تبیان، دستیار زندگی
کلاوس تاپ مولر و لوکا پرزویچ دو مربی خارجی مدنظر باشگاه پرسپولیس جمعه شب وارد ایران شدند تا دیروز .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکرات پرسپولیس با 2 مربی خارجی

عباس انصاری فرد و مولر در کنار یکدیگر

کلاوس تاپ مولر و لوکا پرزویچ دو مربی خارجی مدنظر باشگاه پرسپولیس جمعه شب وارد ایران شدند تا دیروز به طور جداگانه با مدیرعامل این باشگاه برای پذیرش هدایت سرخپوشان به مذاکره بپردازند. حوالی ساعت 12 بود که تاپ مولر به اتفاق یک مترجم آلمانی وارد باشگاه پرسپولیس شده و یک ربع بعد جلسه آنها در دفتر انصاری فرد آغاز شد. غیر از مدیرعامل سرخپوشان 3 نفر از اعضای کمیته فنی این باشگاه از جمله محمد زادمهر، همایون بهزادی و حمید درخشان در جلسه حاضر بودند. تاپ مولر از طریق اینترنت اطلاعات خیلی خوب و تقریباً کاملی از پرسپولیس کسب کرده بود و در ابتدای جلسه در خصوص آنها با حاضرین صحبت کرد. او خوب می دانست این تیم پرطرفدار یک فصل کاملاً ناموفق را پشت سر گذاشته و انتظار هوادارای از تیم مجبوبشان نیز بسیار بالاست. از این رو برای کار کردن شرایط خاصی داشت و خیلی براش مهم بود که تیم چه نفراتی جذب کرده و چند جالی خالی دارد و صدالبته برای جذب بازیکن خارجی چقدر می تواندهزینه کند.

مورد دیگری که برای مربی حرفه ای چون مولر اهمیت بالایی داشت، بحث زمین تمرین و کلاً امکانات باشگاه پرسپولیس بود. او از گوشه و کنار شنیده بود تیم های ایرانی علی الخصوص باشگاه پرسپولیس فاقد امکانات اولیه در فوتبال حرفه ای هستند. جالب اینکه وقتی مدیریت باشگاه به او اطمینان داد که نگران این موضوع نباشد، خواستار بازدید از امکانات محل تمرین سرخپوشان قبل از هرگونه قرارداد با آنها شد. در مذاکره طرفین بحث مالی هم صورت گرفت و بعد از صحبت های انجام شده توافق تا مبلغ 900 هزار دلار حاصل شد.

تاپ مولر گزینه آلمانی سرمربیگری پرسپولیس

ناگفته نماند مربی آلمانی از برخی بازیکنان ایرانی نظیر علی دایی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، کریم باقری و علی کریمی شناخت کاملی داشت و انصاری فرد هم به وی گفته 3 تن از این نفرات از پرسپولیس به فوتبال آلمان راه پیدا کردند ضمن اینکه یکی از شرط هایی که مدیریت باشگاه پرسپولیس در قبال مبلغ درخواستی تاپ مولر مطرح کرد، عنوان قهرمانی لیگ بود و باعث شد تاپ مولر به فکر فرو رفته و بعد از بررسی امکانات تیم و زیر نظر گرفتن بازیکنان به آن جواب دهد. در نهایت جلسه آنها ساعت 14 تمام شد و تاپ مولر به اتفاق مترجمش باشگاه را به مقصد هتل استقلال ترک کردند. ساعت 15 نیز لوکاپرزویچ به همراه مدیر برنامه هایش در دفتر انصاری فرد حاضر شد و نسبت به جلسه قبلی، فقط حمید درخشان در این نشست غایب بود. پرزویچ نیز با کسب اطلاع از وضعیت باشگاه پرسپولیس و افتخارات این تیم پای میز مذاکره آمد. او در صحبت هایش از دیدگاه فوتبالی خود حرف زد و تغییراتی که می تواند در پرسپولیس به وجود بیاورد. مبلغ درخواستی او نیز کمتر از تاپ مولر نبود و مثل وی امکانات پرسپولیس خیلی برایش اهمیت داشت.

از قبل قرار بود انصاری فرد بعد از جلساتش با مربیان مذکور، تا عصر دیروز سرمربی جدید تیمش را معرفی کند اما معلوم نشد چه اتفاقاتی رخ داد که او از این تصمیم خود صرف نظر کرد. گفته می شود پای یک مربی خارجی دیگر این وسط در میان است که قرار شده انصاری فرد امروز با وی هم مذاکره کند. جدا از آن هم کمیته فنی باشگاه پرسپولیس قرار شده امروز صبح و عصر تشکیل جلسه دهد تا در این نشست ها کارنامه تاپ مولر و پرزویچ و همچنین برنامه هایشان مورد بررسی قرار بگیرد. حتی قرار شده کمیته فنی نتیجه این جلسات خود را به هیأت مدیره باشگاه ارائه دهد تا تصمیم نهایی از سوی آنها صورت بگیرد.

طبق اطلاعاتی که ما کسب کردیم، شانس تاپ مولر برای جانشینی نلو وینگادا بیشتر از پرزویچ است، به این جهت که او از کارنامه بهتری نسبت به مربی کروات برخوردار بوده و صاحب وجهه بهتری است. البته تاپ مولر به قول خودش باید امروز از امکانات باشگاه پرسپولیس به دقت بازدید کند تا در خصوص کار کردن در فوتبال ایران تصمیم نهایی را بگیرد. در کل قرار شده این دو مربی امروز بعد از زیر نظر گرفتن محل تمرین سرخپوشان و امکانات دیگر این باشگاه، بار دیگر با انصاری فرد دیدار و گفت و گو کنند. آنها فردا ایران را به مقصد کشورشان ترک خواهند کرد و اگر امروز یا فردا توافقی بین یکی از این دو مربی با پرسپولیس حاصل شود، او موظف است از اول هفته آینده رسماً تمرینات پرسپولیس را زیر نظر بگیرد.

عباس انصاریفرد

انصاری‌فرد پس از این مذاکرات با مربیان سرشناس، به خبرنگاران گفت: «از میان کلاوس تاپ‌مولر و پرزویچ سرمربی جدید پرسپولیس را معرفی می‌کنیم. جلسه کمیته فنی با حضور کلاوس تاپ‌مولر و سپس لوکا پرزویچ برگزار شد و ما نقطه نظرات این دو مربی را بررسی کردیم و بی‌تردید روز یکشنبه سرمربی تیم پرسپولیس از میان یکی از این دو مربی معرفی می‌شود.

پرزویچ سؤال‌های بیشتری داشت و صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتیم کمی بیشتر طول کشید اما قرار شد صحبت‌های بیشتر را با تاپ مولر فردا انجام دهیم و در نهایت پس از جمع‌بندی نهایی نام سرمربی را اعلام کنیم.»

مدیرعامل پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که شانس کدام یک از این دو مربی برای هدایت پرسپولیس بیشتر است، گفت: «هر کدام از آن‌ها نقطه نظرات مربوط به خود را داشتند و مربیان بزرگ و سطح بالایی هستند اما حسن پرزویچ این است که سابقه کار در آسیا را داشته است، البته تاپ مولر هم مربی بزرگی است و موفقیت‌های بین‌المللی داشته است.»

پیشینه تاپ مولر در عرصه مربیگری درخشان‌تر است. او از سال 1987 وارد این عرصه شده و سابقه کار در تیم‌هایی چون سالمروهر، اولم، ویسموت آئوه، اینتراخت فرانکفورت، بوخوم، بایر لورکوزن، هامبورگ و تیم ملی گرجستان را در کارنامه دارد.

پرزویچ هم که از سوی ایویچ به پرسپولیس توصیه شده است علاوه بر اندرلخت بلژیک سابقه کار در تیم ملی بحرین را دارد.این تصمیم‌های انصاری‌فرد درحالی عملی می‌شود که هنوز هیأت‌مدیره پرسپولیس در نابسامانی به سر می‌برد و اگر وعده دولت پیش از انتخابات درباره واگذاری بی‌قید و شرط این تیم‌ها به مردم عملی شود، هیأت‌مدیره و مدیریت تیم باید از سوی مالکان مردمی تیم گزینش شوند. البته هنوز حبیب کاشانی سعی می‌کند تا به پرسپولیس برگردد و این تلاش باعث می‌شود جایگاه انصاری‌فرد همچنان لرزان باشد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری