تبیان، دستیار زندگی
اکثر مشتریانش دختران جوانی هستند که می‏خواهند برای آگاهی از وضعیت ازدواج، همسر آینده و نتیجه قبولی‏شان در دانشگاه فال بگیرند به نظر او چون دخترها بیش از پسرها احساساتی هستند به این مسائل علاقه بیشتری نشان می‏دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا حالا فال گرفتید؟

فال

خانه‏ای است مسکونی در غرب تهران سهیلا خانم همه روزه غیر از سه شنبه‏ها که به قول خودش بدیمن است برای مراجعه کنندگانش فال می‏گیرد. زنگ در به صدا آمد بالاخره دهمین نفر هم رسید. سهیلا خانم گفته بود باید حتماً تعداد به ده برسد و نفری پنج هزار تومان هم پرداخت کنند تا برایشان فال بگیرد حالا همگی دور تا دور اتاق نشسته بودند و از سینی‏ای که مقابلشان گرفته می‏شد یک فنجان قهوه بر می‏داشتند. فنجان‏‏ها را سر کشیدند و کف نعلبکی‏ها را به سمت قلبشان برگرداندند. چند دقیقه گذشت، حالا روی زمین ده فنجان قرار داشت که در ته هر کدام نبض یک زندگی و سرنوشت می‏تپید.

علاقه به فال از دیر باز بین اقوام مختلف وجود داشته و این امر بیشتر ناشی از میل به آگاهی یافتن انسان از آینده بوده است و بسیارند جوانانی که برای آگاهی از سرنوشت خود به شیوه‏هایی مانند طالع‏بینی، عددشناسی، کف‏بینی و انواع فال روی می‏آورند به راستی چه چیزی آنان را به این سو می‏خواند؟!

از او می‏پرسم فال صحت دارد؟  می‏‏گوید، «باید عقیده داشته باشی و گرنه جواب نمی‏گیری تخصص من فال قهوه است و باید تعداد معینی جمع شوند تا قهوه دم کنم ولی برای فال‏های دیگر مثل تاروث و شمع تنهایی هم می‏شود» او می‏گوید اکثر  مشتریانش دختران جوانی هستند که می‏خواهند برای آگاهی از وضعیت ازدواج، همسر آینده و نتیجه قبولی‏شان در دانشگاه فال بگیرند به نظر او چون دخترها بیش از پسرها احساساتی هستند به این مسائل علاقه بیشتری نشان می‏دهند. به عقیده  او مشکلات اقتصادی و دورنمای مبهم زندگی آینده آنان را به سمت فال گیری هدایت می‏کند از او اجازه می‏گیرم تا با چند نفر از مراجعین صحبت کنم البته نه به عنوان خبرنگار که به عنوان یک مشتری طالب فال!

برخی پیشگویی‏ها مبنا دارند مانند پیشگویی در مورد تولد حضرت موسی (ع) که حکومت فرعون را در هم کوبید. اما آنچه مد نظر است گزافه‏گویی و دروغگویی بین‏افرادی است که صلاحیت تشخیص درست و نادرست را ندارند و به منظور کسب درآمد اقدام به این اعمال می‏کنند.

سمیه دانشجوی زبان انگلیسی است می‏گوید: «من شخصاً اعتقادی به فال ندارم. الان هم همراه دوستم اینجا آمده‏ام تا تنها نباشد. بالاخره هر چه باشد که یک خانه غریبه است. هزار اتفاق ممکن است بیفتد. به نظر من فالگیرها افرادی‏اند که قوه تخیل بسیار قوی دارند شاید کمی روانشناسی و تیپ‏شناسی هم بدانند آن کتابخانه گوشه حال را نگاه کن پر است از کتاب، این خانم با این همه مطالعه شاید می‏توانست شغل دیگری داشته باشد اما دست روزگار او را به این جا کشانده. البته روزانه کلی پول در می‏آورد. اما من بعد از چهار سال دانشگاه و درس خواندن و کتاب خریدن باید بگردم دنبال کار و معلوم هم نیست به این زودی‏ها پیدا کنم.»

فال

ایستگاه صادقیه سوار مترو می‏شوم در شلوغی و بحبوحه ی جمعیت خانمی کارت پخش می‏کند روی کارت عکس یک گنبد طلایی دیده می‏شود. زیر آن نوشته شده فال انبیاء سر کتاب، دفع طلسم، تعبیر خواب و ... توسط خانم م. مقدم . با وقت قبلی از او در مورد کارت می‏پرسم. می‏گوید: «مدت‏ها با شوهرم اختلاف داشتم ما را طلسم کرده بودند. خانم مقدم بعد از چند جلسه سحر و طلسم را باطل کردند" پسر جوانی نظاره‏گر گفت‏وگوی ماست می‏گوید: «اینها همه دروغ است فال، ورق و قهوه و آویزان کردن نعل اسب به نشانه شانس همه‏شان وارداتی هستند هیچ کدام به تاریخ و فرهنگ ما تعلق ندارند. همه‏شان از غرب آمده‏اند. خودشان می‏نشینند توی کتابخانه‏ها و آزمایشگاه‏ها تحقیق و پژوهش می‏کنند بعد این خرافات را می‏فرستند اینجا ما را با موضوعات دلگرم کنند.»

دختری که کنار من نشسته چند تا قلم مو و یک بوم نقاشی هم دستش گرفته می گوید: «اگر اینها دروغ است پس چرا در سال این همه کتاب طالع‏بینی و آموزش فال و غیره چاپ می‏شود؟ حتماً یک چیزی هست دیگر! این هم یک جور علم است مثل سایر علوم اما چون پیشرفت نکرده افتاده است دست فالگیرها و رمال‏ها»

صدای خانم زهرا خیراللهی مدس حوزه و دانشگاه از آن سوی خط به گوشم می‏رسد از ایشان در مورد علل اعتقاد برخی جوانان به فال و رویکرد دینی این موضوع می‏پرسم . وی می‏گوید: «فال در لغت یعنی پیش‏بینی به خیر و نیکی در باب هر چیز و فالگیر نیز به کسی گفته می‏شود که این پیش‏بینی را انجام می‏دهد. اما در اصطلاح عام فقط خوبی مدنظر نیست و هر پیش‏بینی در مورد شر و موانع خوشبختی نیز تعبیر می‏شود. البته قرار نیست ریشه همه چیز را بزنیم و به کلی منکر همه چیز شویم وقتی به روایات و تاریخ و کتب مذهبی رجوع می‏کنیم می‏بینیم که برخی پیشگویی‏ها مبنا دارند مانند پیشگویی در مورد تولد حضرت موسی (ع) که حکومت فرعون را در هم کوبید. اما آنچه مد نظر است گزافه‏گویی و دروغگویی بین‏افرادی است که صلاحیت تشخیص درست و نادرست را ندارند و به منظور کسب درآمد اقدام به این اعمال می‏کنند.

بهتر است آگاهی دینی خود را بالاتر برده و به درک صحیح‏تر و عمیق‏تری برسیم و از الگوهای مذهبی‏مان و عملی دینمان راه کار بجوییم.»

روشن است که چیزهایی مانند فال قهوه طلسم و سر کتاب مبنای عقلانی و دینی ندارند و جالب است در بسیاری موارد افرادی که اقدام به دعا نویسی و این قبیل کارها می‏کنند خودشان زندگی رقت بار و محقری دارند و انسان را یاد این مثل می‏اندازد که کل اگر طبیب بودی/ سر خود دوا نمودی در مورد روی آوردن برخی از جوانان به این مسائل بنده سه علت اصلی را ذکر می‏کنم :

1- مشکلات  فردی جوان مانند وسوسه‏ها، بحران‏های نوجوانی، مسائل عاطفی یا عشقی، نوجویی و کم‏جویی ذهنی و درونی و تصاویر پرجاذبه که از این مسائل برای فرد توصیف می شود.

2- مشکلات اقتصادی و یا اجتماعی به مانند بالا رفتن سن ازدواج با اشتغال جوانان.

3- دور بودن از دین و شناخت دینی به ویژه مکتب تشییع؛ و چون تفکر منطقی از دین کمرنگ است لذا برخی افراد به

فال

توصیه دوستان یا آشنایان به سراغ روش‏های غیرعقلی می‏روند و مانند مگسی در یک شبکه عنکبوتی گرفتار می‏گردند. آنچه با عقل و شرع سازگاری نداشته باشد مطرود است و کنار گذاشته می‏شود از خودمان بپرسیم برای رفع حاجات بهتر است سراغ خود خدا برویم یا سراغ بندگانی بدبخت‏تر از خود؟

باید دقت عقلانی به موضوعات داشته باشیم . توسل به پیشوایان معصوم و توکل به خدا و قرآن است که مشکل گشاست و با یاد اوست که دل آرام می‏گیرد و غیر از او از هیچ قصر و معبد و خانه‏گیری کاری ساخته نیست البته هستندافرادی که سیر سلوک  و عرفان می کنندو با پرورش روح و تزکیه نفسبه قدرت های بالاتری دست می یابنداما  صحبت من با جوانان این است که انسان بدون پشتوانه به هر سوی می‏رود ولی این قرآن است که ریسمان محکم الهی است و معرفت آن راه را روشن می‏کند و به سوی سعادت می‏برد. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‏فرمایند: «وقتی فتنه‏ها همچون قطعه‏های ظلمت فرود آمد بر شما باد قرآن.

نظرتان در مورد فال حافظ چیست؟

اشعار حافظ غنای قرآنی دارد و دقیقاً به همین علت در جهان معروفیت دارد و هر کسی نمی‏تواند به عمق درونی آن پی برده و تفسیر آن کار ساده و راحتی نیست اما شما دانش و آگاهی‏تان را بالا ببرید و تلاشتان را بکنید و بعد اگر دوست داشتید تفألی به دیوان بزنید.

مجله شاهد جوان

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

استخاره و تفأل؛ آری یا خیر؟

هشدار! راه عقل مسدود است

عشق بماند، تنهای تنها

بدون توقف خلق کنید

اراده کنید تا متحول شوید

فرمان دهید تا به آرزویتان برسید

تا حالا عاشق شدید؟

حتی به نیم حبه انگور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.