تبیان، دستیار زندگی
نیویورك‌تایمز همچنین با اشاره به اینكه رهبر انقلاب خواستار آرامش شدند به نقل از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را یك لحظه حماسی خواند كه به یك لحظه تاریخی بدل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح بازتاب سخنان مهم رهبر انقلاب در رسانه‌های خارجی

نماز جمعه تهران

سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه بسرعت در رسانه‌های جهانی بازتاب یافت و بیشتر رسانه‌های غربی در جهت سیاست‌های خصمانه خود در برابر ایران، بیشتر به انعكاس سخنان رهبری درباره عدم تقلب در انتخابات ایران پرداختند.

به گزارش فارس، پس از آغاز سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، نكات مهم این سخنان بسرعت در رسانه‌های جهان انعكاس یافت.

بیشتر رسانه‌های خبری جهانی و منطقه‌ای با تهیه پیش‌ خبر سخنان رهبری، از صبح امروز اعلام كرده بودند كه در پی رویدادهای ایران پس از انتخابات، رهبری ایران سخنان مهمی ایراد خواهد كرد.

بر همین اساس خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس در گزارشی از سخنان مقام معظم رهبری اعلام كرد كه آیت‌الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را "پیروزی قاطع " خواند و احتمال تقلب در انتخابات را رد كرد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز با انعكاس سخنان رهبر معظم انقلاب در گزارشی از این امر نوشت: آیت الله خامنه‌ای وجود تقلب در انتخابات ایران را رد كرد.

روزنامه آمریكایی لس آنجلس تایمز در پایگاه خبری خود موضوع تردید در انتخابات ایران را پوشش داد و نوشت: رهبر انقلاب ایران هر گونه تقلب در انتخابات را رد كرد.

"رهبر عالی ایران نتایج انتخابات ریاست جمهوری را ستود "؛ این تیتر پایگاه خبری روزنامه‌ آمریكایی "وال استریت ژورنال " در بازتاب سخنان مقام معظم رهبری بود.

این نشریه آمریكایی با اشاره به سخنان رهبری درباره "پیروزی قاطع " و عدم تقلب در انتخابات ایران به بازتاب سخنان مهم و تاثیرگذار ایشان پرداخت.

شبكه چهار تلویزیون انگلیس نیز در پایگاه اینترنتی خود به بیانات رهبری ایران پرداخت و نوشت: رهبر معظم ایران خواستار حفظ آرامش شد.

نیویورك‌تایمز همچنین با اشاره به اینكه رهبر انقلاب خواستار آرامش شدند به نقل از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را یك لحظه حماسی خواند كه به یك لحظه تاریخی بدل شد.

این رسانه غربی در ادامه تاكید كرد: رهبر انقلاب ایران در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران خواستار آرامش شد و مداخله قدرت‌های خارجی در نتایج انتخابات را محكوم كرد.

روزنامه آمریكایی نیویورك‌تایمز نیز با انتشار تصویر بزرگی از حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای به نقل از ایشان نوشت كه چالش خیابانی قابل قبول نیست.

نیویورك‌تایمز همچنین با اشاره به اینكه رهبر انقلاب خواستار آرامش شدند به نقل از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را یك لحظه حماسی خواند كه به یك لحظه تاریخی بدل شد.

شبكه خبری اسكای نیوز انگلیس نیز به انعكاس بیانات مقام معظم رهبری پرداخت و به بخشی از سخنان ایشان پرداخت كه فرمودند انگلیس خبیث‌ترین دشمن ماست.

این شبكه خبری انگلیسی در ادامه تصریح كرد: رهبر معظم ایران تاكید كردند كه هیچگونه تقلبی در انتخابات ریاست جمهوری صورت نگرفته است و به "دشمنان " به مانند دولت انگلیس به عنوان خبیث‌ترین دشمن جمهوری اسلامی حمله كرد.

روزنامه آمریكایی واشنگتن پست نیز در پایگاه اینترنتی خود درباره خطیب نماز جمعه امروز تهران نوشت: رهبر انقلاب ایران خواستار پایان بخشیدن به تظاهرات خیابانی شد.

واشنگتن پست همچنین نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای از محمود احمدی نژاد به عنوان برنده مشروع انتخابات ایران حمایت نمود و هر گونه احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را كه مخالفان احمدی نژاد ادعا می‌كنند، رد كرد.

روزنامه انگلیسی تایمز چاپ لندن نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رهبر انقلاب ایران دشمنان را مورد حمله قرار داد و از نتایج انتخابات ایران حمایت كرد.

نماز جمعه تهران

خبرگزاری چینی شینهوا در گزارشی از ایران نوشت: آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران اعلام كرد كه نظرات آقای احمدی نژاد نزدیكتر به ایشان است.

روزنامه انگلیسی گاردین خبر اول خود را به سخنان مهم حضرت آیت الله خامنه‌ای اختصاص داد و نوشت: رهبر ایران تاكید كرد كه هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و خطاب به تظاهرات كنندگان گفت از این پس شما مسئول هستید.

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس نیز در گزارشی از بیانات رهبر معظم انقلاب تاكید كرد كه ایشان از نتایج انتخابات ریاست جمهوری حمایت كردند.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز به بازتاب سخنان رهبری پرداختند و در این میان روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: آیت الله خامنه‌ای تاكید كرد كه هیچ شانسی برای تقلب در انتخابات وجود نداشته است و دشمنان ایران را به تلاش برای بی اعتبار ساختن این كشور متهم كرد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت نیز در گزارشی تاكید كرد: رهبر انقلاب ایران خواستار آرامش شد.

این رسانه صهیونیستی نوشت: آیت الله خامنه‌ای انتخابات هفته گذشته ایران را نمایش چشمگیر وظیفه شناسی مردم برای تعیین سرنوشت كشورشان دانست و تاكید كرد كه رسانه‌های نزدیك به صهیونیسم به اشتباه در حال ترسیم اوضاع سیاسی ایران هستند.

جروزالم‌پست دیگر روزنامه صهیونیستی كه علاوه بر عبری به زبان انگلیسی نیز پایگاهی اینترنتی دارد در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تاكید كرد كه آیت آلله خامنه‌ای از نتایج انتخابات ریاست جمهوری حمایت كرده و آن را پیروزی قاطع خواند.

این رسانه صهیونیستی در ادامه به نقل از رهبری ایران نوشت كه رادیو رژیم صهیونیستی بذر تردید را می‌كارد و دولت انگلیس خبیث ترین دشمن ایران است .

* رسانه‌های عربی:

خبرگزای "رویترز " در پایگاه عرب‌زبان خود نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز جمعه دخالت برخی قدرت‌های خارجی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران محكوم كرد.

رویترز افزود كه آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود گفت كه "سخنان مسئولان آمریكایی از حقوق بشر اصلا پذیرفتنی نیست زیرا آنان پس از اقدامات خود در افغانستان و عراق و دیگر نقاط جهان از حقوق بشر چه می‌فهمند. "

خبرگزاری رویترز در ادامه به سخنان رهبری در مخالفت با راهپیمایی‌های طرفداران یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره كرد و نوشت كه آیت‌الله خامنه‌ای خواستار پایان یافتن اعتراضات خیابانی شده است.

جروزالم‌پست، رسانه صهیونیستی در ادامه به نقل از رهبری ایران نوشت كه رادیو رژیم صهیونیستی بذر تردید را می‌كارد و دولت انگلیس خبیث ترین دشمن ایران است .

پایگاه خبری شبكه تلویزیونی "الجزیره " قطر با تیتر كردن بخش‌های مهم سخنان رهبری نوشت: آیت الله خامنه‌ای اعلام كرد كه انتخابات ایران برای دشمنان ایران زلزله‌ای بزرگ بود.

الجزیره با بیان اینكه رهبری ایران، ایرانی‌ها را به وحدت فراخواند و خواستار پایان یافتن راهپیمایی‌های خیابانی شد اعلام كرد كه افراد تروریست با سوء استفاده از تجمعات به اعمال تروریستی اقدام می‌كنند.

شبكه خبری "سی.ان.ان. " در پایگاه خود اعلام كرد كه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران را رد كرد و "محمود احمدی‌نژاد " رئیس جمهوری این كشور را فردی خدوم و مخلص توصیف كرد.

سی.ان.ان. افزود كه رهبری ایران اعلام كرد كه نظام جمهوری اسلامی ایران اجازه تقلب و خیانت [به مردم] را نمی‌دهد و معترضان باید از راه قانون اعتراض خود را بیان كنند.

روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات " در پایگاه خبری خود با پوشش دادن خبر سخنان رهبری در نماز جمعه امروز نوشت كه "سید علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی ایران ضمن خواستار شدن پایان راهپیمایی‌های خیابانی، از سیاست‌ها و مداخله‌های چند كشور غربی بویژه انگلیس و آمریكا بشدت انتقاد كرد.

پایگاه خبری لبنانی "النشره " به نقل از رهبری انقلاب اسلامی با اعلام اینكه انتخابات ایران دعوای بین دوستداران و دشمنان ایران نبوده است اعلام كرد كه انتخابات، زلزله‌ای برای دشمنان ایران و مایه خوشحالی دوستداران ایران شد.

پایگاه خبری "المحیط " نیز نوشت كه رهبری ایران در سخنان خود "محمود احمدی‌نژاد " را فردی خدمتگزار و مخلص انقلاب اسلامی ایران توصیف كرد.

این پایگاه خبری همچنین نوشت كه آیت‌الله خامنه‌ای مردم ایران را در پی ناآرامی‌های انتخابات به آرامش فراخواند و ادامه دادن ناآرامی‌ها را در شأن ملت ایران ندانست.

پایگاه خبری شبكه تلویزیونی "روسیه امروز " در بخش عربی خود سخنان رهبری را تیتر كرد و نوشت: رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه خواستار پایان یافتن راهپیمایی‌های [تهران] شد و مسئولیت آن را بر عهده كسانی دانست كه پایان دادن به آن را نپذیرند.

"روسیه امروز " در ادامه اعلام كرد آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كرد كه انتخابات و بحث‌های آن نباید به دشمنی و كینه میان مردم و ملت تبدیل شود.

شبكه تلویزیونی "المنار " لبنان در پایگاه خبری خود با این تیتر كه "امام خامنه‌ای خواستار بررسی اعتراضات در نتیجه انتخابات از راه‌های قانونی شد " نوشت كه "امام سید علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه امروز در تهران با تمجید از حضور میلیونی مردم ایران در پای صندوق‌های رأی اعلام كرد كه هرگونه تردید در نتیجه انتخابات باید از راه‌های قانونی دنبال شود.

المنار در ادامه افزود كه "ایشان در ادامه تاكید كردند كه رقابت‌های انتخاباتی پایان یافته است و خط انقلاب 40 میلیون رای‌دهنده دارد و آیا ممكن است كه تقلبی در سطح 11 میلیون رای صورت بگیرد.

المنار نوشت كه آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كرد كه وی بدعت‌های غیرقانونی را هرگز نخواهد پذیرفت.

خبرگزاری روسی "ریا نووستی " در بخش عربی خود نوشت: رهبر ایران در خطبه‌های نماز جمعه در دانشگاه تهران مردم ایران را به آرامش فراخواند و اعلام كرد كه "شایسته نیست كه ملت ایران مانند كشورهای دیگر در آشوب سیاسی بیفتد ".

نماز جمعه تهران

این خبرگزاری روسی افزود كه آیت‌الله خامنه‌ای اعلام كرد كه انتخابات ایران ثابت كرد كه ملت ایران هنوز به انقلاب خود پایبند است و میزان مشاركت مردم در انتخابات از زمان همه‌پرسی برای نظام جمهوری اسلامی، بی‌نظیر است.

پایگاه خبری رادیو و تلویزیون مصر سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه امروز تهران را پوشش داد و نوشت كه رهبر جمهوری اسلامی ایران هر گونه تقلب در انتخابات ایران را رد كرد و تاكید كرد كه ملت ایران هر كسی را كه خود خواستند انتخاب كردند.

این پایگاه خبری آورده است: آیت‌الله خامنه‌ای با محكوم كردن دخالت‌های خارجی در نتایج انتخابات گفت كه اجازه ارزیابی به شبهات را داده و بدعت‌های غیر قانونی را نمی‌پذیرد.

روزنامه اردنی "الدستور " نیز در پایگاه خبری خود، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را در صدر اخبار خود قرار داد و با این تیتر به نقل از ایشان نوشت: انتخابات ایران شفاف برگزار شد.

این روزنامه به نقل از ایشان نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه ساز و كار و قانون برگزاری انتخابات در ایران، اجازه تقلب نمی‌دهد.

پایگاه خبری "العرب آن‌لاین " نیز با پوشش دادن این خبر در تیتری نوشت: آیت الله خامنه‌ای حضور مردم را در انتخابات ایران و برگزاری آن را ستود.

این پایگاه خبری تاكید كرد، رهبر جمهوری اسلامی در جمع هزاران نمازگزار در دانشگاه تهران خواهان پایان یافتن خشونت‌های خیابانی در اعتراض به نتایج انتخابات شد و تاكید كرد كه ملت ایران، رئیس جمهور را انتخاب كرد.

روزنامه سعودی "الاقتصادیه " نیز با این تیتر آورد كه آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كرد كه ملت ایران كسی را كه خود می‌خواست برای ریاست جمهوری برگزید.

این روزنامه ادامه داد: رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به مشاركت 85 درصدی مردم در انتخابات تاكید كرد انتخابات، اعتماد ملت را به نظام اسلامی نشان داد.

شبكه تلویزیونی عراقی "الفیحاء " نیز نوشت آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كرد كه ملت ایران خود كسی را كه می‌خواست برای تصدی پست ریاست جمهوری برگزیدند.

تهیه و تنظیم برای تبیان : سعید آقازاده