تبیان، دستیار زندگی
بررسی‌های انجام شده توسط محققان حاكی از آن است كه بهتر است برخی از سبزیجات مانند بروكلی را به صورت خام استفاده كنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بروكلی را نپزید

بروکلی

بررسی‌های انجام شده توسط محققان حاكی از آن است كه بهتر است برخی از سبزیجات مانند بروكلی را به صورت خام استفاده كنید. پختن بروكلی سبب آسیب دیدن آنزیمی در آن می‌شود كه تركیبات حاوی گلوكز و اسید آمینه را به تركیبی موسوم به "سولفورافان" تبدیل می‌كند. سولفورافان، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. همچنین این تركیب، باكتری هلیكوباكتر را كه سبب ایجاد زخم معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود نیز از بین خواهد برد.

این در حالی است كه پختن دیگر سبزیجات خانواده چلیپاییان مانند گل‌كلم و كلم، سبب تشكیل یك تركیب آبی موسوم به "ایندول" خواهد شد كه سلول‌های سرطانی را پیش از بدخیم شدن از بین می‌برد.

بدون تردید پختن مواد غذایی به ما كمك می‌كند تا بتوانیم آنها را بدون صرف انرژی و به راحتی هضم كنیم.

پختن سبزیجات

اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند كه پختن مواد غذایی سبب از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین تغییر شكل آنزیم‌هایی می‌شود كه نقش مهمی در هضم مواد غذایی دارند، اما باید پذیرفت كه نمی‌توان گفت مواد غذایی خام در مقایسه با مواد غذایی پخته‌شده سالم‌تر خواهند بود. در افرادی كه خام‌خوار هستند، علی‌رغم افزایش سطح آنتی‌اكسیدان‌ بتاكاروتن كه در میوه‌ها و سبزیجات سبزرنگ و زردرنگ یافت می‌شود، سطح تركیب آنتی‌اكسیدان لیكوپن در بدن بسیار كاهش خواهد یافت. این رنگدانه ی قرمزرنگ (لیکوپن) كه در گوجه‌فرنگی و میوه‌هایی مانند هندوانه و انبه هندی یافت می‌شود، خطر ابتلا به سرطان و احتمال حملات قلبی را در افراد كاهش می‌دهد.

بر اساس مطالعات انجام شده، پختن گوجه‌فرنگی در دمای 88 درجه سانتی‌گراد دیواره ضخیم سلولی گیاه را منهدم ساخته و جذب مواد مغذی موجود در این دیواره را در بدن افزایش می‌دهد.

هویج، قارچ، مارچوبه، كلم، فلفل و بسیاری از سبزیجات دیگر وقتی پخته می‌شوند، در مقایسه با زمانی كه خام هستند حاوی آنتی‌اكسیدان‌های بیشتری خواهند بود.

البته باید توجه داشت كه روش پختن مواد غذایی نیز نقش بسیار مهمی در حفظ تركیبات مغذی موجود در آنها خواهد داشت.

بهترین روش برای طبخ سبزیجات، آب پز کردن یا بخارپز كردن آنهاست.

سرخ كردن مواد غذایی سبب افزایش رادیكال‌های آزاد ناشی از اكسیدشدن روغن در آنها می‌شود. رادیكال‌های آزاد به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند.

این در حالی است كه پخت سبزیجات، ویتامین C موجود آنها را به میزان قابل توجهی كاهش خواهد داد. با توجه به این كه این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد حتی با توجه به این موضوع بهتر است برخی از انواع سبزیجات به صورت پخته مصرف شوند.

تصمیم‌گیری درباره پختن یا نپختن سبزیجات موضوع بسیار مهمی است.

جام جم

*مطالب مرتبط:

چند دستور برای پخت سبزی ها

فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز

کدام روش پخت سالم تر است؟

چگونه سبزی بیشتری بخوریم؟

پوست سبزیجات را جدا نکنید

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

چرا میوه‌ها پس از بریدن قهوه ای می شوند؟

تفاوت طرفداران میوه و دوستداران سبزیجات

چگونه سبزیجات را کبابی کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.