تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، انرژی بیشتری داشته و یا حتی عمرتان طولانی‌تر شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 دلیل دیگر برای ورزش بیشتر

ورزش و بازی با کودک

آیا می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، انرژی بیشتری داشته و یا حتی عمرتان طولانی‌تر شود؟

شاید هیچ‌ دارو و هیچ کیمیایی را بهتر از ورزش پیدا نکنید.

نباید از مزیت‌های ورزش در پیشگیری از بیماری‌های مزمن گرفته تا تقویت اعتماد به نفس غافل باشید.

برای پی‌بردن به مزایای ورزش و بهبود کیفیت زندگی خود به این 6 نکته توجه کنید:

با ورزش خوش‌اخلاق‌تر می‌شوید

تا به حال شده که بعد از یک روز کاری سخت و پر از استرس، وقتی کارهایتان به خوبی پیش نمی‌رود، احساس عصبانیت کنید و با افرادی که در اطرافتان هستند کج‌خلقی کنید؟ شاید خودتان هم نخواهید که عصبانی شوید، اما کاری از دست‌تان برنمی آید.

انجام پیاده‌روی به مدت نیم ساعت می‌تواند شما را کاملا آرام و حتی خوش‌‌خلق کند. ورزش مواد شیمیایی موجود در مغز را که با احساس شادی و شادابی ارتباط دارند، فعال کرده و فرد احساس آرامش می‌کند. پس سعی کنید قبل از انجام کارهای روزانه، مخصوصا اگر کارتان پُراسترس است، کمی ورزش کنید.

ورزش منظم می‌تواند در شما احساس بهتری ایجاد کند و اعتماد به نفس را در شما بالا ببرد. ورزش، افسردگی و اضطراب را هم در افراد کاهش می‌دهد.

با ورزش می‌توانید به جنگ بیماری‌ها بروید

اگر نگران هستید که مبادا بیمار شوید، بیماری‌ قلبی گرفتارتان کند، یا اینکه دچار پوکی استخوان و به دنبال آن شکستگی استخوان شوید، به طور منظم ورزش کنید. انجام ورزش منظم به ما کمک می‌کند، نه تنها از بیمار شدنمان جلوگیری کنیم، بلکه بهتر بتوانیم بعضی بیماری‌ها را کنترل کنیم. ازجمله وقتی به فشار خون بالا مبتلا هستیم. عادت کردن به ورزش همچنین باعث کنترل چربی خون می‌شود. ورزش همچنین از ابتلا به دیابت نوع دوم جلوگیری کرده و از پوکی‌استخوان و خیلی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

با ورزش می‌توانید جلوی چاقی را بگیرید

اگر می‌خواهید وزن‌تان را کم کنید یا می‌خواهید وزن خود را در حد ایده‌آل نگه دارید، باید ورزش کنید. ورزش باعث می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید و بهتر وزن‌ خود را کنترل کنید. برای چاق نشدن لازم نیست وقت زیادی برای ورزش کردن صرف کنید. فقط کافی است به جای استفاده از اتومبیل، پیاده روی کنید. ناهار کمتر بخورید و زمانی را به قدم زدن اختصاص بدهید. تلویزیون را خاموش کنید و به جای دیدن برنامه‌هایی که به شما ارتباطی ندارد، قدم بزنید.

با ورزش می‌توانید عضلاتتان را تقویت کنید

تا به حال شده وقتی به خرید می‌روید، بعد از بلند کردن وسایل‌تان نفس‌نفس بزنید؟ یا وقتی می‌خواهید از سربالایی خیابان عبور کنید، چند بار مجبور شوید بایستید و نفس تازه کنید؟ این برای این است که ورزش نمی‌کنید، چون ورزش کردن تنفس شما را آسان‌تر می‌کند.

ورزش کردن باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی، بهتر به بافت‌های بدن برسند. در واقع ورزش کردن موجب تقویت دستگاه قلبی - عروقی شما می‌شود. جریان خون به قلب و عروق بهتر می رود و قلب با کیفیت بیشتری عمل می‌کند.

ورزش، نسخه بدخوابی است

اگر با به خواب رفتن مشکل دارید، یا خواب خوبی نمی‌کنید و بعد از خوابیدن هم خستگی‌تان درنمی‌رود، ورزش کنید. انجام ورزش و فعالیت‌های جسمی در طول روز می‌تواند باعث بهتر شدن خواب شبانه شود، حتی ورزش کلید بهتر خوابیدن است. ورزش کردن باعث می‌شود که ما سریع‌تر بتوانیم بخوابیم و حتی خواب عمیق‌تری داشته باشیم و بعد از خواب هم با احساس خوبی بیدار شویم. به طور طبیعی باید 5 تا 6 ساعت بعد از انجام ورزش، احساس خواب آلودگی کنیم.

ورزش، سالم‌ترین تفریح است

اگر نمی‌دانید تعطیلات آخر هفته‌تان را چگونه بگذرانید به این توصیه ما گوش کنید. با همه اعضای خانواده مخصوصا بچه‌هایتان، دسته‌جمعی برای پیاده‌روی به پارک یا به کوهنوردی بروید. حالا که فصل تابستان است، می‌توانید به شنا بپردازید یا با بچه‌ها توپ بازی کنید. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید و سبب شود که شما بخندید. این ورزش‌ها نه تنها موجب سلامت شما می‌شوند، بلکه حس دوستی را میان شما افزایش می‌دهند.

ترجمه: سهیلا عابدین‌پور

منبع: مایوکلینیک

*مطالب مرتبط:

رفع خستگی بعد از یك روز كاری سخت

تناسب اندام در 8 هفته

بعد از ورزش، عضلاتتان می‌گیرد؟

از زندگی ماشینی خسته شده‌اید؟

اثرات مثبت ورزش بر روح و روان

نقش ورزش در کنترل وزن

نقش ورزش در سلامت جسم

پیاده روی مفیده، ولی دویدن نه

خوابی آرام با ورزش

خانم ها کی ورزش کنند؟

درد عضلات بعد از ورزش

با ورزش از چربی دور شکم بکاهید

آیا ورزش كردن بعد از غذا ضرر دارد؟

بلافاصله قبل از تمرین ورزشی، کربوهیدرات بخوریم یا نه؟

چشم‌هایتان هم باید ورزش كنند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.