تبیان، دستیار زندگی
نقطه ای را به عنوان مرکز دوران در نظر بگیرید و حول آن نقطه دوران دهید. حال شما یک چرخش دارید. موجودات بسیاری در طبیعت مانند گل ها، ستاره ی دریایی و کریستال ها و همچنین اجسامی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم مانند چرخ ها، CD ها و لیوان ها .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعریف دوران ها

تعریف دوران ها

اهداف

دانش آموزان:

- در مورد چگونگی توصیف دوران شکل ها فکر می کنند و سپس فرصتی می یابند تا در مورد نتیجه ی دوران تحت زوایای مختلف، در اشکال مختلف تحقیق کنند.

وسایل لازم

- کامپیوتر و اینترنت

طرح درس

در این بخش از درس، در مورد چگونگی توصیف دوران شکل ها فکر می کنید و سپس فرصتی می یابید تا در مورد نتیجه ی دوران تحت زوایای مختلف، در اشکال مختلف تحقیق کنید.

در مورد دوران ها....فکر کنید:

1- دوران چگونه تعریف می شود؟

2- چند شکل را که پس از دوران تغییر نمی کنند، رسم و یا توصیف کنید.

3- نتیجه ی کلی در مورد دوران پی در پی اجسام تحت دو زاویه ی متفاوت، چیست؟

برنامه ی کامپیوتری تعریف دوران

در پنجره ی زیر، شکل سبز را می توانید دوران دهید.برای تغییر زاویه ی دوران، روی نقطه ی B کلیک کرده و آن را حرکت دهید. همین طور برای تغییر مرکز دوران روی نقطه ی C کلیک کرده و آن را حرکت دهید. شکل آبی، موقعیت اولیه ی شکل سبز را قبل دوران نشان می دهد.

برای دیدن محیط تعاملی، نرم افزار جاوا را از اینجا دریافت کنید.

4- برای تعریف دقیق دوران، به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

5- اگر شکلی را  ْ360 دوران دهید، چه اتفاقی می افتد؟ دوران تحت چه زاویه ی دیگری که کم تر از  ْ360 است، همان نتیجه را دارد؟

6- اگر شکلی را بیشتر از  ْ360 دوران دهید، چه اتفاقی می افتد؟

در این تحقیق، شما معمولاًً از زوایای دوران کم تر از ْ360 و دوران در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت استفاده می کنید. برای دوران در جهت حرکت عقربه های ساعت، زوایا را منفی انتخاب کنید.

مترجم: وحید رستمی