تبیان، دستیار زندگی
چندی قبل در یکی از روزنامه‌های داخلی خوندم که در کشور مالزی طلاق دادن را به آسانی با فرستادن پیامک توسط شوهر پذیرفته‌اند! خیلی جالب بود برایم و زمینه‌ای برای بیان مطلبی در رابطه با آسان‌تر بودن طلاق یا ازدواج!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق یا ازدواج؟ کدام آسان‌تر؟!

ازدواج

چندی قبل در یکی از روزنامه‌های داخلی خوندم که در کشور مالزی طلاق دادن را به آسانی با فرستادن پیامک توسط شوهر پذیرفته‌اند! خیلی جالب بود برایم و زمینه‌ای برای بیان مطلبی در رابطه با آسان‌تر بودن طلاق یا ازدواج!

براساس فقه شیعه جعفری که مذهب رسمی کشور ما ایران می‌باشد ازدواج بسیار آسان‌تر از طلاق است.

حقیقت این است که براساس فقه شیعه جعفری که مذهب رسمی کشور ما ایران می‌باشد ازدواج بسیار آسان‌تر از طلاق است؛ به عنوان مثال در طلاق براساس مذهب ما حتماً باید شاهد باشد و گرنه طلاق کاملاً باطل است بعلاوه آن شاهد باید عادل باشد و یک شاهد هم کافی نیست و شرایط دیگر... در حالیکه برای ازدواج هیچ‌یک از این شرایط نیازی نیست و حتی یک شاهد هم لازم نیست (البته مستحب است که شاهد باشد اما واجب نیست و نبودن آن هیچ ضرری به صحت عقد نکاح نمی‌زند)؛ بگذریم از اینکه برخی خانواده‌ها با گذاشتن برخی موانع همچون مهریه‌های سنگین یا موانع‌ بی‌جای دیگر ازدواج را بسیار دشوار کرده‌اند. بعلاوه در کنار همه این آسان‌گیری‌ها که در فقه شیعه در رابطه با شرایط آن در نظر گرفته شده، باید به مستحباتی که در این باره در روایات وارد شده نیز توجه جداگانه صورت گیرد به عنوان نمونه در روایتی می‌خوانیم که فرموده‌اند بهترین زنان امت من زنانی هستند که به لحاظ زیبایی زیباترند و به لحاظ  مهریه مهریه‌ی آنها سبک‌تر است.

طلاق

بر این پایه و با توجه به جنبه های گونا گون دیگری که در منابع معتبر شیعه مشاهده می شود؛ همچون آیات متعدد قرآن کریم که سفارش به ازدواج را همراه با وعده های نیکوی الهی به مومنین، نموده است تا بدانجا که حتی شخص را که می تواند با حفظ عفت و پاکدامنی بصورت مجدد ادامه ی زندگی را طی کند، در مقایسه با شخص متاهل از منظر معنوی پایین تر دانسته اند و او را به ازدواج سفارش کرده اند!!

به هر حال همه ی این موارد و موارد مشابه دیگری که در فقه شیعه و نیز قانون موضوعه جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل امر ازدواج صورت گرفته، بیانگر پیروزی و آسانتر بودن ازدواج است و این همه صرفنظر از دشواریها و شرایط و مراحل پیچیده ای است که در این مقایسه برای نهاد طلاق در فقه و حقوق بطور ملموس قشر جوان جامعه ی ما را با سختی های طلاق که به عنوان حلالی که عرش الهی را به لرزه می دارد، قابل مشاهده است.

زمانی که شرع و قانون کشور ما هردو برای طلاق سخت گیری های لازم را دارند اما تاکید می کنند باید ازدواج به آسانی انجام گیرد خود نشانه ی هوشمندی شارع مقدس و قانونگذار اسلامی است اما بهتر است خانواده ها خود برای ازدواج سخت گیری لازم را داشته باشند البته نه در باره ی مهریه و جهاز و این گونه مسائل بلکه در باره ی هم کفو بودن و شباهت های فرهنگی و رفتاری دختر و پسر و خانواده هایشان . به میزان لازم تحقیق و بررسی انجام دهند که خدایی نکرده پشت درهای دادگاه برای طلاق گرفتار نشوند که قوانین ایران در این باره بسیار سخت گیر است...

نویسنده : زهرایی - کارشناس ارشد حقوق جزایی

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

قبل از تعیین مهریه بخوانید!

قانون در خانواده

بلوغ،ملاک سن ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.