهید که چگونه شما، همسرتان و دیگر بزرگترها، شغل فعلیتان را انتخاب کردید. مهم نیست که انتخاب هم‌اکنون فرزند شما چیست و در آینده چه کاره خواهد شد، حتی اگر بعدها نظر او تغییر کند مهم این است که او درباره اهداف خود در زندگی فکر می‌کند.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

به جای پدر و مادر!

آموزش انضباط در خانواده

...که گربه شاخت نزنه

مخالفم ،پس هستم

هنوزم دوسم داشته باشین

هرچقدر او عزیز است

با قصه معجزه کنید

سال های طلایی را از دست ندهید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.