تبیان، دستیار زندگی
اگر انجام تکالیف و رفتارهای دینی را در محیط شاد خانوادگی و با خاطراتی مفرح همراه سازیم کودک نسبت به این مسائل مشتاق تر شده و انگیزه بیشتری برای دریافت این آموزه ها خواهد داشت و حتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهید دوست خدا باشد

تربیت دینی

اجرای فرایض دینی علاوه بر این که احساسات معنوی انسان را تحریک می کند موجب کاهش ناراحتی های روزمره می شود. هر انسانی در هنگام بروز مشکلات رابطه خود و خدا را تقویت می کند. دین می تواند اثرات بحران های شدید زندگی را تعدیل کند. تحقیقات متعدد روان شناسی نشان می دهد که حالت روانی انسان با آشکار کردن مشکلات در حضور یک دوست صمیمی رو به بهبود می رود. حال تصور کنید اگر انسان مشکلات خود را با خدا بازگو کند و با دعا به درگاهش طلب یاری کند. حالت روانی او تا چه اندازه بهبودی پیدا می کند. پزشک فرانسوی، الکسیس کارل ثابت کرد که نماز موجب سلامت و نشاط روانی و معنوی مشخصی در خانواده ها می شود و همین حالت است که احتمالاً منجر به شفای سریع برخی بیماران می شود.

بر این اساس  پدران و مادران وظیفه شناس اگر خواهان فرزندانی با هدف، با آرامش و بدون احساس پوچی و تنهایی هستند خوب است که روش های تربیتی خود را بر پایه و اصول دینی بنا نمایند. برای ساختن این شاکله نیرومند به ستون ها و پایه ریزی های مستحکم، با برهان و کاربردی نیاز داریم. که در ادامه مطلب به این موارد اشاره خواهیم کرد.

کسانی که دارای تمایلات معنوی و مذهبی هستند در پژوهش های مختلف آسیب پذیری کمتری نسبت به استرس و بیماری های روان تنی داشته و با دارا بودن انگیزه و امید و حمایت عاطفی در سطحی بالاتر از آرامش درونی قرار می گیرند.

1- انتخاب همسر ایده آل و مؤمن

 اولین گام برای داشتن تربیتی صحیح و معنوی در فرزندان انتخاب همسری شایسته و مؤمن به عنوان پدر یا مادری خوب برای فرزندانمان است. شخصی که خود در طول زندگی سعی در داشتن تقیدات دینی نموده و دارای تربیت مذهبی بوده است، توانایی پرورش فرزندانی با ریشه دینی و مقید به انجام تکالیف مذهبی را دارد. همچنین این افراد هستند که در بطن وجودی خود می توانند نطفه ای پاک و صالح را به ثمر برسانند و یا با تهیه لقمه حلال بستر این امر را فراهم کنند. و در روال تربیتی فرزند الگوهایی عملی برای ارائه سرمشق به فرزندان خود باشند. چرا که حتی در صورت تکرارهای متوالی اگر الگویی مناسب وجود نداشته باشد مفاهیم نمی توانند به درستی به عزیزان شما منتقل شود.

2- گذراندن دوره بارداری

گذراندن دوره بارداری به دور از گناه و سپری کردن آن با اذکار و عبادات و احتیاط در اعمال و رفتار و خوردنیها نیز سهم عظیمی را در به بار آوردن این نهال پربار و معنوی داراست.

تربیت دینی

3- مرور مداوم و مداومت در آموزش مفاهیم

درونی سازی آموزه های دینی  باید از دوران کودکی آغاز شود و با نظارت مستمر به ثمر بنشیند. مداومت باعث عمقی شدن مسائل و نفوذ در جان کودک است. البته در این امر باید از شیوه های تشویقی استفاده نمود و از اجبار کودک در انجام وظایف مشقت بار اجتناب نمود. اگر انجام تکالیف و رفتارهای دینی را در محیط شاد خانوادگی و با خاطراتی مفرح همراه سازیم کودک نسبت به این مسائل مشتاق تر شده و انگیزه بیشتری برای دریافت این آموزه ها خواهد داشت و حتی در مواقعی به دور از والدین نیز این اعمال را با آسودگی و تمایل انجام خواهد داد.

برای ایجاد جوی پر نفوذ و تأثیرگذار در زمینه تربیت معنوی و دینی استفاده از شیوه های تشویقی بسیار بهتر از اجبار و تحمیل و تهدید است.

4- آمیختگی تفریحات با آموزه های دینی

 اگر در برنامه های آموزشی و تفریحی کودک بخشی را به همراهی با الگوهای دینی و مکان های مذهبی متعلق سازیم تربیت دینی از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال در میان کتاب های قصه کودک بخشی را به قصه ی زندگینامه ائمه معصومین و یا سفارش های آنان البته به تناسب سنی کودک اختصاص دهیم.

در آخر ناگفته نماند برای ایجاد جوی پر نفوذ و تأثیرگذار در زمینه تربیت معنوی و دینی استفاده از شیوه های تشویقی بسیار بهتر از اجبار و تحمیل و تهدید است. ضمن آنکه برای داشتن تأثیرات فوق العاده، لازم است پدر و مادر خود الگوهای راستینی برای انجام این اعمال بدور از افراط و تفریط و با احساس لذت و رضایت باشند و اثرات ناخودآگاه خود بر فرزندان را فراموش نکنند.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

ریشه های تربیت دینی

تربیت و آموزش دینی كودكان

در طریق تربیت دینی چه مراقبت هایی لازم است ؟

روش هایی برای مذهبی بار آوردن كودكان

حیات بخشی دین برای کودکان

پله پله ، تا آسمان

کاش می دونستیم که...

بوسه ای که واکسینه می کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.