تبیان، دستیار زندگی
واژه بانک از کلمه ایتالیایی «بنکو» به معنای نیمکت گرفته شده است. ایتالیایی‏ها در قرون وسطی به هنگام انجام معاملات تجاری بر روی نیمکت می‏نشستند. این واژه به تدریج تغییر کرد و به کلمه بانک تبدیل شد. امروزه تمام کشورهای جهان دارای سیستم بانکی‏اند. آیا می‏‏دا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین بانک‏ها چگونه تاسیس شدند؟

واژه بانک از کلمه ایتالیایی «بنکو» به معنای نیمکت گرفته شده است. ایتالیایی‏ها در قرون وسطی به هنگام انجام معاملات تجاری بر روی نیمکت می‏نشستند. این واژه به تدریج تغییر کرد و به کلمه بانک تبدیل شد. امروزه تمام کشورهای جهان دارای سیستم بانکی‏اند. آیا می‏‏دانید بانک‏ها چگونه کار خود را آغاز کردند؟

بانک

در واقع ابتدایی‏ترین شکل بانکداری توسط یهودیان و زرگرها پدید آمد. تجار و بازرگانان پول و نقدینگی مازاد خود را به زرگرها امانت می‏دادند تا از آن مراقبت کنند. تاجر در مقابل پرداخت پول، رسیدی از زرگر دریافت می‏کرد. زرگر این پول را به عنوان وام و یا نزول به دیگران قرض می‏داد و در مقابل از آنها سود می‏گرفت. به این ترتیب بر مقدار پول اولیه افزوده می‏شد. زرگر مقداری از این سود را نیز به صاحب اصلی پول پرداخت می‏کرد. در واقع این، آغاز نظام بانکی بود.

پول

بازرگان برای پرداخت پول به دیگران، یادداشتی برای زرگر می‏نوشت و از او می‏خواست از پولی که نزدش به امانت سپرده است، مقدار معینی را به شخص حامل یادداشت بپردازد. چنین یادداشتی امروزه چک نامیده می‏شود. سیستم‏ نوین بانکی در سال 1587 میلادی در ونیز آغاز به کار کرد و بانکی به نام «بنکودی ریالتو» تاسیس شد. از آن پس، مردم می‏توانستند پول، طلا و نقره خود را نزد این بانک به امانت بسپارند و در واقع لزوم آن را دریافت کنند. بانک در مقابل دریافت پول، طلا و نقره رسیدی به مشتری ارائه می‏داد. صاحب رسید می‏توانست از آن به عنوان نوعی اوراق بهادار استفاده کند.

سود

نخستین بانک ایالات متحده آمریکا در سال 1782 میلادی در فیلا دلفیا، آغاز به کار کرد. اولین بانک انگلستان در سال 1852 میلادی تاسیس شد. امروزه در تمام کشورهای جهان تعداد زیادی بانک وجود دارد.

بانک‏های ابتدایی فقط دو کار انجام  می‏دادند: دریافت پول از مشتری و پرداخت وام با بهره. در حال حاضر بانک‏ها خدمات بسیاری به مشتریان خود ارائه می‏دهند و وظایف متعددی بر عهده دارند. ارائه کارت‏های اعتباری، پرداخت ارز به مسافران خارج از کشور، نگهداری از اشیای قیمتی مثل جواهرات، چاپ اسکناس و اوراق بهادار، مشارکت در اداره نظام اقتصادی کشور و غیره از جمله وظایف بانک‏های امروزی‏اند.

اقتباس از چرا چطور چگونه؟

تنظیم خرازی

*****************************

مطالب مرتبط

نوروز در کشورهای دیگر

آب مایع حیات است

ماهی قرمز از کجا آمده است؟

ریاضی یک علم است

تقویم، چه طور و چگونه؟

انعکاس صدا چیست؟

مروارید چگونه به وجود می‌آید؟

چرا خورشید سرخ می شود؟

کائوچو چیست؟

هلیم چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.