تبیان، دستیار زندگی
عمده‏ترین چیزى كه سبب آرزوهاى دراز مى‏شود جهل و بى‏خبرى است، جهل نسبت‏به خویشتن و نسبت‏به دنیا و جهل نسبت‏به قدرت و لطف خدا و ثواب آخرت و عقبى، مجموعه این جهل‏ها انسان را به وادى آرزوهاى دراز مى‏كشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوهای دراز!

قسمت پنجم

کودک

اشاره:

آرزوهاى دور و دراز » و به تعبیر دیگر « طول امل » از مهمترین رذایل اخلاقى است كه انسان را به انواع گناهان آلوده مى‏كند، از خدا دور مى‏سازد، به شیطان نزدیك مى‏كند و گرفتار عواقب خطرناكى مى‏سازد.

البته اصل «آرزو و امید» نه تنها مذموم و نكوهیده نیست، بلكه نقش بسیار مهمى در حركت چرخهاى زندگى و پیشرفت در جنبه‏هاى مادى و معنوى بشر دارد. اکنون به بررسی آیات قرآن می‌پردازیم.

آنچه گذشت:

قسمت اول: آرزوی دراز چیست؟

قسمت دوم: تفسیر و جمع‏بندى سرچشمه غفلت

قسمت سوم: آرزو و روایات اهل بیت

قسمت چهارم: آثار و پیامدهاى طول امل

آرزوهاى دراز و گاه بى پایان، آثار مخرب فراوانى در زندگى معنوى و مادى انسان دارد كه به گوشه‏هایى از آن در حادیث‏بالا و همچنین در آیاتى كه در قرآن مجید در آغاز این بحث ذكر شد آمده است و به طور كلى مى‏توان گفت: طول امل پیامدهاى خطرناك و مخرب و سوء زیر را دارد.

اسباب و انگیزه‏هاى طول امل

عمده‏ترین چیزى كه سبب آرزوهاى دراز مى‏شود جهل و بى‏خبرى است، جهل نسبت‏به خویشتن و نسبت‏به دنیا و جهل نسبت‏به قدرت و لطف خدا و ثواب آخرت و عقبى، مجموعه این جهل‏ها انسان را به وادى آرزوهاى دراز مى‏كشاند.

توضیح اینكه، انسان به سبب بى‏خبرى از وضع خویش و عدم توجه به این حقیقت كه هر لحظه ممكن است پایان عمر او فرارسد، یك لخته خون كوچك مى‏تواند مجراى رگهاى قلب یا مغز او را بگیرد و در یك لحظه، سكته قلبى یا مغزى بر او عارض شود یا حادثه‏اى همچون زلزله و آتش سوزى، تصادف در رانندگى، لغزیدن و بر زمین خوردن و ضربه مغزى شدن یا مانند اینها به زندگى او پایان دهد. آرى بر اثر جهل به این امور گرفتار این پندار مى‏شود كه عمرى طولانى دارد و سپس یك مشت آرزوهاى دراز اطراف فكر او را احاطه مى‏كند و به او اجازه نمى‏دهد به غیر آن بیندیشد.

همچنین جهل نسبت‏به ناپایدارى و بى وفایى دنیا، دنیایى كه نه بر صغیر رحم مى‏كند و نه بر كبیر، نه بر جوان رحم مى‏كند نه بر پیر، گاه پیش از آنكه پیرى بمیرد صدها كودك و جوان از دنیا مى‏روند و گاه پیش از آنكه مریض سخت جان دهد ده‏ها سالم در آغوش مرگ قرار مى‏گیرند.

گاه سلاطین مقتدر در یك روز به ضعیف‏ترین افراد مبدل مى‏شوند و در زندان انفرادى جاى مى‏گیرند و گاه ثروتمندان غرق ناز و نعمت در یك شب فقیر و تهیدست مى‏شوند و بر خاك سیاه مى‏نشینند.

گاه سلاطین مقتدر در یك روز به ضعیف‏ترین افراد مبدل مى‏شوند و در زندان انفرادى جاى مى‏گیرند و گاه ثروتمندان غرق ناز و نعمت در یك شب فقیر و تهیدست مى‏شوند و بر خاك سیاه مى‏نشینند، آرى جهل به این امور است كه انسان را در گرداب طول امل مى‏اندازد.

اینجاست كه سلمان فارسى، شاگرد بزرگ مكتب وحى، مى‏گوید: «ثلاث اعجبتنى حتى اضحكتنى: مؤمل الدنیا و الموت یطلبه، و غافل لیس بمغفول عنه، و ضاحك ملئ فیه لایدرى اساخط رب العالمین علیه ام راض عنه؛ سه كس مرا در شگفتى فرو برده تا آنجا كه به خنده واداشته است: كسى كه دنیا را آرزو مى‏كند در حالى كه مرگ در پى اوست و كسى كه از اجل خویش غافل است در حالى كه اجل از او غافل نیست و كسى كه با تمام وجودش مى‏خندد در حالى كه نمى‏داند پروردگار جهانیان از او راضى است‏یا نه»؟ [41]

قاصدک

در روایات اسلامى نیز اشاره‏هاى روشنى به این معنى شده است، مولاى متقیان على علیه‌السلام  مى‏فرماید: «من ایقن انه یفارق الاحباب و یسكن التراب و یواجه الحساب و یستغنى عما خلف، و یفتقر الى ما قدم كان حریا بقصر الامل و طول العمل؛ كسى كه یقین دارد(به زودى) از دوستان جدا مى‏شود و در زیر خاك مسكن مى‏گزیند و با حساب الهى رو به روست و از آنچه بر جاى گذاشته بى نیاز مى‏گردد و به آنچه از پیش فرستاده محتاج مى‏شود، سزاوار است كه آرزو را كوتاه و اعمال صالح را طولانى كند»! [42]

در حدیث دیگرى از همان حضرت مى‏خوانیم: «اتقوا خداع الاآمال، فكم من مؤمل یوم لم یدركه، و بانى بناء لم یسكنه، و جامع مال لم یاكله؛ از فریب آرزوها بپرهیزید، چه بسیار كسانى كه آرزو داشتند روزى را(در آغوش ناز و نعمت‏بگذرانند) و هرگز به آن نرسیدند، چه بسیار كسانى كه خانه و قصرى ساختند ولى هرگز در آن ساكن نشدند و چه بسیار كسانى كه اموال زیادى اندوختند ولى هرگز از آن نخوردند»! [43]

گاه جهل به آخرت و نعمت‏هاى بى پایان آن سراى جاویدان كه یك لحظه نگاه كردن به آنها به تمام دنیا مى‏ارزد، سبب مى‏شود كه انسان به آرزوهاى دراز در این جهان كشیده شود، حتى گاه مى‏شود بى خبرى از لذت زهد در دنیا و آزادگى از چنگال اسارت زرق و برق آن، انسان را به وادى طول امل مى‏كشاند!

در حدیثى از امام باقر علیه‌السلام  مى‏خوانیم: «استجلب حلاوة الزهادة بقصر الامل؛ شیرینى زهد را با كوتاهى آرزوها به دست آر»! [44]

و گاه مى‏شود انسان قدرت خدا را فراموش مى‏كند و یا نسبت به آن جاهل و بى خبر است و نمى‏داند خدایى كه از لحظه انعقاد نطفه در رحم مادر پیوسته به او روزى داده است، در حالى كه هیچ كس دسترسى به او نداشته مى‏تواند تا پایان عمر زندگى او را اداره كند و فرزندانش اگر دوست خدا باشند، خدا آنها را تنها نمى‏گذارد و اگر دشمن خدا باشند خدمت به آنها بى‏دلیل است.

آرى جهل به این امور سبب مى‏شود كه زیر پوشش (تامین آینده خود و فرزندان)، گرفتار آرزوهاى دراز و طول امل گردد.

مجموعه این جهل‏ها و بى‏خبرى‏ها(جهل به خویشتن، جهل به دنیا، جهل نسبت به خدا و قدرت بى مانند او و جهل نسبت به آخرت و مواهب بى پایانش) آدمى را در بیابان بیكران و برهوت خشك و سوزان آرزوها سرگردان مى‏سازد.

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.