تبیان، دستیار زندگی
نوزاد تازه متولد شده ، دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینائی اش تکمیل می شود . به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا از نگاه من

کودک

نوزادان تا پایان یک سالگی

پس از تولد ، قبل از هر گونه تحرکی ، قوه ی بینائی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود . نوزاد تازه متولد شده ، دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینائی اش تکمیل می شود . به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود . برای مثال اشکال سیاه و سفید و یا اشیائی که دارای خطوطی با رنگهای متفاوت باشند . باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حدس بزند . یکی دیگر از اشیائی که برای نوزاد یک تا سه ماهه توصیه می شود ، آینه های نشکن و ایمنی است که به نرده های تخت یا دیواره گهواره کودک نصب می شود . همچنین جغجغه ؛ که نوزاد در این سن تمایل دارد آن را محکم در دست گیرد و تکان دهد .

چهار تا هفت ماهگی

بین چهار تا هفت ماهگی قوه ی بینائی نوزاد کامل تر شده و حرکات بدنی او پیشرفت بیشتری می کند . اگر توپی را به سوی او قل دهید ، خط سیر توپ را کاملا با چشمانش دنبال می کند . او مدت های زیادی را محو تماشای خود در آینه می شود . در این سن نوزادان تمایل زیادی به لمس اجسام نرم و اسباب بازی های پارچه ای و صدادار دارند . بنابر این استفاده از کتاب های پارچه ای و عروسک های نرم و صدادار را توصیه می کنیم .

در سنین 8-12 ماه کودک تمایل به هل دادن و کشیدن اشیا دارد . بنابراین استفاده از سطل یا جعبه برای پر و خالی کردن اسباب بازی ها ، مدت ها او را سرگرم کرده ؛ مهارت های او را افزایش می دهد .

هشت تا دوازده ماهگی

از هشت تا دوازده ماهگی می توان از اسباب بازی هائی که نسبتا سایز بزرگتری دارند استفاده کرد ؛ البته اسباب بازی هائی که کودک با فشار دگمه های آن می تواند صداهای گوناگونی بشنود ، همچنین اسباب بازی هائی که با فشار دادن ، باز و بسته کردن و ایجاد صدا ، کودک را مشغول می کنند نیز ، برای آنها مناسب است ، زیرا کودک با کمک این گونه اسباب بازی ها عوامل و دلایل را می آموزد . در ضمن عروسک های بزرگ نیز برای کودک جالب هستند . در این سنین کودک تمایل به هل دادن و کشیدن اشیا دارد . زمانی که کودک یاد می گیرد جسمی از جائی خارج و یا به آن داخل کند ، استفاده از سطل یا جعبه برای پر و خالی کردن اسباب بازی ها ، مدت ها او را سرگرم کرده ؛ مهارت های او را افزایش می دهد .

کودک نوپا

کودکان نوپا - یک تا سه سالگی

کودکان نوپا ، می توانند از اسباب بازی های پیچیده تری استفاده کنند ، زیرا اشیا را به راحتی و با مهارت بدست گرفته و آن ها را بکار می برند و آن ها عاشق استفاده از وسائل خانه سازی هستند و تنوع این گونه اسباب بازی ها از لحاظ شکل، رنگ و سایز برایشان جذاب  است . از اسباب بازی های مفید دیگر برای این سنین می توان به انواع دیگر وسایل ساخت و  ساز ، پازل های ساده ماشین ، کامیون و مداد شمعی های ضخیم برای رنگ آمیزی اشاره کرد . در این سنین قوای ذهنی و قدرت خلاقیت کودک رشد می کند ؛ بنابر این اسباب بازی هائی که خلاقیت او را تقویت می کنند ، بسیار شایان توجه هستند ؛ از جمله ، وسایل آشپزی ، تلفن اسباب بازی و عروسک هائی با لباس های مختلف ، و اسباب بازی هایی که کودک می تواند به وسیله آن نقش های مختلف را ایفا نماید، مثل وسایل دکتر بازی یا خانه داری ایده آل ترین انتخاب هستند .

کودکان پیش دبستانی - سه تا پنج سالگی

در این سنین کودک قادر است دقیقا به توپ ضربه وارد کند و توپ را بگیرد . به همین دلیل تهیه توپ در سایزهای مختلف برای این سنین توصیه می شود . در حدود سن سه سالگی کودک می تواند به راحتی یک شیئی را مدل قرار داده و آن را ترسیم کند . پس وسایل نقاشی در اختیارش بگذارید . به نخ کشیدن مهره های چوبی یا پلاستیکی به ایجاد هماهنگی بین چشمها  و دست ها بسیار کمک می کند . در این سن دوست شدن با کودکان دیگر بسیار مهم است .

در کودکان نوپا قوای ذهنی و قدرت خلاقیت رشد می کند ؛ بنابر این وسایل آشپزی ، تلفن اسباب بازی و عروسک هائی با لباس های مختلف ، و اسباب بازی هایی که کودک می تواند به وسیله آن نقش های مختلف را ایفا نماید، مثل وسایل دکتر بازی یا خانه داری ایده آل ترین انتخاب هستند .

ارتباط با دیگر کودکان ، قانون سهیم شدن و شراکت را به کودک آموزش می دهد . به علاوه وجود یک کودک دیگر به عنوان هم بازی ، قدرت خیال پردازی کودک را افزایش می دهد . زیرا در این سنین کودکان تمایل دارند که نقش مادر ، پدر و یا دیگر بزرگ تر ها را بازی کنند . عروسک ها نیز هم بازی های خوبی برای کودک شما در این سنین هستند .

فصلنامه پیک بازی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اسباب بازی های خطر آفرین

رابطه‌ی اسباب‌بازی‌های صدادار و شنوایی

اسباب بازی های بی خطر

دنیای پرنیانی بازی كودكان را خراب نكنیم

اسباب بازی های آینده خراب کن

نکاتی چند در خصوص اسباب‌بازی‌ها

بازی‌، راهی برای آموزش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.