تبیان، دستیار زندگی
پرونده شكایت برانكو ایوانكوویچ از فدراسیون فوتبال ایران دوباره به جریان افتاده است........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشایی پرونده شكایت برانكو از ایران

برانکو‌ ایوانکوویچ

پرونده شكایت برانكو ایوانكوویچ از فدراسیون فوتبال ایران دوباره به جریان افتاده است. سرمربی كروات و سابق تیم‌ملی كه بعد از جام‌جهانی 2006 آلمان به ایران برنگشته مدعی است كه بابت صعود به جام‌جهانی مبلغی را از ایران طلبكار است. هرچند برانكو در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از اعلام رقم طلبش خودداری می‌كند اما گفته می‌شود او حداقل 10 درصد از پاداش پنج میلیون دلاری تیم‌ملی به جام‌جهانی 2006 كه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران داده بود را می‌خواهد.

دادكان: برانكو حتی یك ریال طلبكار نیست

مصطفوی و کیومرث هاشمی

اینطور كه به نظر می‌رسد شكایت داریوش مصطفوی، دبیر‌كل سابق فدراسیون از برانكو در طولانی شدن این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. مصطفوی در روزهای حضورش در فدراسیون با این توجیه كه برانكو به تمام تعهداتش در قبال تیم‌ملی عمل نكرده از او شكایت كرد و همین موضوع باعث شد تا برانكو در اقدامی تلافی‌جویانه از فدراسیون فوتبال ایران شكایت كند. فیفا هم در جلسه‌ای - كه گویا نمایندگان ایران در آن حاضر نبودند - فدراسیون فوتبال ایران را محكوم به پرداخت 400 هزار دلار كرد. از اینجا به بعد داستان را از قول محمد دادكان رییس سابق فدراسیون بخوانید: «فدراسیون در نامه‌ای محرمانه از من پرسید كه آیا برانكو طلبی از فدراسیون فوتبال دارد یا خیر كه ما هم صراحتا اعلام كردیم كه او حتی یك ریال هم طلب ندارد و اسناد و مدارك پرداخت پاداش و قرارداد وی در فدراسیون موجود است.» مداركی كه علی فرشادسپهر، مسوول واحد حقوقی فدراسیون از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌كند: «مدارك قبلی تحویل ما داده نشده و تا آنجایی كه من در جریان هستم پرونده حقوقی در مورد برانكو در فدراسیون وجود ندارد.»

دادکان و برانکو

البته نزدیكان دادكان عقیده دارند كه امور مالی فدراسیون فوتبال در جریان قرارداد سرمربی سابق تیم‌ملی قرار دارد. به هر ترتیب فدراسیون با استناد به صحبت‌های دادكان به حكم فیفا اعتراض می‌كند كه در پی این اعتراض دادگاه عالی ورزش با رد حكم فیفا اعلام كرد كه در تاریخ 16 جولای (25 تیر) حكم نهایی را صادر خواهد كرد. گفته می‌شود بعد از آنكه محمد دادكان حاضر نشده به عنوان نماینده ایران در این جلسه - كه در سوییس برگزار می‌شود - حاضر شود، قرار است تا محمد‌حسین نبی - برادر مهدی‌محمد نبی دبیر كل فدراسیون - به سوییس برود. محمد‌حسین نبی دكترای حقوق تطبیقی دارد و از مدت‌ها قبل این پرونده را پیگیری می‌كرده است.

برانکو

فدراسیون: مداركی كه دادكان می‌گوید، وجود ندارد

به نقل از گل، محمد دادكان معتقد است كه برانكو هیچ طلبی از فدراسیون ایران ندارد: «فدراسیون من به هیچ‌كس بدهكار نبوده است و برانكو دروغ می‌گوید اما در حال حاضر چون فدراسیون فوتبال ما حساب و كتاب ندارد و مدیران ما هم به مقررات اشراف ندارند به راحتی می‌توان از فدراسیون پول گرفت.» ادعای دادكان البته با پاسخ فرشاد سپهر مواجه می‌شود: «اتفاقا فدراسیون حساب و كتاب هم دارد اما من این را می‌خواهم بدانم كه اگر برانكو دروغ می‌گوید پس با استناد به چه مداركی از فدراسیون فوتبال ایران شكایت كرده است.» شاید بد نباشد كه اتفاقات سه، چهار سال قبل را دوباره مرور كنیم. بعد از صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی فدراسیون فوتبال مبلغ 100 هزار دلار را به عنوان پاداش صعود به برانكو داد اما بعد از واریز پاداش فیفا به حساب فدراسیون، ایوانكوویچ مدعی می‌شود كه درصدی از این پاداش هم باید به حساب او واریز شود. این در حالی است كه هیچ الزامی برای پرداخت بخشی از پاداش فیفا به سرمربی تیم‌ملی وجود ندارد و فیفا تنها گفته كه فدراسیون‌ها می‌توانند بخشی از این پول را به مربیانشان بدهند. شاید به همین دلیل است كه برانكو در مصاحبه دیروزش با ایسنا اعلام كرده كه برخلاف صحبت‌های دادكان، از فدراسیون فوتبال ایران طلبكار است. دیروز یكی از نزدیكان دادكان مدعی شد كه این مبلغ ربطی به فدراسیون دادكان ندارد و فدراسیون علی كفاشیان باید در مورد حل این مشكل رایزنی كند. داور بررسی این پرونده كه از طرف فدراسیون فوتبال ایران معرفی شده در دادگاه عالی ورزش (CAS) به نام دكتر جهانگیر بیگلری است كه داور بین‌المللی حقوقی CAS و عضو كمیته استیناف AFC است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری