تبیان، دستیار زندگی
حمید آریان فرزند تبریز آقا اردیبهشت 1345 در شهر کُلور، مرکز بخش امامرود شهرستان خلخال، در خانواده ای متدین و مذهبی به دنیا آمد. حدود چهار یا پنج ساله بود که در مکتب خانه قرآن روخوانی قرآن را فرا گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

                         حمید آریان

حمید آریان

زندگی نامه

تحصیلات حوزوی

تحصیلات دانشگاهی

آثار و نگاشته ها

پست الکترونیکی: myname@yahoo.com

زندگی نامه:

حمید آریان فرزند تبریز آقا اردیبهشت 1345 در شهر کُلور، مرکز بخش امامرود شهرستان خلخال، در خانواده ای متدین و مذهبی به دنیا آمد. حدود چهار یا پنج ساله بود که در مکتب خانه قرآن روخوانی قرآن را فرا گرفت و سپس تحصیلات دوره ابتدایی، راهنمایی و بخشی از دبیرستان را در زادگاهش سپری کرد. تابستان سال 1361 به جبهه های حق علیه باطل  اعزام شد و پس از بازگشت در زمستان 1361 سال سوم دبیرستان را در مدرسه دکتر شریعتی منطقه 12 تهران خواند. قسمت عمده سال چهارم نظری (سال تحصیلی 1363-1362) را به جز چند هفته در جبهه حضور داشت و تنها در امتحانات نهایی پایان سال شرکت کرد. ایشان در دوران تحصیل بسیار کوشا و درسخوان بود به گونه ای که در تمامی دوره‌  تحصیل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان جز دو سال آخر دبیرستان  که بیشتر اوقات در جبهه بود، شاگرد ممتاز شناخته شد. در تابستان 1363در کنکور سراسری گروه علوم انسانی شرکت کرد و علی رغم این که رشته تحصیلی‌ وی  علوم تجربی بود با رتبه بسیار خوبی در کنکور سراسری قبول شد، اما به جهت علاقمندی به تحصیل در حوزه علمیه پس از اخذ دیپلم تجربی در سال 63 از پاییز 1364 وارد حوزه علمیه مقدس قم شد.

مقدمات را در طی سه سال  از سال های 64تا67 خواند سطح را طی سال‌های 67 تا 72 نزد اساتید بزرگوار و شهیر حوزه علمیه تلمذ کرد. دو بار در امتحانات پایان دوره که به صورت سراسری از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار می شد، نفر ممتاز شد و به دریافت جایزه از حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه رهبر کبیر انقلاب و سایر مراجع وقت نایل گشت. از سال  1372 در درس خارج اصول استاد گرانقدر حضرت آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته و خارج فقه مرحوم استاد حضرت آیت الله فاضل لنکرانی قدس سره حاضر شد و از محضر حضرات آیات بهره های علمی و اخلاقی فراوانی برد. در طی سال‌های 64 تا 68 بارها به جبهه اعزام شدتا از کیان میهن اسلامی خویش دفاع کند . پس از جنگتحمیلی و در سال 1369 به دلیل علاقمندی به مباحث فلسفی و علوم انسانی و شیوه‌های جدید آموزشی وارد موسسه در راه حق شدم (بعد‌ها این بخش و بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع) شاکله پی‌ریزی موسسه علمی نو بنیادی را فراهم کرد که امروز به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) موسوم است). تحصیلات خود را در این موسسه همزمان با تحصیلات رسمی حوزوی، با تمرکز بر سه محور اساسی فلسفه و معارف قرآن و کلیات علوم انسانی ادامه داد .در سال 1374 در مقطع کارشناسی الهیات و معارف اسلامی فارغ التحصیل شد و به دنبال آن از پائیز 1374به دوره کارشناسی ارشد پیوسته رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه یافت و تا سال 1379 دروس این دوره را با موفقیت سپری کردو بارها به عنوان نفر ممتاز دوره تحصیلی شناخته شد. در سال 1373 علاوه بر تحصیل خارج فقه و اصول و کارشناسی الهیات در آزمون ورودی کارشناسی ارشد مدرسی الهیات مرکز تربیت مدرسی دانشگاه قم گرایش فلسفه و کلام پذیرفته شد و از محضر اساتید بنامی چون  دکتر غلامرضا اعوانی، حجة‌الاسلام دکتر احمد احمدی، حجة‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد بهشتی، حجة‌الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر غلامعلی سرمد، جناب آقای حشمت‌‌پور و آقای مصطفی ملکیان و برخی دیگر استفاده کرد و از پایان نامه خویش با عنوان «‌درآمدی بر زبان قرآن» در موضوع زبان دین با درجه عالی دفاع کرد. سال 1379 در امتحان ورودی دکترای رشته تفسیر و علوم قرآن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی پذیرفته شد و پس از طی واحد‌ها‌ی درسی از رساله  دکتری خود با عنوان «نقش عقل در تفسیر قرآن» دفاع کرد.

همکاری علمی با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (‌ره) را از سال 1378 در بخش پژوهش آغاز کرد و از پائیز سال 1379 به عضویت هیأت علمی این موسسه درآمد و از آن زمان تاکنون به تدریس و تحقیق و احیاناً برنامه ریزی در گروه تفسیر و علوم قرآن مشغول می باشد و دروس مختلفی چون معارف قرآن بخش‌های خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان شناسی، قرآن‌شناسی و نیز تفسیر قرآن و روش تحقیق را برای دانش‌پژوهان این موسسه تدریس کرده‌است و از سوی دیگر به همکاری علمی با سازمان بسيج دانشجويي ادامه داد و دروس مختلفي را چون فلسفه اسلامی، منطق ، خداشناسی، انسان شناسی و مبانی اندیشه اسلامی 3 (نیاز به دین، نبوت، امامت و ولایت) را برای دانشجویان دانشگاههای مختلف شرکت کننده و نیز فرهنگیان شرکت کننده در این دوره‌ها (طرح ولایت) تدریس نمود . به علاوه استاد راهنما، مشاور و داور برخی پایان نامه‌های تحصیلی در موسسه یا دیگر مراکز علمی بوده‌است.

علاوه بر ارائه چند طرح‌ پژوهشی فعالیت های علمی مختلفی در زمینه تالیف و ترجمه یا ارزیابی طرح‌ها و مقالات و کتاب‌ها و یا ساماندهی وضعیت آموزشی گروه تفسیر و علوم قرآن داشته است.

تحصیلات حوزوی:

خارچ فقه و اصول

تحصیلات  دانشگاهی:

مقطع

رشتهمحل تحصیلعنوان پایان نامه
کارشناسیالهیات و معارف اسلامیموسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی (ره)
کارشناسی ارشدتفسر و علوم قرآنموسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی (ره)
کارشناسی ارشدفلسفه و کلام اسلامیدانشگاه قم مرکز تربیت مدرسدر آمدی بر زبان قرآن
دکتراتفسر و علوم قرآنموسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی (ره)نقش عقل در تفسیر قرآن

آثار و نگاشته ها:

عنوان اثر

نوع اثرنوع عرضهزبانچاپسال نشرناشرفردی-گروهی
جهان شناسی ، تالیف استاد محمد تقی مصباح یزدیتحقیق و تصحیحکتابفارسیشدهفردی
قرآن‌شناسی جلد اول ، تالیف استاد محمد تقی مصباح یزدیتحقیق و تصحیحکتابفارسیشدهفردی
جستاری در مبانی تفسیری علامه سید محمدحسین فضل اللهتألیفکتابفارسیشدهفردی
درآمدی بر زبان قرآنتألیفکتابفارسیشدهفردی
سیری تحلیلی انتقادی در مبانی و آراء قرآن شناختی نصر حامد ابوزیدتألیفکتابفارسیشدهفردی
نقش عقل در تفسیر قرآنتألیفکتابفارسیشدهفردی
لغة المجاز والرمزية في النص الدينیتألیفمقالهعربیشدهالمنهاج 30فردی
آرخه یا اصل نخستین جهان در نزد نخستین فیلسوفان یونانتألیفمقالهفارسیشدهفردی
ابن ذکوان و نقش او در گسترش اختلاف قرآئاتتألیفمقالهفارسیشدهفردی
ابن عباس و تفسیر اوتألیفمقالهفارسیشدهفردی
اسباب و علل راهیابی تحریفات به اسناد روایاتتألیفمقالهفارسیشدهفردی
بررسی دلالت معجزه بر نبوتتألیفمقالهفارسیشدهفردی
برهان در قرآن؛ تاملی در احتجاجات حضرت ابراهیم با ستاره پرستانتألیفمقالهفارسیشدهفردی
تفسیری فشرده بر سوره مبارکه فیلتألیفمقالهفارسیشدهفردی
تمایز و همگونی زبان قرآن با زبان های عرفی و صناعی(علمی)تألیفمقالهفارسیشدهفردی
توصیف در ترکیب‌های اضافی قرآن و لغزش‌های برخی از مترجمانتألیفمقالهفارسیشده1378ترجمان وحی  5فردی
جامعیت قرآن در بیان مفسرالمیزانتألیفمقالهفارسیشده1387مجله قرآن شناخت 1فردی
جستاری در موضوع رجعتتألیفمقالهفارسیشدهفردی
زبان قرآن ، ساختار و ویژگی هاتألیفمقالهفارسیشدهفردی
علامه رفيعي قزوينی، زندگی، آثار و اندیشه هاتألیفمقالهفارسیشدهفردی