تبیان، دستیار زندگی
عبدالحمید ریگی از اعضای گروهک تروریستی جندالله ، پیش از اعدام در مصاحبه ای با پرس تی وی گزارش های مربوط به کمک آمریکا به این گروه را مورد تائید قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادر ریگی و آمریکایی ها

برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله به ارتباط این گروه با آمریکا اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید ریگی از اعضای گروهک تروریستی جندالله ، پیش از اعدام در مصاحبه ای با پرس تی وی گزارش های مربوط به کمک آمریکا به این گروه را مورد تائید قرار داد.

وی گفت که عبدالمالک که سرکرده گروهک است بارها با ماموران آمریکایی در اسلام آباد و کراچی دیدار کرده و با آنها تماس هایی داشته است.

عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله

عبدالحمید گفت: مالکی در یکی از دیدارهایش با آمریکائیها در سال 2002 درباره ارتباطش با القاعده مورد پرسش قرار گرفته بود، اما او گفته بود که تنها با ایران مقابله می کند و خواهان کمک های مالی از سوی آمریکاست که آنها هم کمک ها را منوط به دیدارهای بعدی کرده بودند.

این تروریست همچنین گفت که از ان پس برادرش تا سال 2006 با آمریکاییها دیدار نکرد، اما در آن زمان از طریق یکی از ارتباطهایش در نیوجرسی با آمریکائیها رابطه برقرار کرد و خود او نیز با نام مستعار امان الله به آمریکا مسافرت کرد.

عبدالحمید همچنین درادامه اضافه کرد که خود او یکبار در سال 2005 با آمریکائها در اسلام آباد دیدار کرده و از او درباره فعالیت ها و تعداد حملات آنها به ایرانیها پرسش شده است اما به گفته وی عبدالمالک پس از این دیدار از آنها خواست تا تنها با خود او در ارتباط باشند.

وی گفت: از سال 2005 به اینطرف مالک چندین نشست محرمانه با اف. بی. آی. و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کراچی و اسلام آباد برگزار کرده بود. طی یکی از دیدارها در اسلام آباد دو مامور زن آمریکایی از وی درباره اینکه این گروه چند نفر می تواند برای آموزش جمع آوری کند صحبت کرده بودند. همچنین آمریکائیها گفته بودند که تسلیحات، پایگاههای امن، و آموزش دهنده های حرفه ای می توانند در اختیار گروه قرار بدهند.

وی گفت: ما به آمریکاییها گفتیم که می توانیم 2 تا 3 هزار نفر جمع کنیم اما نمی توانیم به آنها پول دهیم که ما در نهایت پیشنهاد آمریکا را پذیرفتیم.

مقامات آمریکایی با وجود انکار رابطه مستقیم با جندالله اعتراف کرده‌اند، افسران این کشور به سران این گروه مشاوره داده و با آنها ملاقات می کنند

ریگی ادامه داد: " از سال 2003 ، اعضای جندالله 50 تا 60 مورد اقدامات تروریستی از جمله قتل جمعی، گروگان گیری، بمب گذاری، حملات زمینی، سرقت خودرو و دیگر اقدامات خرابکارانه ضد غیرنظامیان و دولت ایران مرتکب شده اند و من هم بر اساس دستورات در بیشتر این اقدامات شرکت داشتم و تنها در یکی از این حملات دستکم 4 غیرنظامی را با دستهای خود کشتم."

عبدالحمید درباره دخالت خود در این جنایات، تصریح کرد، درصورت سرپیچی از دستورات برادرش، خیانتکار تلقی شده و با مجازات مرگ مواجه می شد.

عبدالحمید ریگی و سه عضو دیگر گروه "جندالله " که در اوایل سال گذشته در پاکستان دستگیر و به مقامات ایرانی مسترد شدند در واکنش به اقدام برادرش مبنی بر کشتن تعداد زیادی از مردم بیگناه به تلافی دستگیری وی، گفت : "چطور چنین چیزی ممکن است ؟ برادر من مسبب دستگیری من بوده است. این برادرم بود که مرا فروخت و باعث شد زندانی شوم."

شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا سال گذشته گزارش داد، مقامات آمریکایی با وجود انکار رابطه مستقیم با جندالله اعتراف کرده‌اند، افسران این کشور به سران این گروه مشاوره داده و با آنها ملاقات می کنند.

ساندی تلگراف نیز در سال 2007 فاش کرد که سازمان سیا تلاش می کند با تامین سلاح و کمک مالی به تروریست های جندالله، ایران را بی ثبات کند.

شایان ذکر است که اعضای این گروهک تروریستی که برای ایجاد ناامنی در منطقه سیستان و بلوچستان، فعالیت دارد، پنج شنبه (7 خرداد 1388) با بمب گذاری در مسجد زاهدان، دستکم 25 ایرانی بی گناه را شهید کردند و دهها نفر را زخمی کردند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور