تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی كه كره‌جنوبی از یك هفته قبل صعود خود به مرحله نهایی جام‌جهانی 2010 را مسجل كرد، تیم‌های كره‌شمالی، عربستان سعودی و ایران........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخواست کره شمالی از کره جنوبی

ایران - کره جنوبی

در شرایطی كه كره‌جنوبی از یك هفته قبل صعود خود به مرحله نهایی جام‌جهانی 2010 را مسجل كرد، تیم‌های كره‌شمالی، عربستان سعودی و ایران برای تصاحب جایگاه دوم گروه B تلاش‌های خود را شروع كرده‌اند. هركدام از این سه تیم تنها یك بازی دیگر دارند و در حال حاضر كره‌شمالی با 11 امتیاز و به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به عربستان در جایگاه دوم قرار دارد. عربستان، سوم است و ایران با 10 امتیاز این دو تیم را تعقیب می‌كند. اگر كره‌شمالی بتواند عربستان را در ریاض شكست دهد آن وقت این تیم برای اولین بار طی 44 سال گذشته به جام‌جهانی صعود خواهد كرد. آخرین حضور كره‌شمالی در جام‌جهانی به سال 1966 و تورنمنتی كه در انگلیس برگزار شد، برمی‌گردد. همچنین در صورت صعود كره‌شمالی به جام‌جهانی این برای اولین‌بار است كه دو كره با هم در بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان شركت خواهند كرد.

کره جنوبی با پیروزی مقابل ایران می تواند راه صعود کره شمالی به جام جهانی را هموارتر کند. درست است که آنها در بعد سیاسی رابطه خوبی با هم ندارند اما مشخص است که مردم کره جنوبی دوست دارند کمک زیادی برای صعود همسایه شمالی خود انجام دهند.جمله بیایید با هم به جام جهانی برویم را این روزها به طور متناوب در تلویزیون کره جنوبی شنیده می شود.

كره‌شمالی تا به حال نتوانسته در خاك عربستان مقابل این تیم به پیروزی برسد و آمار حاكی از برتری عربستان در بازی‌های گذشته دو تیم است. عربستان هفته قبل در سئول برابر كره‌جنوبی به نتیجه تساوی رسید.

کره جنوبی، عربستان

كره‌جنوبی می‌تواند با بردن یا توقف ایران در بازی روز چهارشنبه لطف بزرگی در حق همسایه‌اش بكند چرا كه در این صورت كره‌شمالی تنها به یك تساوی برای صعود مستقیم احتیاج دارد البته اگر ایران كره‌جنوبی را شكست دهد، كره‌شمالی باید حتما برابر عربستان پیروز شود. كره‌جنوبی تا به حال هشت‌بار ایران را شكست داده هرچند كه هشت‌بار هم جلوی ایران  شكست خورده. كره‌ای‌ها خیلی دوست دارند در بازی آخرشان و جلوی تماشاگران خودی ایران را شكست دهند. چوچانگ‌یون رییس اتحادیه فوتبال كره‌جنوبی می‌گوید: «كره‌شمالی از ما خواسته بود كه هر طور شده عربستان و ایران را شكست دهیم.» گویا این درخواست در حاشیه اجلاس فیفا در باهاماس صورت گرفته. لی‌یونگ پیو، مدافع تیم‌ملی كره می‌گوید: «ما با پیروزی مقابل ایران ثابت می‌كنیم كه از این تیم قوی‌تر هستیم.» ایران برای دومین صعود متوالی به جام‌جهانی و چهارمین حضورش در این تورنمنت مبارزه می‌كند. افشین قطبی سرمربی تیم‌ملی ایران به خبرنگاران كره‌ای می‌گوید: «من امیدوارم كه بتوانیم به همراه كره‌جنوبی در جام‌جهانی حاضر باشیم.» قطبی چهره شناخته شده‌ای برای هواداران فوتبال در كره است. این مربی ایرانی - آمریكایی از دسامبر 2000 تا جولای 2002 به عنوان آنالیزور در كادر‌فنی تیم‌ملی كره‌جنوبی و در كنار كاس هیدینگ كار می‌كرده است. او از سال 2002 تا 2004 به عنوان مربی در تیم سوون بلو وینگز فعال بوده و بعد از آن دوباره به تیم‌ملی كره‌جنوبی برگشت و تا سال 2007 در این تیم بوده اما تیمی كه در این گروه سوم شود به احتمال زیاد در پلی‌آف باید به مصاف بحرین برود و برنده این بازی به مصاف نیوزیلند خواهد رفت.

ایران، کره جنوبی

تمام این موارد را متذکر شدیم تا برسیم به تیم ملی فوتبال کشورمان که این روزها مسئولان فوتبال کشورمان درخواست تغییر زمان بازی ها و همزمان برگزار شدن آنها را به فیفا ارائه داده است.

اما اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به این دیدار حساس نگاه کنیم آنگاه متوجه خواهیم شد که عقربه ساعت رقیب اول ما نیست.

به نظر می رسد این روزها رقیب را گم کرده ایم و کره جنوبی را از خاطر برده ایم و ساعت بازی را به جایش نشانده ایم.چرا باید حواس خودمان را به بازی عربستان و کره شمالی گره بزنیم در صورتی که می توانیم با یک پیروزی اعتبار صعود خودمان را افزایش دهیم و هم نتایج گذشته را یک اتفاق بدانیم.چرا باید چشمان اینجا باشد و دلمان آنجا؟ ما را با دیدار ریاض چه کار؟

کاملا معلوم است که در آن دیدار نتیجه از پیش تعیین نخواهد شد و عربستان حاضر نیست در خاک خودش کار صعود خود را به مرحله پلی آف بکشاند و صعود خود به جام جهانی را زیر سوال ببرد. ما امیدواریم تا در دیدار با کره ملی پوشان ایران یکدل و متحد بتوانند با دعای خیر ایرانیان عزیز کره جنوبی را از پیش رو بردارد تا حداقل خیالش از بابت حضور در پلی آف آسوده باشد.

به هر حال تکلیف مشخص است. گویی بازی عربستان و کره شمالی همین دیروز برگزار شده است و نتیجه دیدار آن مشخص است. تکلیف مشخص نیست؟ ما باید کره جنوبی را ببریم کاری که بارها آن را انجام داده ایم. همین.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری